Alaska y Mario durante el show de la pasada final de la Copa del Rey.
Màxim nivell

La Copa del Rei d'Ozuna i tot el xou que comença amb Mario Vaquerizo i repercuteix en l'equip del teu poble

Scroll down.
  • Text: Alberto Castelló
  • 04 maig 2023

La final d'aquest 6 de maig a La Cartuja, entre el Reial Madrid i el Club Atlètic Osasuna, estarà precedida per un festival musical de més d'una hora amb Ozuna com a cap de cartell

“Celebrar és guanyar. La joia de guanyar un trofeu és la mateixa que la felicitat que dona la música. M'encantaria que la final de la Copa del Rei esdevingués un festival i un esdeveniment global amb artistes nacionals i internacionals. Un esdeveniment en què tothom hi vulgui ser, igual com tothom vol anar a la Super Bowl”. Mario Vaquerizo, a més d'intèrpret de l'himne de la Copa del Rei amb Alaska, és un periodista i treballador de la indústria musical i de l'entreteniment des de fa gairebé 25 anys. Actuarà, com ho va fer l'any passat, a la final de Copa que disputaran aquest dissabte el Reial Madrid i el Club Atlètic Osasuna a l'estadi de La Cartuja.

Per a aquesta final, Ozuna és el gran 'fitxatge' i una de les grans apostes de la RFEF per ampliar el públic i donar a conèixer aquest partit més enllà dels amants del futbol i dels aficionats de Reial Madrid i Osasuna per tot el món . Segurament, també arribaran notícies sobre aquest esdeveniment als gairebé 23 milions de seguidors que té l'artista porto-riqueny al compte d'Instagram o els més d'11 milions que té a TikTok. Al final, el gran beneficiat és el futbol espanyol: primerament els dos clubs finalistes i secundàriament tot el futbol base del país, perquè és d'aquestes grans cites d'on s'aconsegueix econòmicament una injecció de capital que s'inverteix a potenciar el futbol femení, les federacions territorials (futbol modest), el futbol de formació, els clubs...

"L'objectiu d'aquest xou musical abans de la final és atraure el públic més gran possible i tenir la màxima repercussió amb un efecte global més enllà del que és esportiu", explica José María Mora, Director del Departament d'Operacions i Esdeveniments de la RFEF, que assenyala que aquesta idea d'afegir un esdeveniment musical a l'esportiu (que va començar el 2019) va ser “idea del president, Luis Rubiales, que tenia al cap convertir cada esdeveniment en un espectacle més internacional”.



Mentalitat d'ingressos globals per a una inversió local

Amb aquest tipus d'accions que l'actual Federació està emprenent s'entén, per exemple, l'augment del valor dels drets audiovisuals de la Copa del Rei en més d'un 40% respecte al cicle anterior. Una evolució que ja es veia reflectida en algunes xifres d'exercicis anteriors com el de l'augment d'ingressos fins a 129 milions en els drets esmentats (entre partits de Copa, Supercopa i de la Selecció), els 83 milions en patrocinis o els 47 milions que ingressa la RFEF per l’organització de les seves competicions. I per això es poden destinar, per exemple, 112 milions d'euros al futbol aficionat i futbol base (federacions territorials) o 41 milions a clubs que participen tant en Copa del Rei com en Supercopa d'Espanya.

“Des del punt de vista de màrqueting i de 'fan engagement' generar un espectacle previ a la final suposa que molts aficionats que viatgen des de fora de Sevilla tenen una activitat complementària amb què se senten molt satisfets. Els fans ho agraeixen i és una manera que gaudeixin moltes més hores del que és una final d’un partit de futbol. Pel que fa als patrocinadors, estar en una final que conté més al·licients que el futbol provoca que preguntin més i desitgin anunciar-se a la 'u' televisiva. A més, el programa de televisió que inclou el previ i el post partit també té més contingut i vida no només en directe, sinó en xarxes socials, YouTube i en tot allò que es genera a internet entorn del que no és futbolístic. Tot plegat fa que creixi l'atractiu per als patrocinadors i, de fet, a la RFEF estem augmentant el nombre de patrocinadors que tenim a la Copa del Rei amb aquest tipus d'accions”, explica el director de màrqueting de la Federació, Rubén Rivera.

De David Bisbal a la final de Copa del 2019 a Ana Mena a la final de la Copa de la Reina del proper 27 de maig passant per la present final de Copa del Rei amb l'esmentat Ozuna, que és cap de cartell d'un 'festival' en què l'acompanyen DJ Brian Cross, Romy Low, Marta Sánchez, Soraya Arnelas i Alaska y Mario, i que tindrà lloc des de les 20.00 hores fins a les 21.15 hores, quan l'aspecte esportiu prengui el comandament. “És d'una alta complexitat organitzativa perquè cal barrejar el xou amb totes les accions esportives que no poden afectar ni el més mínim: els minuts d'escalfament, regar la gespa de manera òptima, la cerimònia dels himnes així com la intimitat al vestidor -no es pot veure condicionada per camerinos d'artistes o el pas de personal relacionat amb el xou musical-. A més, cal afegir-hi l'escrupolós temps de muntatge i recollida d'escenari, la correcta il·luminació, un so de qualitat…”, Mora relata l'ajust mil·limètric de cada acció que no té res a envejar al dels esdeveniments més famosos del món.

“No pretenc alliçonar ningú, però he assistit a molts festivals i el nivell del muntatge que es desplega a la Copa del Rei no té res a envejar a un muntatge dels MTV Awards, per exemple. El nivell internacional que hi havia, com a expert, era molt alt. La producció, el so, els professionals que envoltaven l'esdeveniment, la velocitat de treball, el respecte cap a la gespa… va ser tot de talla mundial i aquest any es repetirà acompanyat d'altres artistes”. Amb un quart de segle immers en la indústria musical, Mario Vaquerizo mostra la grandesa d'un esdeveniment que per al públic assistent a l'estadi és un regal en directe inclòs en la seva entrada de futbol. No en va, l'agència que contracta la Reial Federació Espanyola de Futbol per a la producció i el muntatge de l'esdeveniment és PRG, que és la mateixa agència que realitza la Super Bowl. De manera que Mario, Alaska, Marta Sánchez, Ozuna i companyia -juntament amb tots els aficionats- gaudeixen de la mateixa qualitat que el famós xou del descans de la final de la NFL.



La Copa del Rei, un esdeveniment per a televisions de 180 països

El cartell d´aquest any, digne de ser un dels festivals musicals de l´any a Espanya, s´ha treballat amb discreció des del Gabinet de Presidència de la RFEF i tenint sempre en compte que aquest és un partit de futbol que es retransmet per a 180 països de tot el món, per això per assolir una repercussió global ha de tenir un caràcter internacional.

“Nosaltres som artistes que no tenim prejudicis. I la RFEF també ho demostra. Visca el xou i visca l'espectacle. Venim de Kiss, de Motley Crue, de David Bowie… i tot això es transmet. Tant de bo aquest esdeveniment acabi en un festival de música el dia previ i el mateix dia de la final”, conclou Mario, cosa que ja és habitual de veure en altres espectacles esportius globals com la Fórmula 1 (sobretot quan la cursa té lloc als Estats Units).



En el futur es continuarà amb “la millora i ampliació d'aquestes activitats que hem comprovat que als aficionats els agraden cada cop més i que donen lloc a un esdeveniment global”, subratlla Mora. És un exemple més de l'evolució de la Federació espanyola de futbol per obtenir recursos que possibilitin regar el futbol modest i formatiu d'Espanya, la base que posteriorment alimenta el futbol professional... Una inversió circular que connecta Ozuna, Mario Vaquerizo o Marta Sánchez amb l’equip del teu poble.