La línia de bus Manresa-Barcelona passarà a mans de la Hispano Igualadina abans que acabi l'any en compliment de la sentència dictaminada pel Tribunal Suprem. Les tres empreses que actualment se'n fan càrrec treballen amb la previsió que la Generalitat i la nova companyia signin l'adjudicació a la tardor, i, amb tota probabilitat, al novembre o al desembre els autocars de la Hispano començaran a transportar els usuaris que es traslladen de la capital bagenca a la ciutat comtal.

El Tribunal Suprem va dictaminar a mitjan març que la Hispano Igualadina havia de fer-se càrrec de l'explotació de la línia perquè va concloure que la Generalitat, en l'adjudicació del servei, havia atribuït una puntuació equivocada a l'oferta presentada per Hispano, ja que va valorar incorrectament la seva proposta econòmica. Finalment, la UTE (Unió Temporal d'Empreses) Bages Exprés -integrada per les companyies Castellà, Julià i Alsina Graells- va assumir la gestió de la línia i se n'ha fet càrrec durant els darrers sis anys.

"En la planificació de la feina dels propers mesos ja tenim en compte que al llarg de la tardor deixarem d'oferir aquest servei", destaca el director d'explotació de Castellà, Ricard Costa. Les companyies tenen 7 autocars i 15 conductors que fan el trajecte, però Castellà posa 4 vehicles de la seva flota i personal de la plantilla com a reforç en les hores punta i per poder donar servei al gran nombre d'usuaris que es desplacen en bus, sobretot a primera hora del matí. La sentència de l'alt tribunal va suposar un revés per a la companyia, perquè és la que més recursos aporta, i és per aquest motiu que van anunciar una redistribució de la plantilla a altres serveis que ofereixen. En tot cas, Costa reitera que Castellà "no acomiadarà cap dels treballadors".

El canvi arriba tard

El traspàs d'empreses arribarà a final d'any, però la sentència judicial, datada del mes de març, especificava que s'havia de complir en el termini de tres mesos. El responsable de Castellà assegura no saber els detalls del retard, però indica que, possiblement, aquest procés burocràtic difícilment es podia ajustar a les dates que concretava el Tribunal Suprem.

Durant els anys que la UTE Bages Exprés ha explotat la línia, hi ha hagut nombroses queixes per la saturació de passatgers en els autocars, sobretot a primera hora del matí. Tot i que Castellà va voler solucionar la problemàtica posant més vehicles a les hores de màxima afluència, el malestar d'alguns usuaris ha persistit.

Aquest diari ha intentat, sense èxit, posar-se en contacte amb els responsables d'Hispano Igualadina per saber com serà el servei que oferiran un cop gestionin la línia Manresa-Barcelona.