Dos estudiants de medicina de la Universitat de Harvard han viscut el dia a dia a l'hospital Sant Joan de Déu d'Althaia per fer un treball sobre comunicació no verbal entre metge i pacient i com moure's en l'entorn sanitari. El treball forma part d'un estudi conjunt entre la Universitat Internacional de Catalunya (UIC) i la de Harvard. Sant Joan de Déu és hospital universitari vinculat a la UIC.

La recerca es fa amb l'objectiu d'analitzar, d'una banda, de quina manera es mouen els usuaris dins els centres sanitaris, i d'altra banda, la comunicació no verbal, que pot afavorir o dificultar la relació entre els professionals de la sanitat i els pacients. És el que s'anomena health literacy, que és l'alfabetització en salut de la població.

Un dels estudiants s'encarrega de l'àmbit de la comunicació no verbal. Ha entrat en 5 consultoris d'especialitats diferents per veure i conèixer com es desenvolupen les visites mèdiques i analitzar qüestions com la freqüència i la durada de la comunicació no verbal, situacions físiques com els moviments de cap i ulls, i posicions del cos. L'objectiu últim és millorar les trobades entre els pacients i els metges.

Pel que fa a l'anàlisi sobre com es mouen els usuaris per l'hospital, s'avaluen aspectes com l'accessibilitat, la senyalització i els materials impresos que hi ha a l'equipament. L'estudiant ha anotat detalls com els cartells indicadors, el seu estil d'escriptura, l'atenció del personal, la utilització de noves tecnologies, els desplaçaments dins l'edifici, la telefonia i la pàgina web del centre. L'estudi parteix de la base que els recorreguts per dins l'hospital poden generar un estat anímic advers que se suma a l'ansietat generada per la mateixa consulta mèdica, i això s'ha d'evitar.