L’impacte de les noves tecnologies en la salut :: Prensa Ibérica

Articles

L’impacte de les noves tecnologies en la salut

La pandèmia per coronavirus ha influït en la vida i en la salut, accelerant la transformació digital en l’àmbit sanitari, per millorar la condició del pacient.

Responsabilitat i feina ben feta són dos conceptes que defineixen avui gran part del sector sanitari tant públic com privat. Les dificultats del moment ens han posat al davant professionals que han sabut millorar els processos i posar en marxa innovacions, perquè l’atenció al pacient no pateixi cap minva.

Les xifres parlen per si soles, segons fonts de Quirónsalud durant l’any passat, en el moment més dur de la pandèmia, s’han portat a terme prop d’un milió d’actes mèdics no presencials, gràcies a la implementació d’importants millores del seu Portal en línia per a pacients MiQuironsalud. Gràcies a aquesta eina, l’usuari pot accedir a diferents serveis des del seu mòbil, ordinador o tauleta.

La clau és l’adaptació i la voluntat de no deixar ningú enrere, per això s’han accelerat els processos de transformació digital, que ja estaven en marxa, i s’ha dotat els professionals de les capacitats necessàries per mantenir el seu model d’excel·lència sanitària.

Un sector en transformació

Quirónsalud està immersa en un procés de transformació que té com a objectiu adaptar-se a la nova era digital i la crisi sanitària no ha fet sinó impulsar la seva evolució. En aquest escenari, es treballa per integrar el procés de transformació en tres àmbits: un pacient més digital, un professional més digital i una organització més digital.

La companyia ha transformat consultes presencials en no presencials, per donar resposta, de manera telemàtica, als pacients en els moments o circumstàncies en els quals ha suposat risc acudir als hospitals. D’aquesta manera, Quirónsalud ha portat a terme, des de començament d’any, prop d’un milió d’actes mèdics no presencials en els quals ha aconseguit un alt grau de satisfacció per part dels seus pacients -el 75% en recomanaria els serveis- i professionals.

Es tracta d’un model que ha vingut per quedar-se i que té com a avantatges: la flexibilitat d’horaris, la possibilitat d’atendre pacients des de qualsevol lloc, un seguiment més intens de malalts crònics, la reducció de l’espera i un ampli marge de treball, quan no és necessària l’exploració física.

Casos d’èxit: Portal MiQuironsalud i aplicació mòbil

MiQuirónsalud és el portal que el grup hospitalari té a disposició dels seus pacients per accedir a diferents serveis assistencials des d’un ordinador, mòbil o tauleta. Aquest servei, que ha sigut millorat en aquesta fase de pandèmia, ha superat àmpliament els 3 milions d’usuaris. Una xifra que reflecteix la bona acollida i la seva facilitat d’utilització.

L’aplicació mòbil vinculada pot descarregar-se de forma gratuïta a través de Google Play o de l’App Store, i ofereix l’avantatge de l’accés segur a la història clínica i al resultat de les proves diagnòstiques que se li realitzen, així com demanar o modificar cites, rebre alertes i recordatoris o mantenir una relació directa amb els especialistes, sense necessitat d’acudir a la consulta. Aquesta eina dona al pacient més participació en la gestió de la seva salut i permet adaptar els serveis a les necessitats del moment.

Algunes xifres dignes de recordar són les següents: l’App és avui una de les aplicacions de salut més descarregades pels espanyols, segons un informe de l’Associació d’Internautes. A més, ha arribat a xifres rècord d’ús, amb 4 milions d’accessos, 1,8 milions d’informes mèdics descarregats, més de 200.000 cites agendades i 100.000 consultes digitals cada mes. Una conjuntura que, com recorden des de Quirónsalud: ‘Està sent de gran ajuda en el tractament, seguiment i tranquil·litat dels pacients’.

També s’han de destacar algunes de les funcionalitats més atractives del portal com el servei d’Autoadmissió, mitjançant el qual cada pacient pot informar de la seva presència a l’hospital i obtenir el seu torn d’espera en consulta sense necessitat de passar per cap taulell; l’Accés Ràpid a Analítiques per conèixer de forma ràpida els resultats de les proves Covid; o el de Re-citació, que facilita la possibilitat de repetir una cita ja sol·licitada anteriorment amb només un clic. Eines que se sumen a altres d’habilitades recentment, com l’accés a la Recepta Electrònica Privada; la Cita Multicentre, que permet veure en una única pantalla les hores disponibles per a l’especialitat en centres d’una mateixa província; o la pujada de Documents i Imatges Mèdiques, perquè el pacient pugui tenir recopilada tota la seva història.

A més, una altra de les utilitats més avançades de MiQuirónsalud és la possibilitat d’establir un contacte directe en línia amb l’especialista sense necessitat d’acudir a la consulta.

Experiències de servei

Una de les experiències més exitoses d’atenció utilitzant les noves tecnologies és la de la teledermatologia, que ja funciona a ple rendiment en alguns hospitals del grup com la Fundació Jiménez Díaz o els hospitals Quirónsalud Sagrado Corazón i Infanta Luisa de Sevilla, on els pacients poden sol·licitar una consulta en la qual un professional sanitari pren una imatge de la condició dermatològica que presenti i després, en un termini màxim de 48 hores, un especialista valora i emet un diagnòstic, així com el seu corresponent tractament o indicació quirúrgica, si fos necessari.

De forma còmoda, ràpida i àgil, el pacient obtindrà la resposta al seu mòbil en un termini màxim de 48 hores, i en cas que així ho requerís el facultatiu, també se li donaria una cita preferent per extirpar la possible lesió dermatològica.

Una altra experiència notable és la que pretén adaptar-se a la nova normalitat i oferir una atenció assistencial amb garanties a tots els seus pacients, mitjançant un servei de consulta telefònica immediata que ja està actiu en tots els hospitals del grup, sense que el pacient hagi de sol·licitar cita prèvia. Gràcies a aquest servei, es pot resoldre qualsevol tipus de dubte relacionat amb la salut o urgència mèdica i fins i tot rebre receptes o prescripció per a la realització de proves mèdiques.

Mitjançant la Consulta Telefònica Immediata els pacients podran obtenir una resposta àgil i eficient, resoldre els seus dubtes i obtenir el seu diagnòstic.

Així mateix, en alguns centres de Quirónsalud com l’Hospital Universitari General de Catalunya també està en marxa un projecte d’Atenció Programada Urgent que facilita que el pacient gestioni una cita prèvia per acudir sense esperes al servei d’Urgències aquell mateix dia o l’endemà. Els usuaris seran atesos pels professionals seguint una agenda en la qual es respectarà l’hora programada i sense interferir en els circuits habituals d’Urgències.

Especial atenció mereix un altre dels serveis més ben valorats pels usuaris i que és un minuciós Pla d’Embaràs, amb les cites per a totes les proves i revisions necessàries, que les gestants poden consultar o modificar a través del portal MiQuirónsalud. I mitjançant el projecte Matrona Assistance, es busca oferir serveis d’alt valor liderats per aquestes professionals, garantint el seguiment de les futures mares dins i fora de l’hospital durant tot l’embaràs, part i postpart.

Totes dues iniciatives han arrencat de forma pilot als hospitals Quirónsalud Còrdova i Màlaga respectivament, amb l’objectiu d’estendre-les de forma progressiva a la resta d’hospitals del grup. L’atenció en l’embaràs i part és un dels processos més significatius en la vida de les pacients, i també un dels més demanats als centres. No en va, un de cada 12 nens nascuts a Espanya, més de 29.000 cada any, ho fa en un hospital de Quirónsalud. Per això, el grup ha desenvolupat un pla estratègic que abraça des de les infraestructures fins als processos assistencials i serveis no presencials del grup.

Digitalització integral

Aquest és l’escenari i objectius en els quals la companyia treballa per traslladar part del seu món físic al pla digital, l’objectiu de Quirónsalud és passar de digitalitzar actes a controlar processos. Per a això, se centra a saber allò que necessiten els seus pacients en cada moment, prestant atenció a la seva cura i atenent-los al lloc que sigui millor per a ells.

A través de múltiples iniciatives, Quirónsalud aposta per oferir una cura de la seva salut personalitzada, des de tots els seus centres i per tots els seus professionals, cada vegada més en l’àmbit digital.

Des de la companyia s’entén que, gràcies a les noves tecnologies, la disponibilitat de connexió en gairebé qualsevol lloc i els dispositius disponibles, la telemedicina està sent de gran ajuda i ofereix importants avantatges:

  • Atenció diària. Es fa més fàcil passar consulta cada dia i permet més flexibilitat horària.

  • En qualsevol lloc. Tant el metge com el pacient poden ser a qualsevol lloc i només necessiten connectar-se.

  • Millor seguiment. Això permet fer un seguiment més pròxim i exhaustiu a pacients crònics molt beneficiós.

  • Immediatesa. Les teleconsultes permeten reduir l’espera per a determinades consultes i així millorar també la resposta del pacient.

  • Múltiples especialitats. En la majoria de les especialitats mèdiques i consultes existeix un ampli marge per poder realitzar consultes de forma virtual, sempre que no es necessiti una exploració física.

Quirónsalud avui

Quirónsalud és un grup hospitalari que compta amb més de 40.000 professionals en més de 125 centres sanitaris, entre els quals es troben 50 hospitals que ofereixen prop de 7.000 llits hospitalaris. Disposa de tecnologia avançada i d’un equip de professionals altament especialitzats i de prestigi internacional.