Decidit, vull vendre casa meva. A vegades costa prendre una determinació, però si ja ha fet el pas, enhorabona! Si sap els preus reals de venda a la zona (no els que es publiquen a Idealista ni els que li digui el conserge o el seu veí), disposa de prou temps lliure per atendre els interessats en els horaris més diversos i té coneixements de fotografia, redacció publicitària, màrqueting, decoració, dret immobiliari, finançament hipotecari, venda, negociació, tributació, etc, pot llançar-se a vendre l'habitatge pel seu compte.

Ja ho ha intentat però no ha aconseguit tancar la venda? En la majoria dels casos, vendre un habitatge no és tan senzill com pot semblar i haurà de deixar-se aconsellar per un professional. En aquest moment se li plantejaran nous dubtes: com triar l'agència immobiliària adequada? Treballo amb una o amb més d'una? Del barri o per internet? Quin sistema és el millor per vendre la meva casa? Quant cobren les agències?

Una altra opció: l'exclusiva compartida

Davant de qui prefereix oferir la comercialització a diverses immobiliàries davant de qui signa una exclusiva tancada, a continuació li revelem alguns avantatges de treballar en el sistema d'exclusiva compartida, una manera de treballar que cedeix el protagonisme a les necessitats del propietari:

1. Seguretat: vostè vol una empresa seriosa que li ofereixi garanties. Una agència amb grans possibilitats, que tingui un posicionament important al sector, però sobretot busca en aquesta agència un professional del sector immobiliari. Aquest és un negoci de persones i el que el farà decidir-se finalment per una agència o per una altra és que l'agent immobiliari amb qui tracti estigui preparat i que li transmeti confiança i seguretat.

2. Compromís: asseguri's que l'agència posarà tots els seus esforços en la venda de casa seva, és a dir, invertirà temps i diners en la comercialització per aconseguir vendre-la en el termini acordat. Que casa seva no sigui una més entre moltes altres. Exigeixi un compromís perquè el representin davant de totes les altres agències del sector i que mantinguin amb elles acords fluids de cooperació. Un sol interlocutor que faci front a tots els seus dubtes, que atengui totes les sol·licituds i tots els interessats, però que NO SIGUI L'ÚNIC QUE LA PUGUI VENDRE. Aquests acords amb altres agències i una potent xarxa pròpia faran que moltes altres agències s'interessin per la seva propietat. Vostè no té temps per escoltar-les totes, però el seu agent en tindrà. Un sol interlocutor proporciona seguretat tant a vostè com als compradors.

3. Difusió: conèixer el perfil del possible comprador és important per enfocar tots els esforços a arribar-hi. El pas següent serà difondre tota la informació de manera correcta. Serà vital que la seva agència disposi d'una xarxa de punts de venda insuperable. Aquí entra en funcionament la MLS (Multiple Listing Service). Es tracta de la bossa immobiliària comuna d'immobles en exclusiva, que permet la cooperació entre més de 700 oficines i milers de professionals en tot Espanya. Aquesta filosofia de treball és el present i el futur de la intermediació immobiliària a Espanya: un sistema que aglutina la més àmplia oferta immobiliària del moment posada a la disposició del venedor perquè aquest obtingui els màxims avantatges.

4. Únic preu: si treballa amb més d'una agència és probable que aquestes tinguin diferents honoraris i per tant diferents preus per casa seva. Això pot generar molta desconfiança en els compradors potencials i "cremar" l'immoble. Els habitatges que es comercialitzen així solen subhastar-se a la baixa, ja que l'agència intenta defensar l'oferta del comprador davant del preu del venedor.

5. Motivació: un bon agent treballant en exclusiva compartida estarà més motivat per aconseguir la venda, ja que sap que el seu temps i esforç no passaran sense recompensa. Amb la nota d'encàrrec, com que no té la certesa de cobrar, l'agent no estarà motivat, no podrà invertir en l'immoble i els seus contactes els portarà a habitatges i clients amb els quals sí que hi hagi un compromís. Davant del cobrament d'una comissió, aquests agents prefereixen parlar d'honoraris. La comissió implica un condicionant: si es ven la casa es cobra una comissió. Els honoraris impliquen que el professional que treballa en exclusiva compartida només acceptarà l'encàrrec si considera que pot satisfer les necessitats del seu client en els termes acordats. Per a això prèviament fa una anàlisi de les expectatives del venedor i de les característiques de l'immoble.

6. Control: totes les persones que visitin casa seva s'identificaran i signaran el corresponent full de visita. Si vostè no és a l'habitatge sempre els obrirà i acompanyarà el seu agent. Com que es tracta d'un professional, disposarà dela seva corresponent assegurança de responsabilitat civil per afrontar qualsevol imprevist. I si vostè ho desitja podrà deixar-li un joc de claus, que custodiaran a l'oficina, per poder atendre els possibles compradors en qualsevol moment, fins i tot els caps de setmana. També és important controlar el procés de negociació de les possibles ofertes per defensar els seus interessos. Si les ofertes arriben a través de diferents agències serà pràcticament impossible defensar el preu de venda acordat i aconseguir que l'interessat pugi la seva oferta.

Com veu, hi ha molts factors que cal tenir en compte a l'hora de triar amb qui vendre casa seva. Així que si decideix comptar amb algú que l'alliberi de maldecaps, busqui una companyia que li proporcioni tranquil·litat i posi's en mans d'un assessor immobiliari que li ofereixi confiança.

Pedro Mesas Oyuela. Periodista i mànager de producció immobiliari