Els intents del PSC de Manresa que es posi fi a la tercermundista situació que suposa que l'estació de Renfe de la ciutat no tingui lavabo han topat fins ara amb excuses i derivacions.

La missiva adreçada a l'Agència de Salut Pública de Catalunya ha estat resposta dient que s'ha reenviat a la direcció general de Transports i Mobilitat de Barcelona. La contesta a la carta adreçada al director general de Serveis a Clients i Patrimoni d'Adif és que el tema pertoca a Renfe Operadora.

El següent pas del primer secretari del PSC de Manresa, Felip González, ha estat adreçar una altra carta, en aquest cas al conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Santi Vila, atès que l'Agència de Salut Pública ha enviat el tema a una direcció general que és de la seva competència i, a més, Renfe Operadora és amb qui la Generalitat té actualment contractada la gestió del servei de Rodalies a Catalunya.

En aquest context, el primer secretari del PSC de Manresa fa avinent al conseller de Territori i Sostenibilitat el que és una qüestió de sentit comú: si qualsevol local de pública concurrència està obligat a tenir lavabos, una estació de tren amb milers d'usuaris al dia també n'hauria de tenir.

Ara resta esperar a veure si, efectivament, la conselleria de la Generalitat es fa càrrec del problema o passa la pilota a algú altre.

De qui depèn això

Quan la Federació d'Associacions de Veïns va decidir que ja n'hi havia prou, de degradació a l'estació de Renfe de Manresa, va enviar una carta al president d'Adif, Enrique Verdeguer.

D'aquí va sorgir una entrevista, que es va dur a terme el desembre del 2012, a la qual no va assistir Verdeguer però sí el director general d'Explotació de la Xarxa d'Adif, Alfonso Ochoa, que es va comprometre a visitar l'estació de Manresa.

Tres mesos després es va fer la visita, però Ochoa ja no era al càrrec i va venir el seu successor, Antonio Gutiérrez. Aquest va estar un parell d'hores a l'estació, va dir que no estava tan malament com esperava i va prometre millores en tema d'accessibilitat.

Va demanar a la federació que entrés em contacte amb entitats i associacions de persones amb mobilitat reduïda per concretar la intervenció, que es portaria a terme a mesura que hi hagués disponibilitat pressupostària.

Ara, quan el PSC s'ha adreçat al director general de Serveis a Clients i Patrimoni d'Adif, Jorge Segrelles, per interessar-se per l'absència de lavabos públics la resposta ha estat que pel que fa a estacions de Rodalies, "Adif i Renfe Operadora van subscriure el 7 de setembre del 2011un conveni pel qual Renfe Operadora assumeix la gestió integral i l'administració d'aquestes estacions". El conveni estableix que les inversions inferiors a 500.000 euros seran realitzades per Renfe Operadora.

"Ens hem equivocat tots?"

El primer secretari del PSC ha mostrat la seva sorpresa pel fet que les demandes de millores de menys de mig milió d'euros s'hagin continuat plantejant a Adif, quan corresponen a Renfe Operadora i, per elevació, a la Generalitat, que és qui contracta Renfe per a la gestió a Catalunya de la xarxa de Rodalies. "Ens hem estat equivocant tots a l'hora d'adreçar les demandes de millora?", es demana.

D'altra banda, sembla que Adif sí que es responsabilitzava, després del 7 de setembre del 2011, d'algunes actuacions de millora de l'estació de Manresa, tal com es va expressar en la visita realitzada a la ciutat el mes de març passat.

Sigui com sigui i malgrat les gestions davant Adif, l'Agència de Salut Pública de Catalunya i la conselleria de Territori i Sostenibilitat, l'estació de Manresa té mancances evidents de les quals ningú se'n fa responsable. Davant aquesta situació es fa difícil pensar en aconseguir que els trens no tardin el mateix a anar a Barcelona que fa segle i mig.