30 de novembre de 2019
30.11.2019

L'activitat física com a eina de salut

Les persones que fan exercici físic o surten diàriament a caminar se senten més bé i milloren la qualitat de vida

29.11.2019 | 23:17
Cada persona ha de trobar l'activitat que s'adapti millor a les seves necessitats

Fer exercici físic a la tercera edat és important per millorar la qualitat de vida. Cada persona ha de practicar el tipus d'activitat física que s'adapti millor a les seves necessitats i, si és possible, el millor és fer-la en grup o amb una altra persona per gaudir dels beneficis socioafectius que aporta.

En primer lloc, i per triar l'activitat més escaient, cal tenir en compte l'objectiu que es persegueix, perquè el tipus d'exercicis a realitzar serà diferent. Per exemple, l'activitat física que triarà una persona gran que vol conèixer altres persones i divertir-se no serà la mateixa que la que faci una persona que necessita rehabilitació. És possible voler fer activitat física per:

1. Prevenir alguns dels efectes de l'envelliment.

2. Mantenir capacitats físiques i mentals tant com sigui possible.

3. Rehabilitar alguna part del cos o del cervell.

4. Com a activitat recreativa, per socialitzar i divertir-se.

Una altra cosa a tenir en compte és la quantitat d'activitat física a realitzar. En general, per mantenir la salut i prevenir malalties en persones grans sanes, es recomana acumular 30 minuts d'activitat física cinc dies la setmana. En cas que els 30 minuts no puguin fer-se seguits es poden fer per exemple en tandes de 10 minuts, 3 cops al dia.

A l'hora de realitzar l'activitat física cal tenir en compte si es farà en un espai interior o exterior per usar la roba i el calçat més adients. Per evitar caigudes o possibles lesions és important fer l'activitat amb un calçat esportiu còmode, de la mida adient, que no rellisqui i que subjecti bé el peu. Pel que fa a la roba, ha de ser àmplia i còmode, de teixits que permetin una bona transpiració, i en cas de fer exercici a l'aire cal protegir-se del sol amb crema solar, gorra o bar-ret. Un altre aspecte a tenir en compte, sobretot en el cas de les persones grans, és que cal dur una ampolla d'aigua o altres líquids (cal evitar les begudes amb sucre) per hidratar-se correctament.

Si l'activitat es fa en un espai interior és important que es faci en una sala ben il·luminada, amb un terra que no rellisqui, en què no hi hagi obstacles i on hi hagi una bona ventilació.

Els beneficis de caminar

Una activitat recomanada, per la seva facilitat, seguretat i efectivitat, és caminar. Es tracta d'una activitat física a l'abast de la majoria de les persones grans, que pot incorporar-se fàcilment a la rutina diària.

Caminar entre 30 i 40 minuts diaris és beneficiós per al cor, pulmons, músculs i ossos. També pot incidir sobre malalties com el colesterol, la hipertensió o la diabetis, a més de millorar l'estat d'ànim.

Per començar a caminar és millor fer distàncies curtes, a un ritme que es pugui conversar sense perdre l'alè, i anar augmentant la distància i el ritme progressivament. En cas de trobar-se marejat, cansat, amb mal al pit, cal aturar-se i descansar, i si els símptomes no desapareixen anar al metge.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook