Màxim nivell.
Màxim nivell

L'evolució del futbol femení 
i la selecció espanyola: l'abans i el després

Scroll down.
  • Text: Manu Nieto
  • 16 febrer 2023

La Selecció espanyola que dirigeix Jorge Vilda juga aquests dies un torneig a Austràlia que servirà per preparar la Copa del Món que es disputa a l'estiu en aquest país.

Aquest 2023 és any de Mundial i Espanya lluitarà per conquistar-lo o, si més no, per superar els resultats aconseguits fins ara en una cita d'aquest calibre, on només ha guanyat un partit en les dues participacions de vuit Mundials celebrats. El d'Austràlia serà el novè i significarà el tercer consecutiu per a Espanya, cosa que reflecteix la progressió del futbol femení nacional. L'ascens de la Selecció absoluta femenina ha estat producte de dos factors bàsics: un talent més gran (ara hi ha més nenes que juguen a futbol) i una millora de recursos a la RFEF. Per veure a quin nivell es troba i per preparar aquesta cita, la Selecció de Jorge Vilda passarà per un test a la Copa de Nacions d'Austràlia, que se celebra entre el 16 i el 22 de febrer.

Espanya ha participat en dos Mundials i ha disputat 7 partits, dels quals n'ha guanyat un, empatat dos i perdut quatre. A Austràlia, aquest estiu, esperen poder guanyar, com a mínim, dos partits, i a partir d'aquí somiar que tot és possible perquè així ho diu el número 7 del rànquing FIFA. Per arribar a aquesta esperançadora situació han hagut d'escurçar terminis, multiplicar la velocitat i escurçar una distància respecte de les millors del món que fa poc més d'un lustre semblava insalvable. D'on venia la Selecció espanyola femenina i on és ara? Per començar per alguna cosa i contextualitzar, abans de l'arribada de l'actual directiva de Luis Rubiales, cada futbolista convocada per la Selecció guanyava 40 euros al dia i ara, per primera vegada a la història, les jugadores obtenen drets d'imatge (més enllà de que hagin doblat les primes i les dietes).

Abans del 2018, quan Luis Rubiales aterra a la Ciutat del Futbol, no existia un pressupost femení mentre ara es treballa amb 27 milions d'euros que es reparteixen per a totes les seleccions, competicions, ajudes a clubs, jugadores… I l'estiu passat es va signar un acord amb el sindicat Futpro perquè les jugadores convocades cobrin el mateix percentatge de primes i tinguin les mateixes condicions en les concentracions que els seus companys masculins (més endavant es detalla), a més que participin en el repartiment dels diners obtinguts per patrocinis. El repte de la RFEF no és conformar-se, és continuar creixent de manera escalonada i organitzada sabent d'on es partia i on és el futbol femení que depèn del seu pressupost actualment.

“Un canvi abismal”

“Quan arriba l'actual president es crea un departament de futbol femení i es passa d'una persona a set persones, que són les que formem part d'aquest departament a nivell de gestió. Portem Competicions, Seleccions, relació amb altres països per tancar partits, organització d'entrenaments, convocatòries, tornejos... En poc temps és un canvi abismal. Jo soc la directora i tinc el suport de sis persones més i d'altres departaments que ens ajuden com ara Màrqueting, Competició, Jurídic, Internacional, Operacions, Comunicació… Des del 2018 som un ens propi que gestiona els seus recursos”, explica Ana Álvarez, directora del Futbol Femení de la RFEF.

Ana incideix en “on venim i on som. Per posar un exemple esportiu, el 2018 estàvem al número 12 del rànquing i el 2022 hem arribat a ser al 6; i des del 2015 s'han ascendit tretze posicions al rànquing FIFA. Tot això ha arribat gràcies al talent de les noves generacions de futbolistes i els passos que s'han fet a la Federació perquè aquest talent no es perdi. I això va a més.


“S'ha aconseguit una professionalització de 360 graus amb especialistes en cada parcel·la: especialista en porters, preparació física, psicòlegs, analistes, tutors…”, indica Ana, que ha vist com en pocs anys s'ha passat que la RFEF no considerés el futbol femení com a esport professional a veure que la selecció absoluta femenina rep el mateix tracte que la masculina, començant per les instal·lacions de Las Rozas, el camp A, que és el millor camp de la RFEF, és només per a l'absoluta masculina i la femenina. El gimnàs de l'absoluta femenina és el mateix que el de la masculina i només el fan servir ells. El vestidor també és només per a l'absoluta, masculina i femenina... Abans, això no passava”, comenta Ana, posant amb més exemples la foto global de l'on som i d'on veníem.

Canvis per obtenir el màxim descans i rendiment

Aquesta igualtat de tracte també ha arribat en la manera de viatjar i allotjar-se. Les condicions són pràcticament les mateixes i en l'únic que són diferents és pel que fa a qüestions de seguretat (l'absoluta masculina necessita més seguretat que la femenina). “Aquesta política s'ha posat en pràctica en aquest període de gestió de Luis Rubiales. Ara dormen en habitacions individuals, abans eren dobles… Tot s'ha prioritzat per obtenir el màxim rendiment i descans. Quan cal utilitzar ‘business’ o un vol xàrter, es fa perquè així ho creu convenient el cos tècnic (esportiu)”. Res no es fa sense un perquè o una explicació i tot respon a intentar que les futbolistes arribin en les millors condicions possibles a un partit o torneig.

Més exemples de l'avenç en cinc anys? El 2018, les futbolistes jugaven amb la roba estàndard de la Federació i no tenien noms a l’esquena. A partir de l'arribada de Luis Rubiales es comença a personalitzar tot, començant pel tema de generar ídols i referents per a les nenes d'Espanya i s'ha treballat amb Adidas per adaptar a les necessitats de les futbolistes tot l'equipament tècnic. “Adidas ha dissenyat el primer equip per al Mundial d'Asutràlia. Elles han intervingut en aquesta elaboració”, comenta Ana.

En el dia a dia, l'aspecte més important, el salt en la Selecció absoluta ha estat gegant. El 2018, la delegació estava formada per 13 persones i ara en són 24. Aprofundint en detalls: actualment hi ha tres fisioterapeutes (abans un o dos), un doctor, un cuiner, un psicòleg (en aquests casos aquestes figures no existien). I ara hi ha un utiller que es dedica a temps complet a l'Absoluta, figura que abans tampoc no existia.

Material d'última generació

En la preparació física, la Selecció absoluta femenina utilitza material d'última generació: càmera hiperbàrica, dispositius per a l'entrenament d'hipòxia, plataforma de treball portàtil, equips de GPS… Abans, aquest material era de la casa, comú, i no sempre es podia aprofitar. Ara tots aquests recursos materials són específics per a l'Absoluta femenina i les inferiors disposen d'altres.

La Selección española es la actual número 7 del ránking FIFA.
La Selección española es la actual número 7 del ránking FIFA.
La Selección española es la actual número 7 del ránking FIFA.
La Selección española es la actual número 7 del ránking FIFA.

Incloent-hi la Selecció absoluta, abans existien nou tècnics de seleccions per a tot el futbol femení i ara n'hi ha 18. I al planter se l'ha dotat de dos tutors (abans no existien), dos fisios en cada selecció inferior (abans era un per a totes les inferiors) i un coordinador de seleccions inferiors (que abans no existia) sota el paraigua del director esportiu, Jorge Vilda. A més, hi ha dos analistes fixos per a totes les seleccions, un és fix per a l'absoluta i en tornejos se n'hi suma un altre.

Actualment també hi ha un grup de col·laboradors que treballen per a totes les categories inferiors i s'ha passat de tenir cinc tècnics i un col·laborador a onze tècnics fixos i tres col·laboradors, a més de comptar actualment amb quatre seleccionadors amb contracte en inferiors (en lloc de tres).

La informació amb els clubs sobre la salut de les futbolistes

La Selección española entrenando en Australia.
La Selección española entrenando en Australia.
La Selección española entrenando en Australia.
La Selección española entrenando en Australia.
La Selección española entrenando en Australia.
La Selección española entrenando en Australia.
La Selección española entrenando en Australia.

La metodologia també s'ha implementat cercant el benestar de les futbolistes. Es fa una feina molt de la mà dels clubs compartint informació sobre l'estat de salut amb els cossos mèdics dels clubs, amb informes específics de la jugadora sobre salut i estat físic (càrregues físiques…) de com arriba i com se'n va per saber, a partir d'aquestes dades, quina feina es pot fer amb cada jugadora. Això enriqueix totes dues bandes perquè la cura de la jugadora és el més important. Tot aquest treball relatiu a les dades també és nou i d'aquesta etapa.

Una cosa també molt destacable és que actualment hi ha set categories al futbol femení de la RFEF: Absoluta, Sub 23 (de recent creació i oficiosa, s'han organitzat amb les federacions més potents d'Europa per celebrar partits i tornejos oficiosos, a més de crear un esglaó perquè sigui menor el salt a l'Absoluta), Sub 20 i Sub 19, Sub 17, Sub 16 i Sub 15 (de recent creació i voluntàriament per començar abans aquesta preparació i metodologia de competir al màxim nivell i per avançar la detecció de talent).

Per cert, en totes aquestes categories inferiors ara es cobra el mateix per anar a la Selecció que en les categories inferiors masculines. Es tracta igual una selecció inferior, ja sigui masculina o femenina. A tots els nivells estan igualats, també en els premis.

Abans tampoc existia una metodologia comuna amb els seleccionadors autonòmics per intentar jugar totes al mateix. La RFEF té una xarxa de tècnics i col·laboradors que els ajuda a fer que no s'escapi res i a la detecció de talent. En aquest sentit, els tornejos territorials són fonamentals per a aquesta detecció de talent i per això en cada Campionat d'Espanya es reuneix el millor de cada província. Tot això no es podria donar sense la creença esmentada d'un sistema ideal de joc entre RFEF i seleccionadors territorials. “Aquesta filosofia i metodologia de treball –quan anem a FIFA i UEFA– és el que més sorprèn i el que més ens demanen explicar perquè repliquin el model en altres federacions”, reconeix Ana Álvarez.

Més visibilitat i patrocinadors

Una altra qüestió important és l'impuls que se li ha donat a la visibilitat. La directiva de Luis Rubiales va signar un acord amb TVE per retransmetre tots els partits en directe de la Selecció absoluta femenina, ja sigui a Espanya o fora. Abans, la majoria de partits es donaven per ‘streaming’ i era una cosa que no convencia la RFEF perquè la seva aposta és la de mostrar a les nenes espanyoles referents femenins i esportistes model: que les noves generacions puguin penjar a les habitacions pòsters de dones futbolistes, no només dels homes.

En aquest sentit, també es va començar a treballar des del 2018 en màrqueting per captar patrocini específic per a la Selecció femenina. El 2018 només es tenia Adidas i Iberdrola i ara hi ha hagut èpoques de superar onze patrocinadors. Amb ells s'ha aconseguit sufragar la inversió des de la RFEF i donar un tractament de més qualitat amb tots els recursos. També s'ha aconseguit amb aquests patrocinadors donar més visibilitat al futbol femení a través d'unes marques i patrocinadors convençuts i implicats. Ells també han ajudat a fer més gran la imatge de la Selecció femenina amb les campanyes a la premsa i xarxes socials.

Selecció Absoluta