Un grup d'estudiants d'enginyeria de la Universitat Politècnica a Manresa construeix un cotxe monoplaça de competició per córrer la Formula Student que se celebrarà a final d'agost al circuit de Montmeló. La Formula Student és una competició entre estudiants d'enginyeria d'universitats de tot el món que s'han dissenyat, construït i desenvolupat el seu propi vehicle.

Serà la primera vegada que Manresa tindrà un equip d'aquest tipus. La Universitat Politècnica ja en té quatre que hi competeixen: dos dels seus centes de Barcelona, i els de Terrassa i Vilanova i la Geltrú. Ara s'hi afegeix el de Manresa, que s'ha batejat com a Dynamics UPC Manresa.

El formen 25 persones. La majoria són estudiants d'enginyeria mecànica, però també d'altres especialitats, com enginyeria electrònica i tecnologies de la informació i comunicació.

"Ara som a la fase del disseny i acabant d'aconseguir components clau", explica el president del grup, Salvador Campderrós, estudiant a l'Escola Politècnica que, juntament amb Pol Forton, ha impulsat la iniciativa. "A final d'aquest mes esperem començar a construir-lo".

Han arribat a un acord amb una empresa de Sant Fruitós per fer-hi el xassís i tots els elements de soldadura, i amb una altra de Manresa per fer els talls amb làser. De Sant Fruitós "sortirà amb el motor en posició, les suspensions i la direcció. Que pugui rodar, vaja". La resta s'acabarà de muntar a la mateixa Politècnica de Manresa, "on ens deixaran un espai al taller de mecànica". Un cop construït, les proves es faran al circuit-escola de Castellolí. "Aquí tenim pensat fer una jornada amb els patrocinadors perquè vegin in situ el que hem aconseguit".

Col·laboració d'empreses

Les col·laboracions amb empreses és clau per al projecte, comenta Campderrós. Algunes han proporcionat materials, d'altres les seves instal·lacions, i la UPC de Manresa els ha pagat la inscripció a la cursa de Montmeló. Tot i així, "ens falta suport econòmic", comenta. "Tenim fe en un parell d'empreses amb les quals hem parlat i poder arribar a més gent".

El vehicle tindrà un cost d'uns vint mil euros, calculen. És una xifra modesta si es compara amb els 200 o 300.000 euros que hi destinen els equips més potents. "Nosaltres som a la franja molt baixa"

Els monoplaces de la Formula Student són més petits que els "que estem acostumats a veure a la televisió. També als de Fórmula 3". Poden arribar als 150 quilòmetres per hora. "Com que aquest any tenim mol assumit que no guanyarem res i se'ns permet inscriure-hi sis pilots, ens ho jugarem, com qui diu, a karts, i els 6 millors correran".

La idea de crear un equip i construir el vehicle per competir va sorgir a la prova que l'any passat es va fer a Montmeló, on Forton va prendre part en l'organització de voluntari. "El que més ens va motivar va ser el fet que tota la resta de centres de la UPC on es fa enginyeria mecànica o altres enginyeries clau per poder fer aquest projecte ja tenien el seu equip". A partir d'aquí es va decidir tirar endavant. "Al cap i a la fi és un prestigi per a la universitat i també per a la ciutat. Si els alumnes li podem donar aquest reconeixement, és important".

Aprenentatge

El projecte té la complicitat d'alguns professors. "Els hem embolicat", afirma Campderrós. Les normes de la Formula Student, però, especifiquen que els docents de cada centre universitari no poden estar involucrats directament en el projecte. "Poden ser consultors i consellers dins l'equip, però no poden prendre decisions". Això forma part de l'aprenentatge dels estudiants, que no només han d'aplicar els seu coneixements d'enginyeria, sinó també espavilar-se per buscar finançament i "aconseguir que tot l'equip vagi a l'una. És tot un repte".