
Obté un creixement anual del 2% i es preveu un augment similar per al 2022. L'impuls més gran de l'ocupació es concentra en els col·lectius que presenten les taxes més altes d'atur.
Les xifres de l’última enquesta sobre l’ocupació en la indústria farmacèutica innovadora 2021, realitzada per Farmaindústria, reflecteixen un nou creixement en nombre de treballadors i la consolidació d’aquest sector com un referent.
Un sector eficient que genera una ocupació estable
El nombre de treballadors de la indústria farmacèutica innovadora va arribar el 2021 als 44.068 ocupats, després de registrar un creixement mitjà anual superior al 2% (2017-2021), malgrat que els dos últims exercicis han estat fortament marcats per la pandèmia. De fet, només el 2021 la indústria farmacèutica innovadora va contractar 5.756 persones, i les previsions per al 2022 indiquen que es mantindrà la tendència.

Això significa que el sector dona feina avui a més de 210.000 persones a Espanya si se sumen els llocs de treball indirectes i induïts. Cada feina directa en la indústria farmacèutica en genera fins a quatre d’indirectes o induïdes, com constata l’informe El valor del medicament des d’una perspectiva social 2021. Més enllà del número, l’ocupació de la indústria farmacèutica es caracteritza per l’estabilitat, com demostra que un 93,4% dels contractes són indefinits i només l’1,0% de l’ocupació fixa treballa a temps parcial, quan la mitjana nacional és del 18,1%.
Feina qualificada
L’alta qualificació és una altra de les senyes d’identitat, amb un 64,4% de professionals titulats –un percentatge que s’eleva al 90% en l’àrea d’R+D–, i molt superior a la mitjana espanyola, que se situa en el 46%. Aquest indicador va creixent cada any, i 3 de cada 4 persones contractades per les companyies farmacèutiques el 2021 tenien una titulació superior (en la resta de l’economia nacional van ser només el 10%).

També es tracta d’una ocupació diversa, ja que, com reflecteix l’enquesta, el creixement més gran es concentra en el col·lectiu més jove (<30 anys), que ha crescut a un ritme mitjà anual del 10% en el període 2017-2021, i en el més veterà (>54 anys), amb un creixement mitjà anual del 8,4%, que són els col·lectius que presenten taxes més altes d’atur en la nostra economia.
Les contractacions de menors de 30 anys són les que han experimentat més creixement durant els últims anys: només l’any passat un de cada tres contractes (36,9%) van ser firmats per joves, cosa que suposa un increment rellevant respecte a l’enquesta anterior.
Un sector líder en igualtat
En l’actualitat els comitès de direcció de les companyies farmacèutiques compten amb un 44,8% de dones, una xifra que contrasta de manera significativa amb la mitjana de les grans empreses de l’IBEX-35, en les quals la participació de la dona en llocs de responsabilitat se situa en el 17,6%. En el cas de les primeres executives, aquest sector també ocupa un lloc destacat: les dones ja lideren el 20,3% de les companyies farmacèutiques, enfront de la mitjana del 3,6% en les empreses de l’IBEX-35.
A això s’hi ha d’afegir que del total d’ocupació d’aquesta indústria a Espanya el 53,4% correspon a les dones, xifra que suposa el doble de la mitjana de la resta de sectors industrials (26%). El percentatge és encara més alt en el cas dels departaments d’R+D de les companyies farmacèutiques, en els quals l’ocupació femenina arriba al 67%. Cap altre sector de l’economia espanyola, excepte Confecció (64,6%) i Sanitat i Serveis Socials (64,1%), supera el 50% d’ocupació femenina en R+D.

En concret, la plantilla de dones ha crescut els últims 4 anys a un ritme mitjà anual del 2,8%. I aquesta realitat es consolida el 2021, ja que gairebé el 60% de les noves contractacions realitzades l’any passat corresponen a dones.
La indústria farmacèutica innovadora és també un referent en la lluita contra la diferència salarial, en ser el sector productiu industrial “amb un salari mitjà femení més alt (superior a 38.000 euros) i el que registra menys diferència de salari entre homes i dones (menys del 10%)”, explica Ana Bosch, directora del Departament Jurídic de Farmaindústria.