Què poden tenir en comú els usuaris d´Ampans i els interns de la presó dels Lledoners de Sant Joan de Vilatorrada? Les etiquetes i estigmes que arrosseguen. A ulls de la societat, uns són els discapacitats intel·lectuals i els altres els dolents. Si no es va més enllà tot són límits, estereotips i un profund desconeixement. I això els pesa molt, afirmen els dos col·lectius.

Per deslliurar-se d´aquests estigmes i escampar a la societat què hi ha més enllà d´aquestes etiquetes, primer cal que es coneguin entre ells. Ampans i interns de l´escola d´adults dels Lledoners Carme Karr han posat fil a l´agulla. Des de fa un temps organitzen trobades entre ells a través d´un projecte que han batejat amb el nom d´«Aprenem junts. Compartim experiències». Ja se n´han celebrat quatre.

Recentment sis usuaris d´Ampans han pogut conèixer el dia a dia de sis interns a la presó dels Lledoners, on van passar tota una jornada. Era el segon cop que es veien. El primer ho van fer a Ampans, on, en aquest cas, els interns també van poder conèixer una realitat que ignoraven. Hi haurà una tercera i última trobada. I el curs vinent, hi tornaran amb nous usuaris d´Ampans i nous interns de Lledoners.

No ha sigut fàcil tirar endavant el programa perquè s´han hagut de superar tota mena d´obstacles burocràtics i, també, reticències personals. Allò de les etiquetes. Però ja fa quatre anys que es porta a terme amb jornades que comparteixen uns i altres. La primera a Ampans, la segona al mateix centre penitenciari, i la tercera en un espai lúdic.

Abans hi ha hagut un treball previ. «Això no apareix com un bolet. Parlem d´estigmes, d´etiquetes. Què tenim por d´ells i de què tenen por segurament ells de nosaltres», explica Glòria Alsina, educadora d´Ampans i responsable del projecte.

La llavor del projecte

La Saray és professora a l´escola Carme Karr dels Lledoners. Juntament amb Alsina va impulsar la iniciativa fruit d´una visita que un grup d´Ampans va fer al centre penitenciari per fer un taller de paper reciclat. «Ens va semblar molt enriquidor però ens va quedar curt i vam creure que en podríem treure més suc. Llavors vam començar a treballar per donar-li cos».

Per a Saray, «són dos col·lectius que tenen molts prejudicis i moltes etiquetes, i al final s´adonen que són dues realitats bastant properes, que hi ha molts estereotips i prejudicis socials i que al cap i a la fi són persones». Comenta que al llarg de tot el projecte «acaba sortint que són dues realitats molt properes, que potser alguns no són tan lliures i els altres no estan tan lligats. Però que per damunt de tot són persones amb etiquetes i que lluiten contra elles davant la societat».

Una bogeria

El director de l´escola Carme Karr dels Lledoners, Pedro Albino, assegura que en un primer moment el projecte de posar en contacte dos mons aparentment tan diferents «semblava una bogeria», però n´ha acabat sortint «una convivència molt maca». Per a Albino, la presó «necessita ser permeable». I recordar a tothom, als interns que hi ha ingressats però també a la societat que hi ha a fora, «que tots en som corresponsables».

Inclusió social és una expressió clau per a Ampans i també a l´escola Carme Karr dels Lledoners. «Potser Ampans porta anys d´avantatge en aquest camp», opina Alsina. Però tot i així assegura que els usuaris de l´entitat manresana continuen tenint la percepció que estan etiquetats. «D´entrada som dos col·lectius molt diferents, però tenim aquest punt en comú. I això els uneix i fa que s´estableixin vincles especials. Es nota de seguida».

Alsina continua dient que amb aquest projecte els dos col·lectius ja s´han tret etiquetes de sobre, «i ara ho hem d´explicar» perquè ho comencin a fer la resta.

Té clar que «nosaltres no anem a jutjar als interns. Ja hi va haver un jutge que ho va fer. En aquest cas tenim l´oportunitat de veure que hi ha persones, sentiments, famílies. I potser no és la imatge que teníem. Les etiquetes a vegades són injustes». Creu que això és degut a la desinformació i al desconeixement de totes dues realitats. Afirma que del que es tracta és de donar l´oportunitat a diversos col·lectius, en aquest cas els usuaris d´Ampans i els interns dels Lledoners, perquè mostrin «més les seves capacitats que les seves dificultats. Tothom et pot ense-nyar alguna cosa».