L’activisme de Gosbi en defensa del comerç local

Contingut ofert per   

Josep Fortunet, Responsable de comunicació de Gosbi

“Ara tenim l'oportunitat d'establir una aliança entre el petit comerç i els productors”

La companyia familiar dedicada a la salut i el benestar animal va veure multiplicada per quatre la venda online durant els primers dies de l'Estat d'Alarma i, en la seva aposta per donar suport al negoci local, van crear un sistema per a compartir el benefici amb el punt de venda habitual. Parlem amb Josep Fortunet, Responsable de comunicació de Gosbi Pet Food S.A., sobre la iniciativa #ComercioLocalEsVital.

En què consisteix aquesta iniciativa i de quina manera s'està implicant Gosbi en ella?

Respon a la voluntat de defensar el comerç local en un moment crític que l'ha situat a la vora de l'extinció. L'auge del comerç online i el tancament obligat per la pandèmia han format la tempesta perfecta a la qual serà difícil sobreviure, molts comerços no trigaran a baixar la persiana per sempre. La implicació de Gosbi en la defensa d'aquest model de comerç és integral. Des de l'inici de la nostra activitat i fins al dia d'avui mai hem venut els nostres productes en supermercats ni en els gegants del comerç online, si no en botigues per a mascotes i clíniques veterinàries. Són els nostres companys de viatge i no els deixarem de costat ara que necessiten ajuda.

Fomenten el consum local i estan ajudant al petit comerç, però alhora tenen una eccomerce completíssima. Són compatibles tots dos canals de venda?

El comerç digital és una realitat que és aquí per a quedar-se, té uns avantatges per al consumidor que el converteixen en imprescindible, però l'escenari actual dominat per gegants del comerç online presenta un gran perill. Paguen menys impostos i parteixen d'un model de negoci basat en el treball precari per a poder oferir millors preus. El nostre model de omnicanalitat es basa a posar el producte a la disposició de tots, afavorint la venda a les botigues físiques, però donant una opció a aquells que no tenen a prop un punt de venda o necessiten un lliurament a domicili.

Cap a on creuen que evolucionarà el futur del comerç?

Si les autoritats no són capaces de parar-los els peus als gegants digitals el futur del comerç estarà marcat per la precarietat en l'ocupació i per la pèrdua d'opcions. El consumidor potser no s'adona, però ens estan aplicant la llei de l'embut. D'una banda tenim milions de consumidors, per l'altre, milers de productors i al mig tan sols unes poques cadenes de distribució i grans plataformes de venda online que marquen les regles del joc. Tenim una gran oportunitat per a evitar aquest parany si establim una aliança entre el petit comerç i els productors. De fet, estem en el mateix costat de l'embut i hem de cooperar. Val la pena reflexionar sobre el futur que volem i actuar en conseqüència. Del fruit d'aquesta reflexió neix el nostre activisme en defensa del comerç local.

En què es concreta la seva proposta per a defensar aquest model de comerç?

El comerç de proximitat s'enfronta a una crisi que pot enfonsar-li si no compta amb una nova fórmula per a atreure i fidelitzar als clients. En un context tan competitiu, el comerç local pot sobreviure gràcies als seus dos actius més preuats: els clients fidels i els productes exclusius i diferencials. I en els productors està la clau. Fan falta empreses valentes que apostin pel comerç tradicional com a canal de distribució i que valorin el seu poder de recomanació i experiència en el tracte amb el client, sent aquest, el seu gran valor afegit. Cal donar protagonisme a les marques que han estat capaces de trobar solucions noves per a vendre els seus productes online sense necessitat de recórrer als gegants digitals. Aquí es presenta una gran oportunitat, tant per a productors com per a comerços, de beneficiar-se junts d'aquest model de digitalització. Confiem de tal manera en aquesta idea que li donarem forma concreta sota les sigles UP&RAN, una aliança entre productors i comerç minorista units per la recomanació i l'exclusivitat de distribució, que més que digitalitzar el model tradicional, el seu objectiu és ajudar-lo a reinventar-se sense excloure a ningú. És a dir, millorant les seves capacitats logístiques i oferint noves eines que complementin el que millor saben fer, assessorar els seus clients en les eleccions de compra.

Com valora el paper dels organismes públics en la defensa del petit comerç?

Sincerament crec que l'estat està maltractant al petit comerç i que més enllà d'alguna campanya de promoció no es pot esperar gran cosa de la seva part. No es tracta de reclamar ajudes econòmiques, el dèficit i el deute publica ja són prou enormes, sinó que siguin capaços d'establir polítiques valentes contra els abusos dels gegants digitals perquè no continuï creixent la desigualtat econòmica. Cal valorar el perjudici col·lectiu en el qual està basat el seu model de negoci, caracteritzat per l'elusió d'impostos optimitzant fiscalment la ubicació de les seves societats. Els impostos que no paguen són la precarietat dels nostres hospitals, que sens dubte ha estat una de les claus que ha convertit la pandèmia en una tragèdia nacional. I aquí la trista paradoxa, que hagin estat aquestes empreses les grans beneficiades per la situació generada pel confinament, augmentant espectacularment les seves quotes de mercat.

Per què consideren tan necessari aquest tipus de comerç?

Per a mantenir les ciutats vives, segures i amables. Comprar en botigues locals és gairebé un compromís cívic perquè constitueixen un element essencial en l'equilibri d'un municipi. Els diners gastats en aquestes botigues contribueix a la prosperitat econòmica del nostre entorn més pròxim. Com a consumidors hem de ser conscients del poder generador de riquesa que té cadascuna de les nostres compres. I usar aquest poder per a millorar el nostre territori. I si a més gaudim d'una atenció personalitzada i de productes de qualitat, veurem que val la pena comprar a peu de carrer.

A més de la iniciativa #ElComercioLocalEsVital, estan contribuint amb les protectores d'animals. Com va sorgir la possibilitat d'ajudar?

Quan va començar l'estat dóna alarma la situació era dramàtica, el confinament impedia als voluntaris arribar fins a les protectores i aquestes van sofrir un gran descens en les aportacions d'aliment que solien rebre fins abans de la crisi sanitària. Conscients de la gravetat del problema activem de manera urgent un repartiment de 70.000 quilos d'aliment entre més de 230 protectores de tota Espanya, la qual cosa representa 280.000 racions per a alimentar a 10.000 gossos durant un mes. Sentim admiració per les persones que formen les protectores, per la gran labor que realitzen oferint l'oportunitat als animals abandonats de trobar de nou una família. Per això volem continuar estant a prop i ajudar a aquests herois en un moment tan delicat com el que hem viscut.