Ni rebaixant el preu de la zona blava 38 cèntims l'hora, Manresa no aconsegueix abandonar les primeres posicions en el rànquing de les ciutats amb la zona blava més cara de l'estat. Aquesta és la principal conclusió a què s'arriba després que aquest diari hagi tornat a comparar el preu de l'aparcament regulat de Manresa amb el de 34 ciutats més. L'anàlisi arriba després que l'equip de govern hagi anunciat que preveu, a partir del setembre, rebaixar la tarifa de l'aparcament rotatiu 38 cèntims en les places més allunyades del centre i 18 cèntims en les més cèntriques.

Amb aquesta rebaixa, hi haurà doncs, dues tarifes: la més econòmica, que permetrà aparcar durant una hora a un preu d'1,50 euros; i la cara, a 1,70 euros l'hora. Tot i això, l'euro i mig que caldrà desembutxacar-se per deixar el cotxe en una parcel·la pintada de blau no es pot considerar un preu barat almenys si es compara amb les d'altres ciutats de tot l'estat. De fet, Manresa, i agafant la tarifa tova com a referent, només descendeix dues posicions respecte del rànquing elaborat per aquest diari el febrer passat i en la qual es va prendre com a vara de mesurar el preu encara vigent: 1,90 euros l'hora.

Així, la capital de Bages, ocuparà el setembre -si s'acaben aplicant les propostes de l'equip de govern- la setena posició d'un rànquing de 35 ciutats consultades, la gran majoria capitals de província.

Val a dir, a més a més, que les ciutats que superen Manresa i que tenen un preu d'aparcament regulat més car, ofereixen totes (excepte San Lorenzo del Escorial, que és Patrimoni de la Humanitat) una tarifa tova insultantment més barata que la que tindrà la capital del Bages, que és d'1,50 euros l'hora. A tall d'exemple: a Barcelona, als espais més barats n'hi ha prou amb pagar 1 euro amb 8 cèntims per deixar el cotxe una hora; a Sant Sebastià es pot fer per 90 cèntims i a Madrid cal posar 1,10 euros al pàrquimetre.

515 places més

L'anunci de la rebaixa de preu de la zona blava de Manresa ha arribat després de tres anys seguits sense haver apujat ni un cèntim la tarifa i des de l'any 2013 sense increments notables. Ara, el govern de CDC i ERC ha arribat a un acord amb l'empresa concessionària del servei, Eyssa, per passar d'una tarifa única (1,88 euros l'hora) a dues tarifes (una d'1,50 euros l'hora i l'altra d'1,70), i per ampliar de 515 noves places l'aparcament regulat de Manresa, que se sumaran a les 668 places existents. D'aquesta manera, la ciutat tindrà 1.183 places d'aparcament de pagament.

A aquests 515 llocs d'aparcament gratuït del centre de la ciutat que es perdran, cal sumar-hi encara una vuitantena més que s'eliminaran de l'aparcament del solar del Saclosa, al qual la mateixa concessionària hi farà una actuació per endreçar-lo. El solar del Saclosa, que segons paraules del regidor Marc Aloy «és un caos», és l'últim reducte de solars que fan d'aparcament gratuït al rovell de l'ou de la ciutat. La intenció és que el Saclosa passi a ser un aparcament sense cap plaça gratuïta, que tindrà zona blava en bateria per la banda del carrer del Bruc i per la banda de la plaça de la Independència s'eixamplarà la vorera.

Aquesta operació ha de permetre a l'Ajuntament deixar de pagar els 270.000 euros més IVA que, per exemple, va haver de posar l'any passat per complir l'acord amb Eyssa, que té garantit per contracte el 55% d'ocupació i que, si no es cobreix, ha de compensar el consistori.