La comissió informativa sobre els retards i els desviaments pressupostaris de la plaça i l'aparcament de la Reforma de Manresa es va aprovar el mes de maig passat i encara roman oberta. Aquest diari ha tingut accés a un dels informes amb els quals treballen polítics i tècnics. Ha estat elaborat per l'empresa concessionària de la construcció i explotació de l'aparcament, Estacionamientos y Servicios SA (Eyssa), i aporta el seu punt de vista sobre una de les intervencions que han mogut més polèmica en la història recent de la ciutat.

En l'informe, Eyssa destaca la "penalització" que ha suposat tant a nivell de costos com de terminis del conjunt de les obres el fet que l'Ajuntament decidís plan-tejar la intervenció amb un contracte que afectava únicament una part de la superfície de la plaça i no la seva totalitat. Eyssa destaca que l'adjudicació del contracte es va fer en base a un avantprojecte que definia la construcció del pàrquing i la urbanització parcial de la plaça, més concretament aquella situada a la superfície del pàrquing.

Això ha obligat l'empresa a contractar aquelles partides d'urbanització que eren necessàries per a la posada en marxa del pàrquing amb la particularitat de ser només una part de la urbanització.

Eyssa recorda que va ser per prescripció municipal que es va ajornar la redacció del projecte d'urbanització de la plaça perquè "els serveis tècnics municipals volien un control complet". Així que el projecte del pàrquing anava per una banda i el de la urbanització de l'espai públic per una altra. Eyssa constata que les característiques de l'actuació impliquen una forta interdependència entre edifici del pàrquing i urbanització de l'espai públic, perquè unitats assignades a urbanització, per desenvolupar-se en un espai exterior o per constituir acabats o elements externs, estaven vinculades a unitats d'obra del pàrquing, condicionant el seu desenvolupament.

El projecte d'urbanització es va presentar per a l'aprovació inicial municipal el novembre del 2007 i es va aprovar inicialment l'agost del 2008. Eyssa fa notar en l'informe que no va poder contractar determinades obres fins aquella data, perquè necessitava el projecte per fer-ho, i que aquestes eren imprescindibles per a la posada en servei de l'aparcament. Així que l'octubre es va fer la revisió i inspecció per a la legalització de les instal·lacions i a final d'any va obrir portes.

Modificacions i recàlculs

Eyssa explica que el pressupost del projecte es va incrementar el 15% a causa, bàsicament, de prescripcions municipals. D'altra banda, l'estimació del pressupost de la urbanització de la plaça es va reduir el 10% "però sense una base real en no estar definides completament les obres a realitzar". Simplement mantenint el pressupost d'urbanització de l'avantprojecte "l'increment de pressupost de l'aparcament suposava realment el 21%". Eyssa exposa que l'Ajuntament ja va comunicar en aquell moment que caldria fer obres fora de l'àmbit del projecte.

En l'informe de l'empresa les modificacions en la intervenció que s'anaven introduint progressivament per prescripció de l'Ajuntament, per tal de millorar el resultat de la intervenció, també ocupen una part destacada.