FootBallCan 2041 o com serà el futbol del futur :: Prensa Ibérica per Santander

Esport rei


FootBallCan 2041
o com serà el futbol del futur

Banco Santander, en col·laboració amb Microsoft, llança aquesta iniciativa que pretén desenvolupar tecnologies per impulsar el futbol com a motor de progrés i canvi social

Daniela Pina |

Si a inicis del segle XXI, algú hagués parlat, per exemple, de videoarbitratge en el futbol, l’hauríem titllat de boig. No obstant, ha quedat patent que aquest esport rei també pot evolucionar i adaptar-se als nous temps. L’avenç tecnològic i digital ha permès que aquesta modalitat avui sigui una mica més justa a través de l’àrbitre assistent de vídeo (VAR, en les seves sigles en anglès). No obstant, encara queden reptes per complir i oportunitats de millora per a l’esport més famós del planeta.

En aquesta línia treballen dues de les companyies més importants del món, Banco Santander i Global Sports Innovation Center powered by Microsoft. Amb l’objectiu de tenir un impacte positiu en la societat a través del futbol, l’entitat presidida per Ana Botín, amb l’ajuda de l’empresa nord-americana, ha llançat FootballCan 2041, una iniciativa que pretén impulsar solucions d’innovació per millorar aquest esport a través de tres eixos: la inclusió, la diversitat i la sostenibilitat.

Sota l’objectiu de tenir un impacte positiu a la societat a través del futbol, Santander en col·laboració amb Microsoft, lidera aquesta iniciativa que pretén impulsar noves solucions d’innovació

“No sabem com serà el futbol del futur, però sí que sabem com volem que sigui”, és el lema de FootballCan 2041. Es tracta d’un concurs en el qual totes aquelles ‘start-ups’ i emprenedors que vulguin, podran presentar els seus projectes tecnològics, sempre que tinguin com a propòsit fer del futbol un esport més inclusiu, divers i sostenible.

Tal com va assegurar el vicepresident de Santander España i responsable de Comunicació i Màrqueting Corporatiu i Estudis del Grup, Juan Manuel Cendoya, en la presentació del certamen, “som moltes persones, aficionats o no, els que creiem en la influència del futbol com agent de canvi i veiem el potencial que té per impactar positivament en la vida de les persones”.

Aquesta frase exemplifica perfectament la raó per la qual Banco Santander, patrocinador de la UEFA Champions League, LaLiga i la Copa Libertadores, ha llençat Football Can 2014. El nostre esport ha de ser més inclusiu, més gran i, per això s’han de premiar aquelles iniciatives que hi contribueixin.

Tecnologia Fieeld

Després d’anys de feina, el grup Havas, en col·laboració amb Banco Santander, va llançar el 2019 el sistema Fieeld, un innovador dispositiu que permet a les persones invidents seguir els partits de futbol a través dels tous dels dits. Es tracta del primer sistema tàctil de retransmissió esportiva en diferit que permet seguir els moviments de la pilota i la trajectòria de la jugada.

L'aparell converteix les dades recollides a través del seguiment dels futbolistes i replica cada jugada. Es tracta d'una tecnologia que trasllada la posició de la pilota a les mans. Fieeld és el primer sistema tàctil de retransmissió esportiva en diferit que permet de seguir els Moviments de la pilota i la trajectòria de les jugades utilitzant les puntes dels dits.

Dispositivo Fieeld. Gràcies a un sistema de càmeres d’alta definició que cobreix tot el camp, es registren les coordenades de la pilota en tot moment. A més, el dispositiu Fieeld compta amb un seguiment en 2D per assenyalar la posició exacta de la pilota sobre el terreny de joc del dispositiu, és a dir, converteix les dades recollides a través del seguiment dels futbolistes i replica cada jugada.

Banco Santander té el clar objectiu de seguir millorant aquesta tecnologia, que tan bona acollida va tenir en el seu llançament i que mostra un veritable compromís amb la societat. Per això, FootballCan 2041 reservarà un quart apartat per a projectes que apostin per aquesta tecnologia, que ampliïn i millorin les seves capacitats i que, a més a més rebran un incentiu econòmic major.

La iniciativa apostarà per projectes basats en nous desenvolupaments tecnològics, com la intel·ligència artificial, el ‘blockchain’, la realitat augmentada i la internet de les coses (IoT), entre altres, i que, a la vegada, garanteixin que el futbol sigui més inclusiu, divers i respectuós amb el medi ambient.

A més, el certamen ofereix la possibilitat de formar part de l’ecosistema futbolístic i d’una plataforma d’innovació, ‘networking’ i suport als processos de transformació digital del futbol.

Procés de selecció

Els participants tenen l’oportunitat de presentar els seus projectes al certamen des del 17 de març. A finals d’abril es coneixeran els finalistes i el 17 de maig es realitzarà una gran final on els 10 projectes guanyadors seran jutjats per representants de la industria del futbol com la UEFA, LaLiga Santander, La CONMEBOL Libertadores, Ronaldo Nazário, Twitter, ESPN i Common Goal”.

Dates clau

A la gran final hi assistiran representants de la UEFA, LaLiga Santander, la Conmebol Libertadores, empreses com Twitter i personalitats del món del futbol, com Ronaldo Nazário, que escolliran els tres finalistes. Aquests, a més d’emportar-se un premi de 10.000 euros en metàl·lic, tindran l’oportunitat de desenvolupar els seus projectes amb l’ajuda del Santander i rebran un ‘mentoring’ per part de GSIC valorat en 12.000 euros.

Oferim a les tres empreses guanyadores l’adhesió a GSIC amb tots els beneficis que això comporta, incloent-hi la nostra xarxa de contactes, experts, ambaixadors i la participació en activitats que facilitaran la possibilitat de llançar un projecte pilot amb Santander”, explicava la directora general de GSIC, Iris Cordoba, el 17 de març passat.

Així mateix, els guardonats també tindran un any d’afiliació gratuïta al GSIC. Per un altre costat, si algun dels projectes guanyadors té com a objectiu desenvolupar la tecnologia Fieeld, obtindrà un premi superior, de 15.000 euros.

En paral·lel al concurs, FootballCan 2041 també preveu l’execució i emissió de dos documentals juntament amb Movistar + en els quals es mostraran històries reals sobre el món del futbol per visibilitzar i conscienciar la societat d’algunes problemàtiques que afecten actualment aquest esport i per oferir possibles solucions que lluitin per un futur més just.

Banco Santander, com a patrocinador de les millors competicions de futbol del món, (UEFA Champions League, Conmebol Libertadores i LaLiga Santander) aposta pel futbol com a eina capaç d’impactar en la societat i millorar la vida de les persones. I aquest tipus d’accions tenen l’objectiu de fer un futbol més just i accessible, mostrant una altra cara de l’esport més gran del món.