El 78 % de les persones que es van operar el 2016 de cataractes a l'Hospital de Sant Joan de Déu de Manresa van dur a terme el procés preoperatori via telefònica. Aquests sistema es va implantar el 2015. Llavors, hi van participar el 70 % dels pacients que s'havien d'operar. En total, en aquests dos anys s'han atès amb aquests sistema 2.043 persones. 889, el 2015 i 1.144, el 2016.

Segons Althaia, s'han evitat desplaçaments, s'han optimitzat recursos i això ha permès augmentar el 25 % les visites ateses.

El nou circuit es va posar en marxa després de constatar que el 56 % de la població del Bages, el Berguedà, el Solsonès i la Cerdanya que és atesa per cirurgia de cataractes a Sant Joan de Déu de Manresa té més de 75 anys. «És un grup envellit que habitualment requereix l'acompanyament de familiars a les visites».

A partir d'aquí, Infermeria d'Althaia es va replantejar canviar el circuit de valoració del pacient en la visita preoperatòria, i va posar en marxa la consulta no presencial i fer-la via telefònica.

D'aquesta manera, un cop el pacient és visitat per l'oftalmòleg, que és qui fa la petició de cirurgia, aquest li indica la tècnica anestèsica que necessita i li fa entrega del col·liri preoperatori. En la visita no presencial, la infermera fa la revisió de la història clínica del pacient i li truca per confirmar la medicació, saber antecedents mèdics i possibles al·lèrgies. També per detectar possibles factors de risc i explicar al pacient la preparació per a l'operació. Després de la trucada s'envia una carta per reforçar la informació que s'ha donat al pacient i, posteriorment, se'l cita per a la intervenció.