Més de sis-centes persones -en concret 627- de 50 nacionalitats diferents han estat ateses durant l´any 2015 per l´agent d´acollida de l´Ajuntament de Manresa, situat a l´Oficina d´Atenció al Ciutadà (OAC).

Del total de 627 persones, 535 va ser nous empadronaments, 82 com a reempadronament i 3 com altres situacions. Cal recordar que per la legislació d´estrangeria tot estranger que no té permís permanent ha de renovar el padró cada 2 anys. Un total de 197 persones, que representen el 31´41% vénen directament de l´estranger (+1´76% respecte l´any 2014) i la resta provenen de moviment interior: el 83´1% dels quals de la resta de Catalunya.

Per orígens del total de persones ateses, les principals nacionalitat són: Marroc (269 persones, el 42´90%); Romania (54, el 28´61%); Xina (48, el 7´65%); Senegal (29, el 4´62%); Pakistan (26, el 4´14%), Ucraïna (20, el 3´19%) i Hondures (16, el 2´55%); Per gènere, el 52´95% són homes i el 45´93% són dones. Per grups d´edat, els infants representen el 12´28% (77 persones), els joves, el 30´62% (192) i els adults, el 57´09% (358).

Dins els motius d´arribada, el reagrupament familiar suposa 75 casos. D´aquests el reagrupador principal és el marit (25); el pare (16); els fills (14); la mare (13), l´esposa (2), que ens assenyala una gran variabilitat de situacions.

Principals necessitats dels nouvinguts

A banda de l´atenció personalitzada i el traspàs informatiu general, l´agent d´acollida deriva a serveis o recursos, alguns més generals, i altres més específics que es valoren necessaris. L´any 2015 s´han detectat les següents problemàtiques i s´han derivat als següents recursos: Idioma: 458, 73´04%; Relacionades amb la situació legal (estrangeria): 219, 34´92%; Treball: 186, 29´6%; Salut: 544, 86´76%; Educació:74, 11´8%; Serveis Socials: 53, 8´45%; Formació: 36, 5´74%; Suport a tràmits: 13, 2´07%.

Arran de les atencions, les persones han estat derivades a departaments interns o externs de l´Ajuntament: pel que fa als interns les derivacions més destacades al estat les següents: Al CIO (serveis ocupació): 211, 33´65%; Ensenyament: 73, 11´64%; Serveis Socials: 53, 8´45%; i Llicències: 6, 0´95%

Les derivacions externes han estat per motiu de llengua (formació lingüística): 449; Salut (centres d´atenció primària o hospitalària): 786; Delegació Govern: 147; CITE (assessorament en estrangeria): 131, 20´89%; Bages x tothom (punt d´informació): 131; Policia: 86; i Educació (recursos ensenyament infants i joves):6.

L´Agent d´Acollida informa als nouvinguts

L´agent d´acollida és un tècnic municipal que es troba a l'Oficina d´Atenció al Ciutadà (OAC), i que segueix en les seves funcions la Llei i el Decret d´Acollida de Catalunya. Porta a terme el servei d´acolliment de la població nouvinguda arribada a Manresa, i fa funcions d´informació, derivació i suport als nous ciutadans d´origen estranger empadronats a la ciutat, així com els retornats (espanyols emigrants).

El circuit d´atenció d´acollida suposa que un cop la persona acaba el tràmit d´empadronament, passa a ser atès per l´agent d´acollida municipal, el qual, a banda d´informacions bàsiques de la societat i coneixement de recursos fonamentals adaptat a cada necessitat i realitat, lliura la petita Guia del nou ciutadà (edicions bilingües), el políptic de cursos de català, un plànol-guia de Manresa, etc. Per tal de dur a terme aquesta tasca, és d´importància poder comptar amb el coneixement de diversos idiomes, i en el cas de l´agent d´acollida, a banda del català, castellà, compta amb coneixement de l´àrab (clàssic i dialectal marroquí), el tamazigh (bereber) i el francès.

Altres tasques que duu a terme són: Informar i donar l´hora per les persones que volen fer el reagrupament i necessiten l´informe d´habitatge (el total de sol·licituds de l´any 2015 han estat 181), i les persones que necessiten un informe social per fer l´arrelament, o bé renovar, etc.

Igualment fa una tasca de suport i informació més enllà d´aquestes funcions marcades com agent d´acollida a l´atendre tot un ampli sector de població que se li adreça per temes tant diversos com: complimentar alguna documentació que s´ha de presentar a nivell municipal o extern, consultes sobre serveis municipals, traduir documentació oficial que no s´entén, etc. per aquests motius el total de persones ateses el 2015 han estat de 1.800.

Dins l'OAC se li requereix en diverses ocasions ajudar a traduir davant dificultats d´entesa amb part de la ciutadania immigrada, o bé dubtes dels informadors relacionades amb tràmits d´estrangeria, etc. També des de l´OAE se´l requereix per consultes relacionades sobretot per temes d´activitats (comerços).

Així mateix col·labora en el reforç de certes línies d´intervenció del pla d´Acollida on es precisa el seu suport: Cursos d´acollida de coneixement de la societat i el seu marc jurídic (Mòdul C); revisió de llistat bimensual de nous empadronats de cara a l´enviament de la carta de benvinguda; llistats d´alumnes en edat d´escolaritat obligatòria; traducció de cartes o documents, etc.