Centenars de milers de persones assisteixen cada any a més de 900 esdeveniments de música, que s'orienten a reduir la petjada de carboni

Melòmans i consciència ambiental es donen la mà en el paradís del festivals

El bon temps, l'oferta gastronòmica, la bellesa paisatgística, la riquesa cultural i els gairebé 8.000 quilòmetres de costa han fet d’Espanya la segona marca turística més reconeguda del món i el tercer país més visitat per estrangers

Contingut ofert per:
Logo Repsol


A aquests privilegiats atractius s'hi ha sumat els últims anys una oferta d'oci que també ha situat el país com una de les destinacions preferides dels amants de la música en directe, amb multitud de festivals previstos al llarg de la nostra geografia a aquest 2023.

El 2022, segons estadístiques recollides a l'Anuari d'Estadístiques Culturals del Ministeri de Cultura, es van celebrar prop de 900 festivals musicals a Espanya. Les dades de l'Associació de Promotors Musicals recollides a l'informe Observatori de marques en Festivals indiquen que la música en directe va facturar 459 milions d'euros l'any passat, només tenint en compte la venda d'entrades, un 20% més que el 2019. La febre de la festa musical es concentra en els mesos estivals, que van copar el 65% de les convocatòries.

España cuenta con una oferta de ocio que sitúa el país en el ‘top’ entre los amantes de la música en directo. Espanyaa té una oferta d'oci que situa el pais en el ‘top’ entre els amants de la música en directe

Techno, reggaeton, rock, soul, jazz, reggae… sigui quin sigui l'estil musical, segur que els espectadors tenen una cita amb diversos dels seus artistes favorits en el marc d'una indústria en auge que ajuda a alliberar l'estrès de la rutina diària . De fet, un estudi realitzat per Patrick Fagan, expert en ciències del comportament i professor associat de la Universitat Goldsmith's, en col·laboració amb el conegut recinte de concerts britànic O2, va revelar que l'assistència a concerts pot ajudar a allargar la vida en millorar el benestar dels espectadors més d'un 20 per cent.

UNA OPORTUNITAT ÚNICA PER CONSCIENCIAR

L'atracció del públic jove a aquests paradisos dels melòmans ha esdevingut un aparador privilegiat per conscienciar de la importància de les nostres accions en el canvi climàtic. Conscients de l'oportunitat, molts dels organitzadors han emprès accions contundents no només per reduir la petjada mediambiental de l'activitat sinó també per fomentar valors globals que van des de l'economia circular, a la cura dels boscos o la celebració de la diversitat.

Una investigació anglosaxona recent estima que les actuacions en viu al Regne Unit generen una mica més de 400.000 tones de CO2 a l'any i altres estimacions que en els macrofestivals cada assistent pot ser responsable de l'emissió d'almenys 25 quilograms de diòxid de carboni. Càlculs del sector valoren que els deu macrofestivals més importants emeten fins a 62,5 milions de quilos de CO2.

La actividad en torno a los festivales provoca millones de desplazamientos al año y una gran concentración de personas. L'activitat al voltant dels festivals provoca milions de desplaçamentos a l'any i una gran concentració de persones.

Per establir un ordre de magnitud, a Espanya, un sol festival –el barceloní Primavera Sound– va concentrar l'any passat més de mig milió de persones. Feu càlculs.

És precisament la preocupació per la petjada mediambiental el que ha portat els promotors, patrocinadors i artistes que participen en aquests festivals a cercar solucions que permetin reduir i/o compensar les emissions en un món cada cop més preocupat per la sostenibilitat i, de passada, alinear-se amb la preocupació mediambiental que expressen més les generacions més joves.

Els esdeveniments musicals, a què assisteixen al voltant de set milions de persones a l'any, han començat a abraçar el compromís mediambiental com una qüestió estratègica. Alhora, molts espectadors i fins i tot artistes com Radiohead, Coldplay o els nacionals Niños Mutantes reclamen mesures mediambientals o compensen la petjada dels seus desplaçaments i actuacions.

El Programa de Nacions Unides per al Mediambient – PNUMA, defineix un event sostenible com “aquell dissenyat, organitzat i desenvolupat de manera que es minimitzin els potencials impactes negatius ambientals i que deixi un llegat beneficiós per a la comunitat amfitriona i tots els involucrats”. El festival francès Le Crussol va ser pioner en aquest tipus d'iniciatives quan va iniciar la seva activitat el 2017 sota una consideració ecociudadana a la vall del Roine. Des de llavors han sorgit diverses iniciatives per assegurar una reducció de la petjada ecològica i segells que certifiquen que les celebracions no fan malbé el medi ambient.

A Espanya, diversos esdeveniments d'aquest tipus tenen certificats de sostenibilitat i des de fa anys han emprès accions com racionalitzar l'ús de plàstics, prioritzar un consum energètic més baix i més sostenible, contenir l'ús dels recursos, oferir aigua potable sense cost o recollir selectivament els residus.

El Rototom, que actualment se celebra a Benicàssim, va ser el primer festival espanyol a obtenir un certificat d'emissions, amb diverses accions per a la sostenibilitat que van des de la neteja de platges al lloguer de bicicletes entre els assistents. El gallec Sinsal SON que se celebra a les Rías Baixas proposa un espectacle amb implicació de la comunitat i publica cada any una extensa memòria de sostenibilitat. Sonidos Líquidos, en el paisatge volcànic de Lanzarote, tanca fins i tot les carreteres d'accés i ofereix serveis de transport verd fins al recinte als assistents, artistes i empleats.

MARENOSTRUM FUENGIROLA: UNA MULTIPROPOSTA PER ACONSEGUIR LES ZERO EMISSIONS

Una d'aquestes iniciatives és el cicle de concerts Marenostrum Fuengirola, que aquests dies celebra la setena edició a la localitat malaguenya després de comptabilitzar més de 188.000 assistents el 2022. Repsol s'ha sumat als patrocinadors del festival com a ‘partner’ en sostenibilitat amb diverses accions que pretenen ajudar l'organització a aconseguir l'objectiu ambiciós de reduir a zero les emissions netes de CO2. Gràcies a una experiència pilot de l'any passat, aquest moviment ja els va valer per ser finalista al premi The Green Operations Award als European Festival Awards.

Festival Marenostrum en Fuengirola. Festival Marenostrum a Fuengirola.

En un recinte a Europa catalogat com a Bé d'Interès Cultural per les seves restes arqueològiques fenícies, la multinacional ha instal·lat tres cubs solars que generaran l'energia necessària per alimentar amb electricitat 100% renovable les zones de camerinos, oficines i pantalles digitals del festival.

L’aposta de l’organització i el govern municipal inclou la promoció de transport sostenible impulsant l'ús de combustibles renovables en vehicles de flotes i concessions municipals i un ‘hub’ de recàrrega per a vehicles elèctrics.. A més, fomentarà la creació de comunitats solars als voltants del recinte i mesurarà l'impacte mediambiental del festival per a la posterior promoció del “Bosque Marenostrum Fuengirola” que compensi les emissions generades.

L'organització facilita també la gestió dels olis que s'utilitzin als restaurants o ‘foodtrucks’ i instal·lant punts de recollida i formant el personal de Marenostrum Fuengirola. En acabar el cicle de concerts, Repsol convertirà el residu resultant en combustible renovable.

A més, tenint en compte la bona acollida del projecte pilot que es va realitzar el 2022 amb el generador híbrid d'energia alimentat per gasoil i gas liquat de petroli (GLP), en aquesta edició es comptarà amb dos generadors duals. Un a la zona dels ‘foodtrucks’ i un altre a la zona de l’escenari, que aporten mesures d’eficiència energètica amb una reducció substancial del cost energètic i les emissions. El canvi de mentalitat ha arribat per quedar-se. Gaudim de l'espectacle sense malbaratar la nostra energia.

Top