Els darrers anys hi ha hagut una frenada pel que fa al nombre de persones que reciclen. Segons els encarregats del Consorci del Bages per a la Gestió de Residus, aquest fet es deu, en part, a l'"ecofatiga", un terme que fa referència al cansament de la població davant la responsabilitat ecològica. Tot i que no hi ha informació exacta de la participació en la recollida selectiva, les dades de la deixalleria mòbil fins al 2015 serveixen com a indicador. El servei té pràcticament el mateix nombre d'usuaris des de fa quatre anys, al voltant dels 12.000 anuals.

"Hi ha poca gent que no recicli per desinformació", comenta Xavier Bosch, cap de Serveis Tècnics del Consorci. I afegeix que, si la xifra d'usuaris no augmenta, pot ser perquè "hi ha campanyes que fan que la recollida selectiva sembli més complicada del que realment és". Puntualitza que aquest no és un problema únicament de Manresa, sinó d'arreu del territori català. Per aquest motiu, defensa que la deixalleria mòbil és una bona forma d'apropar el reciclatge als veïns. "Portar la furgoneta a la Font dels Capellans a l'hora i al lloc on hi ha el mercat vol dir anar on hi ha la gent", argumenta.

El servei mòbil de recollida va viure un creixement important entre els anys 2010 i 2011, en què es van assolir 15.784 i 16.398 entrades, respectivament. El cap de Serveis Tècnics del Consorci explica que l'augment i la posterior davallada es deuen a una promoció inicial en què els clients més fidels rebien regals per dur-hi residus. Afirma que, després d'aquest pic, el comportament s'ha mantingut des del 2012, "ja que el servei està consolidat després d'anys de funcionament".

Pocs usuaris joves

La responsable del furgó a Manresa durant l'estiu diu que hi ha més usuaris de mitjana edat que no pas gent jove. Ho explica pel fet que la deixalleria funciona en hores en què la majoria de gent que treballa és a la feina, i en llocs, com els mercats, on el públic més nombrós és gent gran.

Per acostumar els infants a reciclar i implicar-hi els seus pares, el Consorci treballa a les escoles a través d'un programa d'activitats "de caràcter didàctic i també per recollir residus", portant-hi la deixalleria mòbil. De moment, durant el 2016 s'han recollit 411 entrades en les visites als col·legis. Aquestes entrades s'inclouen en el total de les recollides del servei mòbil. Bosch informa que la mitjana d'usuaris durant tots els mesos de l'any no varia gaire i se situa en uns 1.000 al mes. Ho atribueix a l'esmentada consolidació del servei.

Bosch insisteix en la rellevància de la participació de la ciutadania en la recollida selectiva. "En alguns casos és important per poder aprofitar de nou aquests materials". Mentre que, "en altres casos, és important per la perillositat que el residu pot representar per al medi ambient". Destaca l'exemple de les piles, els olis vegetals i minerals, els residus especials en petites quantitats, com la pintura, i els electrodomèstics.