Ensurt al malmès Pont Nou (segle XIV). Una de les andanes per protegir els vianants, la segona situada més a prop de la banda del cementiri, s'ha hagut de tancar perquè se n'ha desprès un bon tros de barana, i el que ha quedat dret s'aguanta pels pèls. L'Ajuntament hi ha posat tanques al davant i, per prevenció, en dues andanes més. Àngels Mas, regidora d'Urbanisme, ha informat que "es repararà ràpidament". De moment, ja fa dies que està així.

D'ençà que l'any 2001, ara fa una dècada, es va prohibir la circulació de vehicles pel Pont Nou, després de reparar-ne el paviment i els murs, que espera una rehabilitació com cal per evitar la seva degradació continuada i visible. Les esquerdes, les peces desfalcades i la pedra erosionada en són els principals símptomes. Si bé el 2008 l'Ajuntament va anunciar que havia demanat ajut econòmic a la Diputació de Barcelona per rehabilitar-lo -que esperava rebre el 2010- al pont no s'hi ha fet res.

La regidora Mas recorda que hi ha un projecte bàsic de la Diputació de Barcelona que data "del 2001 o 2002" que "abordava la rehabilitació" del Pont Nou i del seu entorn i informa que justament fa quatre dies que els serveis tècnics de l'Ajuntament han començat a redactar "un projecte executiu per a la consolidació estructural del pont", projecte que, a posteriori,caldrà encarregar a "gent especialista en ponts".

Quant a la demanda d'ajut esmentada abans del consistori a la Diputació, apunta que la "Diputació no té línies de finançament per a ponts de ciutats de més de 50.000 habitants" i que és per això que sempre que "ho hem intentat no ho hem aconseguit". No està tot perdut, però. Esmenta que al principi del mandat es va incloure al Pla Únic d'Obres i Serveis (PUOSC) de la Generalitat "una partida per a la Fàbrica dels Panyos i ens van concedir 250.000 euros per al 2012", però que, tenint en compte que en aquest complex ja s'hi ha fet la intervenció més urgent, la renovació de la teulada, amb diners del primer ajut anticrisi, el que preveu l'Ajuntament és demanar que els 250.000 euros es puguin destinar al Pont Nou, tenint en compte que també es tracta d'un bé patrimonial. Mas preveu que el projecte executiu podria "estar acabat abans de l'estiu". En aquest mateix projecte, del qual "al final del trimestre passat es va començar a fer l'aixecament de plànols i l'anàlisi sobre el terreny", diu que "no abordarem temes estètics sinó els estructuralment necessaris per assegurar que no es malmeti més".

Situació precària

La regidora s'adona del mal estat del pont medieval. "Hi ha peces desfalcades i la pedra, com que és d'aquesta típica manresana, s'ha anat erosionant". Jaume Serra, coordinador de la Comissió de Defensa de Patrimoni del Bages, que ha estat qui ha denunciat la precària situació del Pont Nou, eleva força més el to d'alerta. "Fa molts anys que el pont està en situació precària". Recorda que tant la comissió com associacions de veïns i altres entitats, conscients que "al pont li calia una reparació com a bé patrimonial importantíssim que és, van proposar que l'Ajuntament es posés en contacte amb la Diputació, que té un equip de gent especialitzada en restauració de ponts. Han fet els de Castellbell, el Pont de Vilomara, Navarcles, la Pobla de Lillet... És un equip molt expert en el tema i és el mateix que va fer una primera prospecció al Pont Nou de Manresa per començar el procés de restauració, però va quedar aturat i no se n'ha sabut res més".

Serra ressalta la paradoxa que suposarà que en les obres per convertir la ribera del Cardener en passeig i parc es vulgui condicionar una mica de mirador cap al riu just al costat del Pont Nou. "És una contradicció que s'estiguin fent coses noves per valorar un patrimoni que està descuidadíssim".

En les prospeccions fetes per la Diputació es van trobar diferents tipus de paviment, començant per l'originari, del segle XIV, fins al darrer, del segle XX, posat l'any 1962, en què es va aprofitar una intervenció d'urgència a causa d'una esquerda longitudinal al cinquè arc per substituir les llambordes per un paviment de formigó. No ha estat l'única actuació d'urgència. El pont n'ha requerit diverses al llarg dels segles per reparar els danys causats a l'estructura. L'any 1816 els fets de la guerra del Francès van causar la caiguda de les baranes i es van haver de reposar.