Els Serveis Socials de l’Ajuntament de Manresa han presentat aquest dimecres el paquet de novetats que començaran a implementar a partir d’aquest mes de gener. D’una banda, s’estrenen canvis en el sistema de primera acollida, per reduir el temps d’espera de la primera atenció i fer un cribatge ràpid de les necessitats socials per agilitar la resposta a donar. D’altra banda, s’ha estrenat també un treball que va més enllà de l’atenció individualitzada i proposa una atenció en grups.

Les millores les han presentat la regidora d'Acció Social i Cooperació, Mercè Rosich, juntament amb les tècniques de Serveis Socials Montserrat Mestres, Josefina Ramírez, Eva Sisó i Rafi González. També hi ha assisit Àngels Santolària, nova regidora d'Acció Social i Cooperació a partir de dilluns vinent.

Menys temps d’espera

Un dels objectius de l'Ajuntament és que la primera atenció sigui el màxim de ràpida possible i equitativa per garantir que s'atengui primer els casos més delicats, més enllà de les urgències, que sempre estan garantides.

El fet que la persona demani hora dóna com a resultat que tothom ha d’esperar-se el mateix temps sigui quina sigui la seva situació, que pot ser prioritària o no. Com a resultat, un nombre massa elevat de casos queden en via morta. És a dir, que quan arriba el dia en què la persona té hora, no es presenta a la cita, potser perquè ja ha millorat la situació, o per altres causes.

Per aquest motiu s’ha buscat un sistema que permeti els professionals de Serveis Socials atendre dues qüestions. En primer lloc, reduir el temps d’espera de la primera atenció i, en segon, poder ràpidament fer un cribatge de les necessitats socials i agilitar la resposta, sigui de tràmit o de seguiment social.

A partir del dia 1 de gener s’ha posat en marxa un nou sistema de primera atenció, en el qual la persona és atesa en menys de 48 hores pels serveis municipals presencialment o per telèfon, però amb entrevistes pautades i suficientment llargues per poder fer una primera valoració.

Intensificar els seguiments socials

Un altre dels objectius dels serveis municipals és poder fer un seguiment més detallat de les persones ateses, feina que ha incrementat sensiblement de volum en els últims anys.

El serveis socials estan estructurats a partir d’una atenció individualitzada, atès que cada cas requereix unes necessitats i unes particularitats específiques.

En la línia de reforçar la implicació de les persones ateses pels serveis municipals s’ha volgut donar un pas més en el canvi metodològic cap al treball de grup, establint unes pautes i mètode compartir i implicant a tots els equips i professionals del servei a posar en marxa grups socioeducatius.

Aquests grups s’adrecen al desenvolupament, adquisició d’hàbits i comportaments i funcions que per diferents causes no formen part del repertori comportamental dels membres del grup. El seu objectiu és l’adquisició d’aquelles capacitats, anomenades també habilitats socials, que poden ajudar a un progrés personal i, pot també evitar un procés de deteriorament i marginació social. Igualment, amb grups es fomenta l’aprenentatge i maduració social dels membres i s’alleugereix la soledat i l’aïllament.