Digitalització: afrontem l'èxit immediat de les empreses :: Prensa Ibérica per Banco Santander
L

a transformació digital té un objectiu i és canalitzar les persones i les empreses cap a la consecució dels seus objectius de desenvolupament: econòmics i socials. Dit així sembla difícil de pair, però els exemples poden ser molt il·lustratius.

Cas 1: El negoci de barri de Jaimie

Jaimie té una xarcuteria i les vendes estan al 85% de l'any anterior. Ha perdut un 10% de la seva clientela per efectes de la pandèmia i perquè han obert un centre comercial que li està restant afluència a la seva botiga a peu de carrer. Jaimie té problemes competitius i ha decidit fer que el seu negoci funcioni d'una manera menys "tradicional", per això ha contractat els serveis de l'agència de màrqueting que l'ajuda:

  1. Posant el seu negoci a Google Maps.
  2. Col·locant els productes en el seu market place específic d'alimentació.
  3. Creant flyers al barri per donar a conèixer que admeten comandes per WhastApp i altres fórmules interactives.
  4. Assumint els costos de logística i portant la compra a les cases.

Jaimie ha fet una inversió que li ha permès superar el mal moment de l'any en curs i superar les seves expectatives d'ingressos. Ha pogut mantenir el personal i a més ha hagut de contractar una persona per al repartiment a domicili, però sap que haurà de seguir avançant en el seu petit procés de transformació.

Cas 2: La Laura i la seva empresa de cosmètica natural

La Laura és la directora de comunicació d'una coneguda empresa de cosmètica natural i vol potenciar les vendes. La seva agència creativa segueix fent campanyes a Facebook sobre continguts de bellesa, però no acaben d'avançar i de millorar la mitjana de clics de les seves publicacions. Els seus productes artesans són cars i no estan a l’abast de les butxaques dels consumidors, de manera que han creat un sistema de gestió interna a la producció que els ha permès reduir els costos de producció, envasat i logística.

En el cas de Jaimie i de la Laura, l’objectiu final és la venda i el bon servei als seus clients. Però en cap cas una venda o un bon servei poden produir-se des de les perspectives que es tenien al segle passat. Transformar empreses no és un objectiu en si mateix, sinó una necessitat per avançar.

Transformar implica canviar paràmetres de pensament i totes les organitzacions han d'estar en el mateix nivell. Introduir eines i gestionar negocis amb base digital és fonamental per adaptar-se. I sí, els dispositius són essencials per generar comunicació.

Però, ¿coneixen les empreses i els que s’hi posen al capdavant alguns dels termes bàsics? Demostra el que saps en el joc següent:

La veritat és que no. Sabent que el món gira d'una manera molt diferent de com ho feia fins ara, n'hi ha prou..., de moment.

Segons informe de Saleforce, 7 de cada 10 empreses a Espanya s'han digitalitzat com a resposta a la pandèmia i la despesa en màrqueting digital en relació amb els pressupostos totals de les companyies va créixer durant la pandèmia, augmentant un 12,6% dels pressupostos de la companyia de mitjana al maig, la xifra més alta registrada en l'informe (en comparació amb l’11,3% al febrer), segons The CMO Survey. No obstant això, l'estudi 'Societat Digital a Espanya 2019', mostra que Espanya progressa en la seva transició digital i es troba en la capdavantera mundial pel que fa a infraestructures de primer nivell, però 2 de cada 3 empreses espanyoles van endarrerides en el procés de digitalització.

Quin és el punt de partida en el procés de digitalització?

Hi ha entitats com Banco Santander que busquen solucions digitals i tecnològiques que ajuden les pimes a incrementar els seus ingressos, millorar la seva eficiència i accelerar el seu procés de transformació digital. Per exemple, el programa d'Innovació Oberta Santander Startups The Call, que selecciona start-ups que tenen com a principal objectiu contribuir a la digitalització de petites i mitjanes empreses. I és que si les pimes són el motor de la nostra economia és lògic que hi hagi un impuls natural per fer evolucionar els seus models de negoci gràcies a la digitalització i la tecnologia.

Quines ajudes pot rebre una pime?

Banco de Santander preveu destinar més de 20.000 milions d'euros en transformació digital i tecnologia en quatre anys, així com llançar plataformes globals que generin valor per a les pimes, amb augment d'ingressos i estalvis de costos. El banc està accelerant el desenvolupament dels seus negocis d'alt creixement, denominats internament "llanxes ràpides" (speedboats), cosa que li permetrà provar noves solucions i competir en el mercat obert per atreure nous clients.

El banc està accelerant el desenvolupament dels seus negocis d'alt creixement, denominats internament "llanxes ràpides" (speedboats)

A més, el banc està canviant la seva infraestructura tecnològica perquè estigui allotjada en el núvol i pugui operar amb plataformes globals gestionades amb metodologies àgils, cosa que accelerarà la transformació tecnològica i del negoci. El grup també aposta per l'aprenentatge automàtic (machine learning) i la robòtica, la reenginyeria de processos, i renegocia contractes de forma global amb proveïdors per millorar els preus.

No obstant això, la pedra angular de la plataforma oberta de serveis financers de Santander seran els pagaments. Com a part d'aquesta transformació, Santander ja està impulsant diverses iniciatives digitals, entre elles el llançament per a no clients de Santander de One Pay FX, la solució de transferències internacionals llançada per mitjà d'un servei al mercat obert anomenat Pago FX. L'entitat preveu que estigui disponible al Regne Unit, Alemanya i Polònia per a particulars i pimes a curt termini.

Accés a la digitalització de PIMES

Sens dubte la pandèmia ha estat el gran catalitzador de les pimes per accedir al procel·lós món de la transició digital. No obstant això, l'embolic es comença a desembolicar amb eines fàcils d'utilitzar a les quals qualsevol empresa o autònom pot accedir. Aquestes en són algunes:

One Digital

La plataforma engloba gran part dels serveis digitals de Banco Santander, en la qual els clients trobaran els serveis de Santander Zone, Santander Trade o MPFB, els serveis dels seus Partners, que han identificat claus per afrontar als seus reptes. Millorar les vendes, digitalitzar la gestió dels processos, operatives i dinamitzar la sostenibilitat són alguns dels seus objectius. Aquests serveis abasten: realitzar una campanya de publicitat a Facebook en menys de 5 minuts, accedir a subvencions, o solucions per fer el negoci més sostenible. Les empreses i autònoms tenen tota l'oferta en una plataforma única i dinàmica, amb accés directe des de la Banca Online i l'App d'Empreses i Particulars (si és autònom), i en un sol clic.

Santander ZOne

Es tracta d'una plataforma única que ajuda empreses i comerços a connectar amb més de cinc milions de consumidors potencials.
En total, més d’1,2 milions de clients actius ja s'estan beneficiant d'aquesta iniciativa que en essència representa una potent eina de màrqueting amb què les empreses poden enviar ofertes a mida als clients de Santander, filtrant per edat, lloc o perfil de despesa, i així impulsar les seves vendes en l'actual context de recuperació després de la crisi originada per la Covid-19.
La plataforma pot oferir descomptes diaris, bonificacions en compres, experiències i avantatges exclusius.

Financia & Go

Es tracta d'un servei 100% digital de finançament de factures emeses i pendents de cobrament per a pimes a Espanya.
Des de l’eina de gestió de factures es pot connectar el compte amb Banco Santander seleccionant l'import que es vol anticipar i el termini de devolució.

Santander HORECA

HORECA (Hotels, restaurants i cafeteries) és un dels sectors més perjudicats per la crisi de la Covid-19 i per això, Banco Santander ofereix PayGold, un mètode de pagament que permet cobrar als clients a través del telèfon, sense necessitat d’un TPV físic o una pàgina web; o eines com Pago Ágil, que permet gestionar el pagament als proveïdors de forma fàcil i adaptada a cada negoci.

Pel que fa a l'estratègia de transformació global de Santander, l'entitat acaba d'anunciar la creació d'una empresa autònoma, PagoNxt, que integra els seus negocis de pagaments més disruptius i desenvoluparà la seva activitat a Europa i Amèrica en tres àrees de negoci: solucions per a comerços (Getnet), solucions per a pimes que operen internacionalment i necessiten serveis que abans només eren accessibles per a grans empreses, i productes i serveis digitals per a particulars, com Superdigital, la plataforma d'inclusió financera ja disponible en cinc mercats llatinoamericans.

La digitalització és un dels pilars estratègics de Banco Santander, clau per al creixement i la transformació del grup. A Espanya, l'entitat financera ja compta amb més de cinc milions d'usuaris digitals, el 64% del total dels seus clients actius. A més, el confinament va accelerar el procés, amb la incorporació de 300.000 nous clients digitals, un 20% dels quals són més grans de 70 anys. Durant l'estat d'alarma, la contractació de productes i serveis realitzada per canals digitals va suposar més del 50% de les vendes totals en dies clau. A més, l'assistència en remot als clients es va incrementar més d'un 60%.

L'objectiu final és "accelerar la revolució digital" amb l'objectiu de convertir-se en "la millor plataforma oberta de serveis financers"

Les dades demostren el pes que suposa la digitalització en el present i el futur del banc, que en l'actualitat té 41 milions de clients digitals a tot el món, dels quals 34 milions usen actualment la banca mòbil i gairebé la meitat de les vendes (44%) en els nou primers mesos de l'any es van produir mitjançant canals digitals, davant el 36% del 2019.

L'objectiu final és "accelerar la revolució digital" amb l'objectiu de convertir-se en "la millor plataforma oberta de serveis financers". D'aquí el recent llançament de tres noves iniciatives: One Santander, per simplificar l'operativa, els productes i serveis del grup, començant per Europa; la creació d'un banc global nadiu digital per mitjà de la combinació d'Openbank i Santander Consumer Finance; i les plataformes de pagaments que operaran sota la companyia autònoma PagoNxt.

L’e-commerce ha vist com la pandèmia de la Covid-19 ha suposat un trampolí per al seu negoci, una tendència que seguirà creixent i a la qual s'han d'adaptar les empreses. A Espanya s'estima que només el 6% dels negocis i el 20% de les pimes venen en línia.