Els trens han de reduir la velocitat en sis trams entre Manresa i Barcelona i els viatgers s'han d'armar de paciència. Adif assegura que està posant fil a l'agulla a la problemàtica i que ja està actuant en les trinxeres que alenteixen els combois. Unes obres que estaran enllestides a la primavera de l'any que ve.

Però l'empresa pública encarregada del manteniment de la via avisa que un cop els trens ja puguin circular a la màxima velocitat potser no s'ajustaran als horaris estipulats per la Generalitat. I és que Adif acusa l'administració catalana de marcar la durada dels viatges sense tenir en compte les obres i les condicions de les vies.

Adif assegura que un cop s'acabin les tasques per millorar a la línia R4, els trens ja podran circular a més de 100 km/h. Ara mateix la velocitat s'ha de reduir a 60 km/h en els punts de la via afectats. Fa gairebé dos mesos que van començar les obres i en aquests moments els tècnics estan actuant en 400 metres de via que transcorren per Castellgalí. Però també s'han d'eliminar trinxeres a Vacarisses, Viladecavalls, Terrassa i Montcada i Reixac.

Els treballs tenen un cost de 408.110 euros i, tot i que els treballs són ràpids, Adif assegura que acabaran d'aquí a un any perquè els operaris només hi poden treballar a la nit, quan no circulen combois.

En aquests moments, els semidirectes que surten de Manresa tarden 74 minuts per arribar a la plaça de Catalunya, quan en teoria haurien de trigar deu minuts menys. Els trens que paren a totes les estacions tarden 84 minuts. De fet, aquests són els temps que consten actualment en els horaris de Renfe, però moltes vegades la durada és superior. Renfe reconeix que a l'entrada de Barcelona molts cops hi ha una saturació de combois important que fa incrementar entre cinc i nou minuts l'hora d'arribada al centre de la capital catalana.

Adif avisa que, un cop s'acabin les obres per eliminar les trinxeres, els tècnics hauran de veure l'estona real del viatge tenint en compte les condicions de la via. I llavors s'ajustarà el temps dels viatges als horaris? Les fonts d'Adif consultades per aquest diari no ho tenen clar. I és que l'empresa pública acusa la Generalitat de no tenir en compte els condicionants que fan alentir el tren i que molts cops els toca el rebre perquè els horaris estipulats no s'ajusten a l'estona real dels trajectes.

Es tracta d'un pols que Adif i la Generalitat mantenen des de fa un any i mig. El 19 de maig, Regió7 va publicar la resposta que l'Oficina del President va donar al regidor socialista de Manresa Felip González en relació amb el temps dels trens. En la missiva, Presidència deia entendre el "desencís i l'enuig amb l'actual situació i gestió que fan Renfe i Adif".

També afegia que la solució està, a curt termini, a eliminar les limitacions de velocitat "imposades" per l'empresa que s'encarrega del manteniment de la via. Quant a aquestes paraules, Adif afegeix que limita la velocitat per evitar accidents i que és precisament la Generalitat qui s'hauria de cenyir a les indicacions d'Adif. I és que, a part de la seguretat a la via, els robatoris, les ventades i els passos a nivell són altres condicionants a tenir en compte.

Per la seva banda, Renfe diu que quant als trens que circulen entre Manresa i Barcelona ja van canviar els horaris segons les especificitats que va marcar Adif i que actualment no els consta cap retard important, tot i els que hi ha reiteradament per entrar a Barcelona.

El que sí que té clar Adif és que d'aquí a un any els trens de la línia R4 tardaran menys minuts a fer el trajecte i es podrà oferir més bon servei als usuaris.