Més que idees innovadores, una radiografia de l'estat de la qüestió. La bàsica: Internet no inventa res però ho trasllada a un altre format, a un altre model i incorpora la necessitat d'adaptar-s'hi. Al costat, tres apunts de tres sectors concrets: el comerç físic no desapareixerà per culpa de les xarxes; el català tindrà una excel·lent salut en les estadístiques però si es tracta de fer negoci no és una llengua rendible; i la cultura del pirateig exigeix sancions i educació per desterrar l'imperant tot gratis. Aquestes van ser, resumint molt, tres de les reflexions que va deixar ahir la tercera edició de la jornada Diàlegs pel Futur a la Catalunya Central. Organitzades conjuntament per Regió7, FUB, UOC i Ajuntament de Manresa, el debat va omplir amb 130 persones la sala gran del Centre Cultural el Casino.

La jornada d'enguany proposava debatre sobre la xarxa amb l'eloqüent títol de "Sobreviure a Internet. Ciutat, llengua i cultura en la cruïlla digital". Entre els ponents, una dotzena d'experts en la matèria (vegeu pàgines 3 i 4) que van debatre de manera sectorial (comerç, llengua i cultura) conduïts pel moderador, Marc Marcè, director d'aquest diari. Mònica de Llorens, delegada territorial de la UOC a les comarques centrals, va relacionar Internet amb "la religió del nostre temps" i va llançar el primer globus sonda de la matinal. Com totes les religions, genera adeptes, detractors, agnòstics... De Llorens oferia, així, la benvinguda a una trobada que va tenir la introducció, concisa i alliçonadora, de Genís Roca, un dels experts en Internet més reputats del país i soci president de Roca Salvatella, especialista en estratègia digital.

Roca va apuntar tres idees aplicades a l'economia (gran i petita i extrapolables a altres àmbits): Internet és una màquina d'intermediar; l'economia digital és una economia de serveis; i Internet està en construcció i, per tant, s'hi afegeixen capes evolutives: logística (des del naixement d'Internet fins al 2005), reputació (la incorporació de la gent amb les xarxes socials, fins avui dia) i el tercer flux, i l'"etapa que caldrà madurar ara", la batalla per les dades.

Per a Roca, Internet "funciona bé quan pots escalar i agafar volum". I això serveix per a Apple però també per al comerç local. I una constant: el producte a Internet s'ha de diferenciar, si és neutre "estàs mort". Així, quan es vol jugar la lliga comercial a la xarxa s'ha de tenir clar que es tracta d'intermediar i "desintermediar-se per desmarcar-se" dels altres (tornar als canals de comunicació propis); que el centre és el client (economia de serveis) i que la partida es guanya sabent què volen i com ho volen: es tracta d'"oferir serveis que poden incloure el producte". Així, un cop "ets a la xarxa i tens resolta la logística, per fer negoci has de tenir una bona reputació". Aquesta "capa" neix amb l'esclat de les xarxes socials (ara farà deu anys) i amb la incorporació de la gent que "opina sobre productes, serveis i política". Una "capa" que "ha produït canvis rellevants en el mercat". Tot i així, en aquests deu anys "ara ja sabem que obrir un Facebook no sempre és una bona idea i que Twitter no sempre diu la veritat".

Ara, segons Roca, som en una nova capa evolutiva i en "la nova batalla per als propers deu anys: les dades". Per tant, "qualsevol negoci a Internet necessita logística, reputació i dades" per "oferir serveis, intermediar i desintermediar". Viurem, subratllava, "un mercadeig de dades personals". L'expert en Internet va posar un exemple d'un mercat "mal intermediat". El de l'educació. Quan un pare vol assabentar-se de quines universitats ofereixen, per exemple, la carrera de medicina, i quines són les més reputades, es troba amb un autèntic desgavell a la xarxa. Per al ponent, aquest camp és "una oportunitat i un negoci". Paraula d'expert.