Abans que s'acabi el 2017 quedarà enllestida la rotonda de la Bonavista de Manresa, un projecte que la ciutat perseguia fa més de 80 anys i que, finalment, amb l'adquisició i l'enderroc d'una finca que feia nosa per materialitzar-la, que costa a l'Ajuntament prop de 600.00 euros, es podrà portar a terme, tal com va avançar Regió7 el 29 d'abril passat.

La rotonda farà 46 metres de diàmetre (entre la part central i els dos carrils), uns 6 més que la rotonda de Sant Marc, i es pagarà amb els 1,58 milions d'euros aportats per la Diputació pel traspàs a la ciutat de la carretera de Santpedor des de la Bonavista fins al parc de l'Agulla. En relació amb el projecte anterior, tindrà dos metres més de diàmetre.

L'alcalde, Valentí Junyent, que va presentar, aquest dimecres, el final feliç d'aquest projecte històric per a la mobilitat de la ciutat al costat del regidor Marc Aloy, responsable de Planejament i Projectes Urbans, va dir que serà l'actuació pública més important del mandat, si se suma el cost de la rotonda més el de la finca número 102 de la carretera de Vic adquirida pel consistori a la família propietària per 594,987,54 euros, dels quals els donarà una paga i senyal de 15.000 euros abans d'acabar l'any i, els restants, repartits entre els anys 2017, 2018 i 2019. D'aquesta manera, al govern del proper mandat, sigui quin sigui, no li quedaran càrrecs en aquesta operació, va remarcar.

"Una obra de consens"

Junyent va recordar que en l'anterior mandat es van lligar els diners per fer la rotonda gràcies a l'acord esmentat amb la Diputació. Tant ell com Aloy van coincidir que el format final sense aquesta finca és la millor solució de totes les que s'han anat posant damunt la taula, i que "és una obra de consens".

Per aconseguir-ho ha calgut fer net amb onze finques, va explicar Aloy. Va recordar que aquestes operacions les va obrir el govern amb l'alcalde Juli Sanclimens al capdavant. Junyent va remarcar la feina feta per tots els consistoris des d'aleshores.

Més amplada de calçada

El regidor de Planejament i Projectes Urbans va repassar tres objectius fonamentals que ha de complir la rotonda: "ordenar un punt central de la ciutat a la confluència del Passeig, el Pont de Vilomara i la carretera de Vic"; "millorar la mobilitat de manera substancial en un sector on és altíssima", i "obtenir més espai per als vianants".

Va posar l'accent en el fet que l'adquisició de la finca per part de l'Ajuntament permetrà una rotonda final "amb més amplada de calçada [10 metres, dos més que en el projecte de CDC desestimat], de manera que obtindrem dos carrils reals i que, per tant, no ens generi problemes amb vehicles llargs". A banda, va dir, "serà una rotonda centrada" a l'eix format pel Passeig, la carretera de Pont i la de Vic, amb la qual cosa les connexions amb la resta de carrers milloraran.

La fase que queda pendent

Aloy va recordar que el projecte té una fase pendent, que és el pla de millora urbana que contempla el Pla d'Ordenació Urbanística Municipal (POUM), que passa per situar on encara queden cases "un edifici singular" que permeti traslladar-hi el sostre que hi ha ara entre les tres finques que resten dempeus (les dues privades i la municipal), i que, alhora, ajudi l'Ajuntament a recuperar part dels diners invertits al llarg d'aquests anys per adquirir sol per fer la rotonda.

Junyent hi va afegir que serà "el contrapunt al de la Caixa Manresa de la Bonavista", tot i que no tindrà onze plantes, perquè el POUM preveu que tingui baixos i cinc o sis pisos. Els usos: habitatges, oficines, baixos comercials, un hotel...