Ja és possible comprar un bitllet de tren, contractar el gas, sol·licitar una plaça en un col·legi i, per descomptat, enviar una carta o un paquet sense sortir d'un entorn conegut i familiar.

Cecilia Vega  |  

Les empreses són éssers vius i en moviment. El mercat i la societat evolucionen i les organitzacions creixen, s'expandeixen i diversifiquen al ritme d'aquests canvis. Només així, innovant i apostant per nous productes, serveis, sectors i públics es millora la competitivitat i es generen majors beneficis. Saber adaptar-se a la realitat social i a les noves necessitats i demandes és un moviment intel·ligent que assegura la supervivència de les empreses i, a més, millora la seva reputació i la relació amb els clients.

Així ho posen en relleu les últimes operacions dutes a terme per moltes organitzacions en l'àmbit privat, però també en l'esfera pública. És el cas de Correus que des de fa temps aposta per noves línies de negoci que complementin el seu tradicional servei d'enviament postal i paqueteria.

La caiguda del negoci postal és un fet constatat, però lluny de reduir el nombre de sucursals -2.400 en tota Espanya-, la companyia treballa per a “generar més serveis i acostar-se més als ciutadans, estiguin on estiguin”, assegura Carlos García González, subdirector d'Oficines de Correus.

Com destaca, la companyia és per als seus clients sinònim de “capil·laritat, flexibilitat d'horari, marca, proximitat, seguretat, confiança, professionalitat dels equips i atenció al client”. Correus ha aconseguit posicionar-se amb “una institució que facilita la vida dels ciutadans” i està aprofitant aquestes característiques a l'hora d'estendre els seus serveis actuals a diferents sectors de l'economia: energia, telecomunicacions, comerç electrònic, viatges, etc.

Un nou concepte d'oficina

Si s'han acostat recentment a una oficina de la xarxa de Correus s'hauran adonat que ja no són el que eren. Fa temps que van superar el concepte de finestreta administrativa per a convertir-se en autèntics centres de proximitat amb múltiples serveis a la ciutadania.

Faci una visita virtual a la botiga d'Orense a Madrid

La transformació interna de la companyia té el seu reflex en modernes oficines multiservei que van molt més allà de l'enviament i recollida de cartes i paquets. Al 2018 ja hi havia 537 sucursals funcionant sota un nou model comercial, l'objectiu del qual és millorar l'experiència dels clients, amb una atenció més pròxima i personalitzada.

Totes elles compten amb mobles expositors de productes i venda en autoservei, que faciliten la decisió de compra, amb nous productes ordenats per àrees temàtiques. El mobiliari va en línia amb el nou concepte d'atenció al client, el nou model de venda i el nou estil de comunicació on prima l'agilitat en les gestions i, també, l'accessibilitat.

Moltes d'elles compten fins i tot amb assessorament personalitzat a través de la figura del “ambaixador postal”, un empleat que orienta al client des de la seva arribada a l'oficina, i unes altres posen a la seva disposició tauletes digitals en les quals poden emplenar el formulari que correspongui al seu enviament i així agilitar el procés.

“Tenim recursos, en termes de coneixement, temps, i professionals, així com espai i extensió. El client no percep més cues o major temps d'espera; som capaços de reaccionar enfront d'un increment de la demanda, gràcies a la nostra capacitat humana i tecnològica”, explica sobre aquest tema Carlos García.

Més prop dels ciutadans i les empreses

Cal destacar que del total de sucursals, unes 1.297 estan situades en zones rurals o de baixa densitat de població en les quals, segons dades de Correus, resideixen més de 15 milions de persones que no tenen un altre accés directe i presencial a aquests serveis. Per tant, les noves línies de negoci de Correus donen resposta a les necessitats de l’“Espanya buida”.

Per a donar visibilitat als artesans i emprenedors d'aquestes zones i lluitar contra la despoblació, el grup estatal ha llançat un canal de venda online anomenat CorreosMarket. El titllat per molts com l’ “Amazon dels productors locals”, és una plataforma de venda en la qual aquests fabricants poden pujar els seus productes al Marketplace. En fer-ho, poden enviar els seus productes a qualsevol punt del nostre país.

CorreosMarket, una aposta per a trobar productes autèntics

Serveis financers i amb l'Administració pública

Però aquests serveis no són els únics que ofereix la companyia dins del seu pla de diversificació. A més dels avantatges que suposen els seus acords amb Telefónica, Renfe i Endesa i la posada en marxa de CorreosMarket, Correus és el soci perfecte per als enviaments de documentació oficial relacionat amb les administracions públiques.

La companyia ofereix el servei de Registre Electrònic, que permet l'enviament telemàtic de documents des de qualsevol punt d'Espanya als registres de les administracions general i autonòmiques, a més de 1.100 ajuntaments i nou universitats. D'aquesta manera, un client pot en qüestió de segons matricular-se en la UNED, sol·licitar una beca Erasmus o una ajuda autonòmica a l'escolarització. També, tramitar una plaça en col·legis públics i concertats o la sol·licitud de la targeta sanitària europea. Igualment és destacable l'acord que manté amb la Direcció General de Trànsit (DGT) per a distribuir els adhesius de qualificació mediambiental dels vehicles i mitjançar en determinats tràmits, com el duplicat del permís de circulació en cas de pèrdua.

En relació als serveis financers, les oficines de Correus s'han posicionat com un soci estratègic per a les entitats financeres, sobretot en aquest entorn rural ja esmentat, en un context de tancament d'oficines. Amb la capacitat d'identificació de client i signatura, les oficines de Correus permeten dur a terme transaccions de diners en efectiu, girs (nacionals o internacionals) o enviaments immediats.

Per exemple, mitjançant el servei “CorreoCash”, els clients d'entitats bancàries com Banco Mediolanum, Tríodos Bank o Evo Bank ja poden accedir a serveis de retirada i ingrés d'efectiu, ingrés de xecs o enviament d'efectiu a una altra persona a domicili o a l'oficina postal que triïn, etc. Un servei que resulta especialment útil en aquelles localitats que no disposen de sucursals bancàries.

Correus vol continuar sent un pilar fonamental en la societat, fent que la vida dels ciutadans sigui el més senzilla possible independentment del lloc on es trobin. “La innovació forma part de l'ADN de l'empresa. De fet, Correus porta 300 anys innovant. Si no ho hagués fet, no estaria en una posició de lideratge com la que ostenta avui dia. Ara, Correus està renovant les seves oficines per a adequar-se a les noves necessitats i al moment actual”, reitera Carlos García.