El subministrament d'hidrogen marca la reconversió del sector dels creuers

En el punt de mira per la contaminació ambiental i la massificació turística, la indústria dels creuers està immersa en el desenvolupament de pràctiques més sostenibles per abordar aquest problema i reduir la tensió

El subministrament d'hidrogen marca la reconversió del sector dels creuers

El sector té la mirada posada en els vaixells propulsats per hidrogen com la fórmula per assolir les zero emissions netes el 2050, objectiu que fixa l'Organització Marítima Internacional (OMI).

Tot i això, mentre la indústria marítima indica que els dubtes sobre si hi haurà ports on repostar hidrogen estan endarrerint possibles inversions, tant en el de Barcelona com el de Tarragona assenyalen al risc de crear grans infraestructures sense que hi hagi prou demanda. Tot i així, hi ha un interès real, conscients alhora que disposar-ne pot suposar un avantatge competitiu sobre la resta.

De moment, les companyies estan renovant les flotes amb el pas de l'ús de gasoil a gas natural liquat (GNL), que continua sent un combustible fòssil, perquè “facilita el camí per arribar després a l'hidrogen per assolir les zero emissions”, explica la directora general de Lantimar Group, Beatriz Orejudo.

La divisió de creuers de luxe Explora Journeys de MSC Creuers ha confirmat per ara dues comandes de vaixells que faran servir hidrogen per alimentar el funcionament del navili durant la seva estada als ports. Així podran apagar els motors quan facin escala per evitar les emissions. Es tracta dels creuers Explora V i Explora VI, que en ruta funcionaran amb GNL, si bé seran capaços d'utilitzar combustibles alternatius com ara biogàs, gas sintètic i metanol. Les dues incorporacions es lliuraran el 2027 i 2028.

El contracte inclou un acord per equipar els vaixells amb tecnologies futures que inclouen la captura de carboni i nous sistemes de gestió de residus. El director general d'Explora Journeys, Fernando Pacheco, ha destacat com la tecnologia avança per reduir la contaminació i la repercussió sobre el medi d'aquests grans vaixells recreatius en una jornada sobre l'impacte econòmic i social dels creuers i la nàutica, organitzada pel Port de Tarragona.

Però no només les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle preocupen el sector. "La indústria de creuers treballa en noves flotes sostenibles que produeixen aigua mitjançant osmosi inversa, eliminen les emissions de sofre, i se centren en el tractament de deixalles i residus mitjançant plantes a bord, que recullen i segreguen els residus", indica Orejudo. Precisament, Ana Conesa, experta en el Conveni internacional per prevenir la contaminació pels vaixells (MARPOL) a Tradebe, alerta sobre la importància de la correcta gestió dels residus dels vaixells als ports per evitar que acabin al mar.

El suministro de hidrógeno marca la reconversión del sector de los cruceros

Innovació a diferents ritmes

Davant la mirada atenta dels ciutadans, que alhora són els seus clients, i de les administracions, “els creuers són els que més han apostat per la innovació en sostenibilitat i, de la mateixa manera, els ports espanyols estan a l'avantguarda”, afirma la directora general de Lantimar Group. No passa el mateix amb les infraestructures portuàries i empreses amb flotes d'altres sectors marítims ubicades en altres latituds, com ara el nord d'Àfrica.

D'aquí que l'Organització Marítima Internacional (OMI) treballi centrant-se en els països en desenvolupament, juntament amb l'ONU i les associacions internacionals del sector marítim, en programes com el projecte GreenVoyage2050 per a l'adopció de tecnologies verdes. Aquest programa, que identifica, elabora i implanta projectes pilot, conclourà la primera fase el desembre del 2023, si bé s'allargarà fins al 2030, tal com es va decidir el 28 de setembre al Fòrum d'innovació de l'OMI i el Programa de les Nacions Unides per al Medi Ambient. En la segona fase, el projecte continuarà donant suport als països en desenvolupament per ajudar-los a complir els seus compromisos en matèria de canvi climàtic i els objectius d'eficiència energètica dels vaixells, d'acord amb l'objectiu d'assolir les zero emissions netes el 2050.

AUTOR: Glòria Ayuso