Cuida la teva pròpia energia

Els 10 camins

Com millorar la teva energia i l'espai que t'envolta a l'estil japonès

Al món oriental el concepte d'energia és primordial. És allò que ens mou i influeix en el nostre estat d'ànim, salut física i mental.

Els japonesos tenen cura del disseny dels espais per transmetre sensacions d'harmonia.

El Feng Shui i la psicologia de l'espai ajuden a mantenir una bona energia a casa, oficina o cotxe.

Al Japó per preguntar “Com estàs?” diuen “Genki desu ka?”, que significa literalment “Com està la teva energia?”. ‘Gen’ remet a “la font, l'origen” i ‘ki’ a l'energia vital que tots tenim. Estar “genki” significa, doncs, que ens sentim bé, ja que la nostra energia es troba equilibrada.

Quan una persona està malament és, per tant, perquè el seu ki (o txi), la seva força vital, està malmès. Per tant, si volem estar millor hem de trobar per què i restaurar el ki. I per això caldrà parar atenció tant a allò material, el nostre cos, com a la ment i l'esperit, a allò que diem i pensem. Però, a més, com que nosaltres formem part de l'univers, la nostra energia interior ve marcada per la influència de les altres persones i elements que ens envolten.

Masaki Ishiguro ho explica molt bé a la seva obra “25 hábitos japoneses para vivir mejor”: “el txi és invisible, silenciós, no té forma, però ho impregna tot. El txi és per a nosaltres un organisme vivent, el que l'electricitat és per a qualsevol aparell elèctric, sense ella és impossible que funcioni”.

Todo en la vida es energía

La psicologia de l'espai, clau en el nostre benestar

Dedicar un temps a cuidar aquesta energia és fonamental per als japonesos, ja que fer-ho millora la salut, la concentració i la vitalitat. Però no es tracta de fer-ho de manera puntual, sinó que és un viatge continu i afecta tant la ment i el cos, com el nostre entorn.

Aquestes són precisament les bases sobre les quals s'assenta el Feng Shui i la psicologia de l'espai. Aquestes disciplines advoquen per tenir una casa amb bona energia, però també una oficina o un cotxe. Perquè, com gairebé tots hem experimentat, el nostre entorn influeix directament en el nostre cervell i aquests són espais on passem molt de temps.

Si ens centrem en la llar o oficina, decorar és més que crear ambients bonics o a l'última moda. Alguna vegada t'has aturat a pensar quin tipus de llar o quin estil de lloc de treball són millors per a tu? En triar els materials, l'estil, les formes, la il·luminació, les proporcions o els colors que ens envolten s'influeix en els que habiten aquest espai. Una bona elecció pot fer que us sentiu més enèrgics, tranquils, més animats, més concentrats o vitals i, òbviament, males eleccions poden perjudicar l'estat d'ànim o el benestar.

Per tant, has de prendre aquestes decisions tenint en compte la teva personalitat, el teu estil, les teves emocions i sensacions, aturant-te en moltes qüestions. ¿De quin color hauries de pintar aquesta sala? ¿Millor bombetes amb tons freds o càlids? ¿Com influeixen en tu les formes i els estampats? ¿Com influeixen psicològicament les dimensions d'una habitació? ¿Com t'afecten els sons? ¿Importa també l'olor? ¿Aquests elements milloren el teu estat d'ànim o et treuen energia? ¿Com es relaciona aquest disseny amb la teva personalitat?

El Japó i el seu concepte del “menys és més”

Els japonesos són experts a l'hora de respondre aquestes qüestions i de distribuir els espais per trobar la perfecta harmonia. En la seva estètica i ideal de disseny prevalen els ambients confortables, assossegats i amb un toc d'elegància. Llocs que ens transmetin, sobretot, bones energies.

Per aconseguir-ho, és clau el minimalisme, el concepte de “menys és més”. L'estil japonès és sobri i senzill i aposta per les línies pures, els colors neutres, els materials naturals i els espais amples i clars. L'ordre hi juga un paper protagonista, cada element té el lloc concret i no hi ha lloc per a objectes, mobles o accessoris superflus. La il·luminació també és essencial per crear un ambient harmònic i agradable, que convida al silenci i a la contemplació.

El disseny japonès compta amb una tradició mil·lenària que advoca per serenitat, línies simples, ordre i harmonia en les formes.

Com veiem, els nipons són mestres en l'art de la psicologia dels espais i del Feng Shui, però a poc a poc aquests principis també han anat calant a occident. És un fet que cada cop donem més valor al que ens envolta i dediquem més esforç a crear un entorn d'acord amb la nostra personalitat i necessitats. I, com hem avançat, aquest espai també arriba al nostre vehicle.

Feng Shui al cotxe

El temps que passem al volant ens marca i, per això, cada dia més conductors inverteixen en un bon vehicle, valoren cada detall i tenen cura de l'energia del cotxe. També, els grans fabricants brinden recomanacions i dissenyen els seus models tenint en compte els consells del Feng Shui perquè l’experiència al volant sigui plaent, flueixi l'energia positiva i es generi un ambient d'harmonia, calma i concentració, favorable per a una conducció efectiva i segura.

En aquest sentit, les empreses automobilístiques japoneses sempre han anat a l'avantguarda. Respectant la seva herència i aprofitant la seva dilatada experiència en el disseny automotriu, marques com Nissan cuiden l'estètica dels seus vehicles per aconseguir un equilibri subtil entre les formes simples i la tecnologia més potent.

Feng Shui en el coche

En aquesta línia, el 2007 van inventar el segment de l'’urban crossover’, amb el model Nissan Qashqai al capdavant. L'objectiu era cobrir una necessitat de cotxes amb més espai i confort, cosa que avui es pot donar per feta. El 2010 van ser els primers a llançar el primer cotxe 100% elèctric per al mercat de masses, mobilitat neta i inclusiva amb el Nissan LEAF; i recentment han tornat a escriure un nou capítol en la història del cotxe elèctric en presentar el nou Nissan Ariya, el primer ‘crossover’ elèctric de producció massiva desenvolupat i manufacturat al Japó.

Aquest model, amb la seva cura interior, representa millor que cap altre el distintiu ADN japonès de la marca: línies minimalistes, atmosfera prèmium i relaxant tipus ‘lounge’, controls tàctils, superfícies llises i fluides… L'herència i les influències japoneses són molt presents en el Nissan Ariya, fins al punt de millorar l'experiència al volant usant patrons inspirats en kumiko, una tècnica tradicional japonesa de fusteria que organitza formes geomètriques complexes i intricades. D'aquesta manera, la llum entra a l'interior del vehicle de manera més amable, creant un ambient més subtil i agradable i millorant l'experiència de conducció en termes de confort.

Feng Shui en el coche

“Menys és més” i, des de la senzillesa, Nissan ha anat integrant les millores i innovacions per aconseguir una experiència prèmium per a tots els ocupants. Amb el pas dels anys han aconseguit models més avançats, silenciosos i confortables, perfectes per circular en asfalt i, també, en terrenys més durs. A l'exterior, formes autèntiques, imponents i refinades, que combinen els millors atributs dels automòbils de luxe amb la robustesa pròpia dels autèntics tot terreny. I a l'interior, línies pures i controls simples, poc recarregats i, sobretot, fàcils de fer servir i interpretar, per enriquir la vida de les persones a través d'una experiència de conducció intuïtiva i adaptable a cada conductor. La tecnologia, per descomptat, també s'ha posat al servei del conductor, per convertir l'experiència de conduir en una cosa plaent i segura, i del planeta, apostant per un futur més sostenible. Totes aquestes qüestions afecten la manera com conduïm i, per extensió, ens movem per la vida.

Constantment busquem el benestar en tots els aspectes de la nostra vida. Amb aquest propòsit hem de decorar les nostres llars i triar el nostre cotxe. Perquè només així, cuidant el nostre exterior, s'obrarà el canvi al nostre interior. Fes que l'energia flueixi i recarrega't físicament i mentalment.

REFLEXIÓ