Arquitectura
100

La nova arquitectura al rescat

(Contra la solitud, la contaminació, la crisi de l'habitatge…)

Madrid: la gran ciutat. 3,3 milions d'habitants censats més un altre milió i mig estimat de població flotant. Pels més de 9.000 carrers hi circulen dos milions de vehicles, però ja es projecten nous parcs i zones verdes i de tots aquests cotxes, prop del 7% ja són elèctrics. Alguna cosa està canviant a les ciutats.

És l'exemple de la ciutat més gran d'Espanya, que queda molt petita si la comparem amb el nucli urbà de Tòquio (13,5 milions) o la seva immensa àrea metropolitana que constitueix la gran megalòpolis del món on conviuen 37 milions d'ànimes.

Segons les dades de l'ONU, avui més de la meitat de la població del món (54%) viu a les ciutats i es preveu que l'any 2050 set de cada 10 habitants del món resideixin en zones urbanes. En aquest context, Espanya, Europa i la resta del planeta afronten alguns dels grans reptes d'aquest temps: resoldre l'atzucac de l'habitatge assequible, protegir l'entorn i frenar les emissions contaminants, enfortir el vincle comunitari davant de la solitud… I per això dirigeixen la mirada cap als arquitectes i urbanistes a la recerca de respostes i ells, alhora, miren cap al Japó.

No en va, el país del sol naixent fa dècades que afronta els desafiaments derivats de l'alta densitat demogràfica de les seves ciutats (345 hab/km² enfront dels 95 hab/km² d'Espanya).

Els arquitectes japonesos serveixen d'inspiració per les seves propostes trencadores per a donar resposta als requeriments de cada moment històric. D'ells extraiem les lliçons que marquen el rumb de les ciutats del futur

Futura Universitat de Hakodate, de l'arquitecte Riken Yamamoto, Premi Pritzker 2024. Foto: cortesia de Isao Aihara.
  • Futura Universitat de Hakodate, de l'arquitecte Riken Yamamoto, Premi Pritzker 2024. Foto: cortesia de Isao Aihara.
Construint el futur: lliçons des del Japó

Si ens fixem en el prestigiós premi Pritzker, el reconeixement més gran existent en el camp de l'arquitectura, cap país ha donat tanta excel·lència com el Japó. Uns guardons que, encara que en els seus orígens es van deixar eclipsar per l'espectacularitat dels dissenys, avui busquen destacar projectes que demostrin enfocaments innovadors i transformadors, que incorporin solucions d'adaptació al canvi climàtic i a les necessitats de la comunitat. Noms com Kenzo Tange, Fumihiko Maki, Tadao Ando, Kazuyo Sejima i Ryue Nishizawa, Toyo Ito, Shigeru Ban i Riken Yamamoto, l'últim de sumar-se a aquest prestigiós club, serveixen d'inspiració per les seves propostes trencadores per donar resposta als requeriments de cada moment històric. Extraiem les lliçons que marquen el rumb de les ciutats del futur:

1. La solució japonesa als preus de l'habitatge

A diferència d'altres capitals del món, l'augment de població urbana no s'ha traduït al Japó en falta d'habitatges o preus disparats. Si els lloguers s'han mantingut dins dels límits del que és assequible és (entre altres factors polítics, normatius i administratius) perquè Tòquio ha invertit un gran esforç en la recerca i la innovació al servei de la construcció. La simplificació de la tecnologia constructiva a partir de mòduls prefabricats ha aconseguit reduir els costos i agilitzar els terminis de construcció.

A més, els arquitectes nipons han dignificat materials ancestrals i econòmics com el bambú, la fusta i fins i tot el paper i el cartró, posant-los a l'alçada d'altres de més avantguardistes i costosos com ara formigons d'última generació, polímers i fibres.

L'altre material indispensable amb què es construeix un futur sostenible és la integració de la tecnologia que permet fer edificis energèticament més eficients i sostenibles.

Mount Fuji World Heritage Centre. ©︎ Shigeru Ban Architects.
  • Mount Fuji World Heritage Centre. ©︎ Shigeru Ban Architects.
Mount Fuji World Heritage Centre. ©︎ Shigeru Ban Architects.
  • Mount Fuji World Heritage Centre. ©︎ Shigeru Ban Architects.
Catedral de cartó, a Nova Zelanda. ©︎ Shigeru Ban Architects.
  • Catedral de cartó, a Nova Zelanda. ©︎ Shigeru Ban Architects.
Catedral de cartó, a Nova Zelanda. ©︎ Shigeru Ban Architects.
  • Catedral de cartó, a Nova Zelanda. ©︎ Shigeru Ban Architects.
2. Ciutats menys contaminades, més connectades i més habitables

Ja han passat gairebé 80 anys des que la marca va crear el seu primer vehicle 100% elèctric, el Nissan TAMA, que va néixer el 1947 com a solució a l'escassetat de gasolina al país nipó. I, des de llavors fins al nou crossover elèctric Nissan ARIYA, que dona resposta a les noves necessitats de mobilitat dels conductors espanyols, la seva gamma ha canviat amb els temps i els requeriments socials i mediambientals. Com a líder japonès en el mercat de vehicles elèctrics, es troba en una posició privilegiada per oferir la seva visió sobre la mobilitat del futur. I el seu objectiu és exigent. De fet, el seu pla Ambition 2030 preveu llançar 23 models electrificats nous i emocionants, inclosos 15 nous vehicles elèctrics, amb l'objectiu d'aconseguir una barreja d'electrificació del 50% per a l'any 2030.

  • El disseny del Nissan Ariya destaca per la seva aparença futurista i elegant.
  • L'interior del crossover 100% elèctric nissan ariya va ser concebut per oferir una sensació immersiva de calma i serenitat.
Iluminación de las puertas ANDON.
  • Il·luminació de les portes ANDON i patrons kumiko.
El disseny minimalista del Nissan ARIYA maximitza l'espai i ofereix una sensació de màxim confort.
  • El disseny minimalista del Nissan ARIYA maximitza l'espai i ofereix una sensació de màxim confort.

Seguint l’empremta dels arquitectes japonesos, Nissan també persegueix l’harmonia amb l’entorn per donar resposta als desafiaments d’una nova era. La inspiració arquitectònica de l'ARIYA es percep en cada detall del seu disseny: des del minimalisme i la senzillesa per maximitzar l'espai i el confort, fins a la presència de patrons kumiko heretats de la fusteria tradicional japonesa, i la subtilesa de la il·luminació andon, inspirada en els llums de paper de les llars en temps dels samurais. La filosofia de fusionar interior i exterior, una altra de les claus de l’arquitectura nipona, també està representada per la tecnologia d’informació que a través de la pantalla connecta l’interior del vehicle amb el flux d’informació de múltiples fonts al nostre abast.

3. Estades versàtils i espais per a la trobada

A l'skyline de Tòquio en què conviuen els edificis tradicionals i els futuristes han aflorat els últims anys les allargades siluetes dels anomenats penshirubiru (edificis llapis). Són blocs estrets que s'eleven sobre solars mínims i que allotgen apartaments l'espai dels quals es redueix al mínim imprescindible. Són habitatges que encaixen amb una societat com la nipona en què la meitat de la població viu sola i que, tot i que sembla difícil d'assumir en estils de vida com l'espanyol, ja es poden veure en ciutats daneses, alemanyes i en grans urbs com Nova York.

Davant dels habitatges compartimentats occidentals, un dels trets distintius de l'habitatge japonès són els espais diàfans i versàtils, sense divisions ni ornaments superflus per adaptar-se als diferents usos. La falta de metres quadrats als habitatges se supleix amb la proliferació d’espais de convivència. Aquesta fusió entre espais privats i comuns és una de les senyes d'identitat de Riken Yamamoto, mestre de la transparència i guanyador del Pritzker 2024 precisament per posar l'arquitectura al servei de la comunitat, potenciant les zones per a la trobada veïnal i la interacció. És la manera de donar resposta a l'aïllament i la soledat, un dels problemes pendents de les societats actuals.

Vista exterior Nobori building, en Shinjuku (Japón). © Florian Busch Architects. Fotos: © Vincent Hecht
  • Vista exterior Nobori building, en Shinjuku (Japó). © Florian Busch Architects. Fotos: © Vincent Hecht
Vista exterior Nobori building, en Shinjuku (Japón). © Florian Busch Architects. Fotos: © Vincent Hecht
  • Vista exterior Nobori building, en Shinjuku (Japó). © Florian Busch Architects. Fotos: © Vincent Hecht
Edifici Kanda Terrace, en el barri de Chiyoda, Tòquio. ©Akira Koyama. Key Operation Inc./Architects. Fotos: © Shigeo Ogawa
  • Edifici Kanda Terrace, en el barri de Chiyoda, Tòquio. ©Akira Koyama. Key Operation Inc./Architects. Fotos: © Shigeo Ogawa
Interior del Nobori building, en Shinjuku (Japón). © Florian Busch Architects. Fotos: © Vincent Hecht
  • Interior del Nobori building, en Shinjuku (Japó). © Florian Busch Architects. Fotos: © Vincent Hecht
Interior del Tatsumi Apartement House en Tòquio. ©︎ Hiroyuki Ito Architects.
  • Interior del Tatsumi Apartement House en Tòquio. ©︎ Hiroyuki Ito Architects.
4. La naturalesa, sempre present

Per la seva arrelada fe sintoista, la simbiosi entre arquitectura i natura té una tradició mil·lenària al Japó i, en mans dels arquitectes nipons, habitatges, llocs de treball, museus, hotels, universitats i altres immobles es converteixen en veritables pulmons verds de la ciutat. La construcció d'espais oberts per a la relació social i la màxima connexió entre l'interior i l’exterior es fan efectius a través de panells mòbils, lluernes que connecten la casa amb el cel, façanes exteriors transparents...

Projecte d'hotel en la Avenue de France, a París ©︎ KKAA Kengo Kuma and Associates. Fotos: © Luxigon.
  • Projecte d'hotel en la Avenue de France, a París ©︎ KKAA Kengo Kuma and Associates. Fotos: © Luxigon.
Centre d'Innovació Global ROKI, en Shizuoka (Japó). © Tetsuo Kobori Architect. Fotos: ©  Takahiro Arai.
  • Centre d'Innovació Global ROKI, en Shizuoka (Japó). © Tetsuo Kobori Architect. Fotos: © Takahiro Arai.
Casa Dosaigües, habitatge del cantant J Balvin a Medellín (Colòmbia) ©︎ 5Sólidos.
  • Casa Dosaigües, habitatge del cantant J Balvin a Medellín (Colòmbia) ©︎ 5Sólidos.
Casa Dosaigües, habitatge del cantant J Balvin a Medellín (Colòmbia)
  • Casa Dosaigües, habitatge del cantant J Balvin a Medellín (Colòmbia) ©︎ 5Sólidos.
Casa Dosaigües, habitatge del cantant J Balvin a Medellín (Colòmbia) ©︎ 5Sólidos.
  • Casa Dosaigües, habitatge del cantant J Balvin a Medellín (Colòmbia) ©︎ 5Sólidos.

Va ser això, sumat a la puresa i senzillesa de les línies el que va enamorar J Balvin que, després d'un viatge al Japó, va voler emportar-se l'assossec de l'arquitectura nipona a la seva nova casa a prop de Medellín. Una casa que es fon amb l'entorn i que té el magnífic paisatge com a únic ornament. Un habitatge bioclimàtic, dissenyat per l'estudi colombià 5 Sólidos, que evoca la pau d'un santuari i que és tot un exemple de com inspira l'arquitectura japonesa al món.

Un món en plena transformació que necessita reconnectar amb els seus habitants i amb l'entorn natural i que avança rumb al futur seguint l'estela nipona. Alguna cosa comença a canviar a les ciutats i en aquesta metamorfosi, el sector de l’automòbil té un paper protagonista. En aquest context, Nissan aspira a convertir-se en una companyia veritablement sostenible i impulsar les seves accions cap a un món més net. La potència innovadora japonesa, la seva aposta per la tecnologia, la connexió mil·lenària i reverencial amb la natura, aquesta filosofia vital íntimament minimalista i el mestratge en la senzillesa de les formes estan presents des dels cotxes a l'arquitectura, que han esdevingut un referent per a la resta del món.