El passat 5 de maig l'Ajuntament de Manresa havia acumulat 115 sol·licituds per tenir una terrassa al carrer. Aquesta setmana ja eren 124 i podria anar més. D'ençà que es va implantar la llei antitabac, que prohibeix fumar en espais públics tancats, l'alternativa de tenir taules i cadires al carrer va créixer com l'escuma. Mentre que el 2008 l'Ajuntament només va atorgar 48 llicències, 59 el 2009 i 65 el 2010, aquell 2011 es van disparar fins a 107. La xifra rècord es va aconseguir l'any següent, amb 130. A partir d'aquí van baixar a 116 el 2013, mentre que el 2014 van tornar a pujar fins a 126. L'any passat se'n van posar 125 i aquest 2016, fins el moment, les esmentades 124 per al període que va d'abril a setembre.

Aprofitant l'increment viscut a partir del 2011, que ha fet que a xifra de terrasses no baixi del centenar els darrers sis anys, el 2012 l'Ajuntament va canviar la normativa que en regeix el funcionament per unificar-les més del que estaven fins aleshores. La nova ordenança es va aprovar definitivament fa dos anys. Aleshores, però, les queixes del sector, juntament amb el moment de crisi, que feia que no tothom es pogués permetre fer la despesa necessària per complir les regles estètiques de la normativa, va portar el consistori a ajornar fins al desembre del 2019 l'aplicació d'aquesta normativa.

Què diu l'ordenança

En el text de l'Ordenança reguladora de les autoritzacions de terrasses de restauració i el seu mobiliari a l'espai públic, aprovada pel Ple de l'Ajuntament de Manresa en sessió del dia 18 de desembre de 2014, s'especifica que «l'objecte d'aquesta ordenança es concreta en la regulació de les autoritzacions, el procediment pel seu atorgament i el règim d´ús de l´espai públic de terrasses i el seu mobiliari. A aquest efecte, han de determinar-se les condicions d´ubicació, superfícies a ocupar, característiques tècniques i estètiques dels elements a instal·lar i els seus horaris, així com el règim disciplinari i sancionador al qual s´haurà d´ajustar el titular de la llicència en cas d´incompliment de les prescripcions establertes».

També que «aquest document no regeix sobre aquells establiments sotmesos a les condicions específiques que determina el règim de concessió administrativa d´ocupació de l´espai públic», que «tampoc no contempla la regulació dels tendals i paravents adossats a façana», i que per a la seva aplicació es distingeixen tres àmbits dins del sol urbà subjectes a condicions particulars: Centre històric, Passeig de Pere III i espai públic restant.

Fixa, per exemple, que «a l´àmbit del Centre Històric, i diàriament, tots els elements s´hauran de retirar i guardar dins un local. Els para-sols es podran deixar en el seu lloc, però plegats, també diàriament. A la resta de la ciutat, i també diàriament, els elements instal·lats hauran de quedar situats dins de l´àmbit de l´ocupació».

Que «les llicències per col·locar taules, cadires, para-sols i altres elements de mobiliari a la via pública poden tenir una durada específica per a unes dates concretes (amb motiu de fires, festes tradicionals o per motius determinats que ho justifiquin), de temporada, i/o anual, però en cap cas per temps indefinit». I que, «a aquest efecte, s´estableixen dues temporades: temporada d´estiu: de l´1 d´abril a 30 de setembre, i temporada d´hivern: de l´1 d´octubre a 31 de març».

Quant al mobiliari, «les taules seran, preferentment, d´estructura d´alumini polit i anoditzat de forma, rodona, quadrada o rectangular. Les cadires seran preferentment d´estructura d´alumini polit i anoditzat amb seient i respatller de peces d´alumini anoditzat, d´un únic color per a la terrassa. Tot i això, es valoraran altres materials amb el benentès que suposin una millora qualitativa i ambiental seguint els criteris que l´Ajuntament determini per a cada cas en funció de l´entorn de paisatge urbà. Les cadires podran disposar de coixins i de respatllers, de material tèxtil, llisos i d´un únic color per a la terrassa».

«Tant les taules com cadires disposaran de tacs de goma per evitar el contacte directe de les parts metàl·liques amb el sòl».

L'incompliment de la normativa podrà comportar sancions de fins a 1.200 euros.