Botigues dels principals carrers comercials de Manresa reconeixen que les vendes en el període de rebaixes han millorat respecte dels darrers anys. "La diferència és que ara els clients gasten més diners", explica Paola Criado, directora de la botiga Tezenis, al carrer Guimerà. Tot i això, la majoria de comerços consultats per aquest diari assenyalen que la tendència és esperar fins a l'últim moment per trobar productes amb el preu més baix possible, normalment durant les segones rebaixes.

Criado afirma que a la botiga han notat la millora "d'una manera molt clara". I afegeix: "nosaltres treballem amb històrics d'anys anteriors i s'ha venut més". La responsable de la sabateria Marlo's, Urbana Pina, sosté que "després dels últims anys tan dolents, sembla que la gent compra una mica més, però encara no és com fa uns anys".

Criado també declara que hi ha hagut més trànsit de clients, ja que a l'entrada de la botiga tenen un comptador de persones. Jessica Bernabé, dependenta de Play, defensa que "tot i que no hem fet segones rebaixes, s'ha venut molt bé tot perquè els clients ja saben que els preus dels productes no s'abaixaran".

A l'estiu, són molts clients que esperen durant temps per aconseguir el producte més rebaixat. "Hem fet primeres i segones rebaixes, però des del primer dia els clients ja et pregunten si ho trobaran encara més barat", assegura Criado, que afegeix que "tenim roba que directament no ha arribat a les segones rebaixes".

Júlia Mirón, treballadora de la botiga Aina-Tex, creu que la majoria aprofita per comprar quan els preus són més baixos, però a vegades "la gent s'espera tant que al final no troben el que buscaven". La responsable de la botiga Dolce Coco, Raquel Vilas, afirma que els clients normalment esperen per aquelles peces que al començament tenen un preu més elevat. Mentre que aquelles més assequibles s'esgoten de seguida: "com que tampoc es repeteix gaire el tallatge, si realment ho volen després no ho troben".

Lluitar contra gegants

Els petits comerços locals han de lluitar contra grans multinacionals. Fer front a aquesta competència no és una tasca fàcil per als botiguers. Raquel Vilas, de Dolce Coco, defensa que aquest és el repte més important al qual s'han d'enfrontar: "competir contra grans empreses és molt complicat. Es tracta de fer-ho oferint atenció -perquè allà no et solen atendre-, amb peces de roba amb més qualitat i donant un tracte de tu a tu ".

Pel que fa als preus, Vilas considera que les botigues locals intenten equiparar els preus amb les grans cadenes "però s'ha de tenir en compte que els costos no són els mateixos: ni el que paguen ells pels productes, ni les infraestructures són les mateixes".

A més, Vilas diu que mentre que el comerç local se situa més a la banda del carrer del Born i la Plana de l'Om, les grans empreses multinacionals es troben al carrer Guimerà i al passeig Pere III.

Les botigues aprofiten el període de descomptes per vendre a un preu inferior el gènere que ha quedat de la temporada. "Es comença amb unes primeres rebaixes d'un 20-30 %, a les segones ja s'arriba a un 40 %. Després nosaltres ja ho posem a un 50-60 % i fem un 'dos per un' per liquidar la roba que queda perquè al magatzem no hi fa res", declara la responsable de Dolce Coco.

Els productes rebaixats b: "encara que hi hagi rebaixes, hi ha gent que compra peces de nova temporada", diu la directora de la botiga Tezenis. I afegeix que: "l'agost estem fent un 60 % de productes nou i un 40 % de rebaixes, aproximadament". Vilas afirma que "ara mateix no ens demanen més descomptes perquè els clients són conscients que més bé de preu no pot estar, però al començament sí que és habitual".

La calor habitual durant els mesos d'estiu fa que els compradors es concentrin a les botigues a la tarda i al vespre. Urbana Pina, responsable de la sabateria Marlo's, explica que "a gent sol venir cap a quarts de 6 o les 7. A partir d'allà fins a l'hora de tancar".

Paola Criado coincideix: "normalment ho venem tot a la mateixa hora. A primera hora de la tarda la botiga està desèrtica perquè suposo que la gent aprofita per anar a la piscina i després, vénen a comprar".

Una excepció

La majoria de comerços del carrer Guimerà abaixen el preu dels productes a partir del mes de juliol per vendre les existències que han quedat i atraure més clients. Però hi ha una excepció, La botiga dels Turcs. "Des del 1949, que el meu avi va obrir el primer local, no hem fet mai rebaixes", assegura el responsable.

Tot i així, el comerç ha funcionat sempre bé "perquè la gent ja ho sap i compra igualment". A més de clients de tota la vida, també hi ha compradors de pas. "Hi ha gent que entra i diu que comprar aquí et surt més econòmic que en altres llocs on sí que fan rebaixes", declara el responsable de la botiga.