Tots amb la Selecció
Tots amb la Selecció

62 milions d'espectadors o com el poder de la Selecció en aquest Mundial va més enllà d'Espanya

Scroll down.
  • Text: Alberto Gómez
  • 01 desembre 2022

L'audiència global de la Selecció es dispara durant el Mundial de Qatar 2022 i gran part de culpa el té l'estil de joc, la joventut i la frescor dels futbolistes i l'aposta per aquesta filosofia des de la RFEF

L'atractiu de la selecció espanyola traspassa fronteres. És un poder que enganxa més enllà dels aficionats nacionals i ha esdevingut un ‘must’ per a qualsevol seguidor del futbol. Com a exemple, els més de 62 milions d'espectadors a Europa que van seguir diumenge passat l'Espanya – Alemanya, i això només és un partit de la fase de grups. A les xarxes socials, la participació dels fans també va ser notable pels més de 2 milions d'interaccions que va obtenir el compte de la Selecció, segons dades de Nielsen. Al fan de la Roja no només l’interessa el partit i el resultat, sinó que la passió i l'interès el fan ser protagonista i partícip.

Si a Espanya el partit de la Selecció va arrasar amb més de 12 milions d'espectadors veient el xoc per La1 (60,7% de ‘share’), a Alemanya va passar una cosa semblant amb 17 milions de televidents que va congregar la també televisió pública ZDF. Al contrari que el futbol de clubs, a la Selecció sí que se la pot seguir normalment pel canal en obert i això potencia d'una manera considerable la seva exposició al públic i genera un impacte molt més gran que qualsevol altre partit. Per establir una comparació, l’últim Reial Madrid – Barcelona de Lliga el van veure 2 milions d'espectadors i una jornada normal d'aquesta competició sol congregar en total 3 milions d'aficionats. Xifres notòries, però molt llunyanes a allò que és capaç d'aconseguir la Selecció espanyola.

15 milions d'espectadors entre França i el Regne Unit

I és que ja davant de Costa Rica, sent dia laboral i a una hora en què els comerços encara estan oberts (17.00 hores), ja va reunir 6,5 milions de teleespectadors al nostre país, tenint Alemanya com a segon mercat amb gairebé 4 milions i el Regne Unit com el tercer, amb prop de 3,5 milions (Itàlia, absent a Qatar 2022, va ser el quart mercat amb gairebé 2,5 milions d'espectadors). Davant Costa Rica el van veure 13,4 milions d'europeus (fora de les nostres fronteres), 20 milions incloent-hi Espanya. Davant Alemanya, sent diumenge, una hora més propera al 'prime time' (es va jugar a les 20.00 h) i el rival de més entitat, va congregar una audiència més gran. En aquest sentit, el següent mercat per nombre d'espectadors (al marge d'Alemanya i d'Espanya) va correspondre a França i al Regne Unit, amb pràcticament 7,5 milions d'espectadors cadascun.

Sempre que juga la selecció s'obre una finestra al món. ¿Qui vol ser vist? Des de la RFEF s'ha treballat en aquests darrers quatre anys per potenciar cada àrea, incloent-hi la de patrocini, que alhora està interconnectat amb aquest atractiu audiovisual que tant 'engagement' genera a tot el món. Tot hi ha influït per poder passar d'uns ingressos per patrocini de 30,2 milions d'euros el 2017 als 83,2 milions d'euros del 2021. Un 175,15% més que esperen continuar superant aquest 2022 i actualment representa el 22% dels ingressos totals d'una Federació que rega amb aquest tipus d'ingressos el futbol base i el més modest (que suposa la base de la piràmide al cim de la qual hi ha la Selecció). Recordem que la RFEF ha multiplicat per tres els seus ingressos en només 4 anys, de 163 milions a 406 milions.

Protagonista en mitjans tradicionals i digitals

En mitjans tradicionals i digitals, la Roja també va ser la protagonista d'aquesta setmana passada amb 7.080 notícies en línia i 1.190 articles en paper només a Espanya. A totes les televisions, incloent-hi l'ens públic, l'Espanya – Alemanya va regnar amb 124 notícies generades als 27 canals (entre nacionals i regionals) que van parlar de l'empat entre aquestes dues potències futbolístiques.

Però no només dels mitjans tradicionals i la televisió es nodreix la Selecció espanyola, la interactivitat amb els fans es trasllada a les xarxes socials de la mateixa manera i genera una conversa al voltant de l'equip de Luis Enrique que podria significar 'un altre' partit per nivell d'audiència que genera. El xoc va comptabilitzar 4,4 milions d’interaccions a Facebook i Instagram i la visualització de 4,5 milions de vídeos. Una xifra més que notable.

I si el compte d'Instagram va reunir més de 2 milions d'interaccions per part dels fans, el dels protagonistes, els jugadors, tampoc no es queden despenjats ja que comptes com els de Marco Asensio o l'autor del gol espanyol, Álvaro Morata, van sumar 366.000 i 342.000 interaccions, respectivament.

Gran ambient de la Selecció espanyola abans de jugar davant del Japó. (RFEF)
Gran ambient de la Selecció espanyola abans de jugar davant del Japó. (RFEF)
Gran ambient de la Selecció espanyola abans de jugar davant del Japó. (RFEF)
Gran ambient de la Selecció espanyola abans de jugar davant del Japó. (RFEF)
Gran ambient de la Selecció espanyola abans de jugar davant del Japó. (RFEF)
Gran ambient de la Selecció espanyola abans de jugar davant del Japó. (RFEF)
Gran ambient de la Selecció espanyola abans de jugar davant del Japó. (RFEF)
Gran ambient de la Selecció espanyola abans de jugar davant del Japó. (RFEF)

Amb aquests números s'entén millor que cada dia hi hagi més companyies interessades a estar al costat de la Selecció espanyola. L'estil de joc, la joventut de l'equip, l'estratègia teixida des de la RFEF… Tot plegat perquè el resultat sigui un equip atractiu de veure, competitiu i que suma adeptes més enllà de les nostres fronteres.