El servei municipal Enllaç de l´Ajuntament de Manresa ha intervingut en 108 casos per millorar i afavorir la convivència ciutadana i ha atès 217 persones que manifestaven diferents problemàtiques que afectaven a un total de 1.065 persones.

Del global de casos atesos i tancats durant l´any (87), el 69% han quedat tancats i resolts satisfactòriament. Aquestes són les principals dades de la memòria d´activitats corresponent a l´any 2015 del servei d´intermediació i treball comunitari que depèn de la regidoria de Cohesió Social, Gent Gran i Salut.

Dels 108 casos atesos, 96 eren nous i 12 de seguiment de l´any anterior. A banda del 69% de casos resolts, un 14 % s´han tancat sense acord (12 casos); el 7% han quedat interromputs per diferents circumstàncies (no voler continuar, buscar altres sortides, etc) i el 10% restant s´ha derivat a d´altres àrees de l´Ajuntament i/o s´han treballat amb altres professionals municipals.

La majoria de demandes que rep el servei corresponen a problemes de convivència veïnal (88%), a molta distància, ús d´espais públics (8%), i altres diversos 1% (activitats econòmiques, ordenances, etc)

Les dificultats de relació i el soroll son els principals motius de conflicte

Entre les problemàtiques de convivència veïnal, l´apartat que genera més conflicte es troba en primer lloc les dificultats de relació, amb el 30% del total (amb un augment considerable respecte l´any 2014 de +7%); seguit molt a prop pels sorolls, amb el 29%; la gestió de comunitats amb el 16% (també amb un important increment respecte 2014 de +7%); ús d´espais comuns amb el 8%; i l´apartat Altres també amb el 8%.

Pel que fa als usuaris -tant demandants, com afectats d´una o altra manera en la intervenció- la població d´origen autòcton és la majoritària (73%). La població estrangera seria el 27%, i la majoria entre aquests els magrebins.

Quant als barris, les demandes estan molt repartides: Ctra. de Santpedor (15%); Plaça Catalunya-Saldes i Sagrada Família (11% cadascú); Barri Antic i Passeig i Rodalies (10% cadascú); Font dels Capellans (7%); Vic-Remei (6%); Mion-Puigberenguer/Escodines i Cal Gravat (5% cadascú); Poble Nou (3%) i Valldaura (2%)

L´origen de la demanda arriba als professionals d´Enllaç per molts canals, el 2015 la principal ha estat la directa (amb el 33%, un 5% més que l´any anterior), seguit de Policia Local (amb el 20%); l'Oficina d´Atenció al Ciutadà-OAC (17%) ; les Associacions de veïns i els Administradors de finques (amb el 7% cadascú); Serveis Socials municipals (6%); etc.

Pel que fa a les coordinacions, s´han donat 170 a nivell intern municipal amb 15 àrees municipals (Policia Local, Serveis Socials, OAC, etc), i 80 a nivell extern, amb 14 serveis o recursos del territori (administradors de finques, Caritas, Món veïnal, etc).

A banda d´aquests intervencions directes amb la ciutadania degut a problemàtiques convivencials, és destacable el treball portat a terme a alguns barris tant per difondre el servei com per informar i donar eines per a l'organització de les comunitats de veïns, adreçat a juntes d´escala. Dues xerrades les va a portar a terme la mateixa mediadora als barris de la Balconada i la Font (al Xup es va fer a finals de 2014). A la Balconada hi van assistir 35 persones i a la Font dels Capellans 42. L'Ajuntament ha acordat amb aquests i amb altres barris continuar aquest treball duramt aquest 2016.

Enllaç, 11 anys treballant per la convivència

Enllaç és un servei municipal d´intermediació depenent del Programa d´Acollida, creat l´any 2006. Compta amb una tècnica especialitzada, Cèlia Barreda, que fa les mediacions i contactes comunitaris, i el suport i coordinació del responsable del Programa d´Acollida.

Des de l´any 2013 el servei està inclòs en la xarxa de mediació finançada per la Diputació de Barcelona; també rep una part del seu finançament de la Direcció General d´Immigració de la Generalitat de Catalunya.

El servei es troba ubicat a l´edifici dels Infant (Ctra. de Vic, 16, 1). L´horari d´atenció al públic és de dilluns i dimecres, de 11.30 a 18.00 h; i dimarts, dijous i divendres, de 9.00 a 14.00 h.

Amb aquest servei es pretén afavorir la convivència ciutadana, centrat sobretot en dos espais: L´espai públic (medi obert, places, carrers) i l´espai privat (blocs d´habitatges, domicilis particulars, espais comuns compartits).

L´objectiu principal seria treballar en favor de la convivència ciutadana, tot prevenint i intentant resoldre conflictes entre veïns i veïnes, amb la voluntat entre les parts.

Els principals motius de tensió i conflicte solen ser el sorolls d´origen divers; problemes d´higiene; deutes de les quotes de la comunitat; manca d´organització veïnal de comunitat; manca de relació o mala relació acumulada, etc. però també algunes problemàtiques derivades de la relació del ciutadà amb les administracions públiques (demandes no resoltes, falta de manteniment de certs espais públics, etc). Segons el moment, Enllaç també fa reforços a certes actuacions d´altres àmbits (comerç, salut, mesures alternatives, etc).

La intermediació implica que a banda de les demandes rebudes per alguna de les parts, també es pot donar un inici d´intervenció per pròpia iniciativa del servei si es creu adequat intentar resoldre o aprofundir en alguna situació detectada. En les altres ocasions és la demanda o queixa d´alguna part la que inicia el procés d´intermediació i anàlisi de la realitat, buscant les vies per la seva resolució, sempre, amb la màxima voluntat de les parts. En algunes ocasions una intervenció inicial del servei també serveix per detectar situacions que requereixen un treball especialitzat, com ara casos de soledat o malaltia de gent gran, trastorns psiquiàtrics, etc.