Biografia de la cervesa que et vas prendre ahir

Amb motiu del Dia Mundial de l'Aigua de les Nacions Unides, seguim el recorregut circular de l'elaboració d'una cervesa Decididamente Verde. Des que s'agafa l'aigua de les conques dels rius dels quals es nodreixen les seves fàbriques, fins que hi torna després d'haver-nos fet brindar i gaudir.

Contingut ofert per:
Logo Heineken.


És molt senzill, però també sorprenent: ¿sabies que el 95% de la cervesa és aigua? I per aquest motiu, entre molts altres, és fonamental protegir les fonts d'aigua. Cosa que des de la cervesera HEINEKEN España, amb marques com Heineken, Cruzcampo, Amstel, o El Águila, tenen molt present des de fa anys.

A l'ONU també els preocupa, i vol racionalitzar l'ús de l’aigua perquè, de veritat, sigui a tot arreu i n'hi hagi per a tot (fauna i flora incloses): per a l'aixeta, i també, per què no, per brindar i gaudir. Per això, va designar el 22 de març com a Dia Mundial de l'Aigua i, cada any, ens recorda que més de 2.200 milions de persones a tot el món no tenen accés a aigua potable segura i assequible, i aquesta escassetat d'aigua està augmentant a causa del canvi climàtic i a la demanda creixent d'aigua dolça per part de la població mundial.

Així, reposar tota l'aigua que es gasti per elaborar alguna cosa és imprescindible, així com fer-ho de manera sostenible, seguint l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible 6 de l'Agenda 2030 que lidera Nacions Unides.

Plana del riu Jarama. Plana del riu Jarama.



Les empreses ja treballen per tornar l'aigua que utilitzen en els processos d'elaboració. Una és HEINEKEN España, que gràcies al seu full de ruta 'Decididamente Verdes' ja ha aconseguit que les seves fàbriques de Madrid, Sevilla, València i Jaén arribin al balanç hídric l'any passat. Dit d'una altra manera: cada vegada que et prens una Cruzcampo, Amstel, Heineken o El Águila, per exemple, saps que aquesta aigua es compensarà als rius dels quals es nodreixen les seves fàbriques.

I atents a la progressió: des del 2008 la companyia ha aconseguit reduir el consum d'aigua un 33%, tractant el 100% de les aigües residuals i maximitzant-ne la circularitat, amb l'objectiu de reduir un 51% el seu ús el 2025. Actualment, només fa servir 3,29 litres d'aigua per litre de cervesa elaborat i segueix avançant per reduir aquesta quantitat a 2,6 litres també el 2025.

Però com es torna l'aigua?

A HEINEKEN España van pensar una cosa molt evident però no tan habitual: ajudem a mantenir l'equilibri hídric precisament als llocs on agafem l'aigua per elaborar cerveses. I és una feinada perquè, cada dia, la companyia fabrica uns 11 milions de canyes de cervesa: 5 milions a Sevilla, 1 milió a Jaén, 2 milions a València i 3,2 milions a Madrid. Per això la cervesera torna cada any 1.900 milions de litres d'aigua al lloc d’on es nodreixen les fàbriques. Per això, a HEINEKEN España cuiden decididament l'aigua que ens dona la vida.

I ho fan recuperant l'estat original d'importants enclavaments ecològics com la ribera del riu Jarama (Madrid), Doñana (Sevilla) i l'Albufera (València). Són projectes que es desenvolupen en col·laboració amb administracions públiques i ONG com SEO/BirdLife, i que busquen millorar la biodiversitat i els ecosistemes d'aquests espais protegits.

Balanç hídric a nivell nacional: els 3 projectes d'aigua de HEINEKEN España

Projecte Doñana

L'any 2018 HEINEKEN España va completar les seves actuacions a Doñana, un espai natural protegit per la UNESCO i considerat Patrimoni de la Humanitat on la sequera ja ha provocat restriccions en el subministrament d'aigua potable a zones properes. El projecte, desenvolupat juntament amb la Junta d'Andalusia, es va centrar en la restauració i manteniment ambiental de la Laguna de La Dehesa de Abajo, la Laguna de las Pardillas i la Laguna de San Lázaro, així com en la creació de la Lacuna del Lince.

Projecte Doñana

Aquestes actuacions van convertir HEINEKEN España en la primera cervesera amb balanç hídric a Andalusia, en tornar tota l'aigua que contenen les cerveses que elabora a les seves fàbriques de Sevilla i Jaén: més de 1.000 milions de litres d'aigua cada any, acreditats per la Universitat de Granada.

Gairebé quatre anys després, els resultats de les seves accions són més que visibles i repercuteixen favorablement en el futur de Doñana: aquestes llacunes tenen més aigua, l'aqüífer s'ha recarregat i s'ha millorat l'hàbitat de mamífers com el linx i les aus com el xarxet marbrenc o la fotja banyanegra, que troben en aquestes llacunes un lloc de descans.

Projecte Albufera

El 2020 la cervesera va aconseguir el balanç hídric també a la Comunitat Valenciana, en tornar tota l'aigua que contenen les cerveses que elabora a la fàbrica de Quart de Poblet: 430.000 litres d'aigua a l'any, segons la Universitat Politècnica de València. Els treballs desenvolupats juntament amb la Generalitat Valenciana es van centrar en el principal afluent de l'Albufera, conegut com el Barranc del Poyo.

Proyecto Albufera

L'eliminació de 7,3 hectàrees de canya comuna, la plantació d'espècies de ribera autòctones i la neteja realitzada a la zona han contribuït a esmorteir els efectes de la sequera al Parc Natural de l'Albufera, que en les darreres dècades ha vist baixar notablement la qualitat i el nivell de les seves aigües, i va assolir mínims històrics a finals del 2021.

Un cop restaurat el seu ecosistema, les feines de manteniment han afavorit l'augment de la biodiversitat i la reproducció d'espècies vegetals d'aigua dolça com el lliri groc. Fins i tot s'ha dotat l'àrea de zones d'esbarjo perquè els visitants puguin gaudir d'aquest espai protegit, considerat un aiguamoll RAMSAR (llista que integra les zones humides més importants del món).

Projecte Jarama

El 2022 HEINEKEN España va acabar les actuacions a la ribera del riu Jarama al seu pas per Belvis, completant el seu full de ruta per aconseguir el balanç hídric a la Comunitat de Madrid i, per extensió, a nivell nacional. D'acord amb les estimacions de la Universitat Complutense de Madrid, aquesta iniciativa ha permès tornar a l'entorn del riu Jarama 500 milions de litres d'aigua anuals.

Proyecto Jarama

Aquesta quantitat equival a tota l'aigua que contenen les cerveses elaborades a la fàbrica de Madrid. L'objectiu de les actuacions va ser crear un nou dipòsit d'aigua natural a la plana al·luvial de Belvis, convertint-se així en una llacuna estacional a les èpoques de crescuda del riu. A més d'ajudar aquest enclavament a recuperar el seu estat fluvial òptim, les actuacions desenvolupades juntament amb la Confederació Hidrogràfica del Tajo i la Comunitat de Madrid han millorat la biodiversitat d'un entorn natural especialment valuós des del punt de vista ecològic i hidrogràfic amb la plantació d’espècies autòctones i la retirada de residus i plantes invasores. Entre la vegetació incorporada destaquen espècies com el llúpol silvestre, una varietat única a la Península que creix entre salzes; el cirerer de Santa Llúcia, un arbust molt valorat en la fabricació de perfums per la delicada aroma de les seves flors; i el lliri, una planta que creix en boscos de ribera i gairebé no podem trobar a la Comunitat de Madrid.

Dues línies de treball fonamentals, la recàrrega de l'aqüífer i la millora de la biodiversitat, ja que, com assenyala Antonio Yañez, president de la Confederació Hidrogràfica del Tajo: “Els plans hidrològics tenen dos objectius clars i fonamentals: un és l'atenció a les demandes dels usuaris i una altra de les mesures fonamentals és l'assoliment dels objectius mediambientals que establim als rius i aqüífers de la conca del Tajo”.

T'ha agradat el contingut? T'atreveixes amb el rosco?



En definitiva, l'estratègia d'HEINEKEN España és un exemple a seguir en el sector cerveser i en qualsevol àmbit empresarial que vulgui ser sostenible i responsable amb el medi ambient. El seu compromís amb l'aigua i la sostenibilitat es tradueix en solucions innovadores i en aliances amb tots els actors implicats en la cadena de valor, contribuint així al compliment del ODS 6 i del ODS 17.

Top