Evitar circular per la Bonavista de Manresa els pròxims mesos. Aquesta és la consigna. Dilluns vinent comencen les obres en un dels nusos de comunicació més importants de la ciutat per fer la nova rotonda de la Bonavista, i l'Ajuntament ha aconsellat a tothom que utilitzi itineraris alternatius per evitar passar-hi i minimitzar les afectacions del trànsit que generaran els treballs en una de les principals confluències de la ciutat: carretera de Vic, carretera de Santpedor, Passeig i carretera del Pont de Vilomara. Els qui tot i així hi passin es trobaran un panorama complicat i completament diferent del d'ara.

És el projecte de més envergadura que ha viscut la ciutat els darrers anys, va afirmar ahir el regidor d'Urbanisme de l'Ajuntament de Manresa, Marc Aloy, a la presentació de les afectacions. Per aquest motiu, el regidor de Mobilitat, Jordi Serracanta, va aconsellar a tothom «evitar la Bonavista sense cap mena de complex. Qui pugui utilitzar itineraris alternatius, que ho faci» perquè «necessitem treure trànsit d'aquesta zona». Qui no pugui, bàsicament veïns i comerciants, se'ls garanteix la circulació, però amb els entrebancs inevitables que causen unes obres.

El dia D

Les obres començaran dilluns vinent. «És el dia D», va manifestar Aloy. Duraran 8 mesos, i els 4 primers és quan es preveu que hi hagi una afectació més important.

De fet, ahir ja s'hi va començar a veure moviment. Aigües de Manresa va començar a fer cales de prospecció i canalització del subministrament d'aigua potable a l'últim tram de la carretera del Pont. Dijous es traslladaran les àrees de contenidors de tota la zona afectada, i divendres, les parades del bus urbà de la Bonavista-Passeig i Bonavista-carretera de Vic.

Dilluns vinent ja hi començarà a haver més moviment, i durant la nit els operaris treballaran per tancar tot el perímetre on es concentraran les obres els pròxims 4 mesos. Dimarts ja hi haurà els canvis de circulació.

És el triangle format per la carretera de Vic i els carrers Mossèn Jacint Verdaguer i Bisbe Comas, i també el tram final del Pere III. Durant els primers 4 mesos les obres es concentraran a l'interior d'aquesta illa, que és on s'ha de fer la rotonda i, al seu voltant, un pulmó verd de més de 3.000 metres quadrats.

Les afectacions

Serà, doncs, a partir de dimarts que hi haurà les afectacions. El trànsit es farà circular pel perímetre de tota la zona en obres. Els vehicles que entrin a Manresa per la carretera de Vic es trobaran que en acostar-se a la Bonavista els dos carrils es convertiran en un. Hauran de vorejar les obres per continuar cap a la carretera de Vic o bé el Passeig. El mateix passarà a la carretera de Santpedor. Els vehicles en direcció a la sortida de Manresa s'hauran de desviar pel Bisbe Comas, Jacint Verdaguer, on hi haurà dos carrils, i empalmar novament amb la carretera de Vic.

Des del Jacint Verdaguer no es podrà girar a l'esquerra per agafar la carretera de Vic en direcció al centre de Manresa. Per la seva banda, els qui vagin per la carretera del Pont de Vilomara no podran trencar cap a l'esquerra en direcció al centre històric. Estaran obligats a anar a la dreta.

Hi haurà semàfors provisionals per regular les cruïlles i també s'ajustaran els existents. Pel que fa als vianants es mantindrà pràcticament la mateixa estructura que hi ha ara.

Dues fases més

Aquesta serà la primera fase de les obres, la que es calcula que durarà 4 mesos. Després d'aquesta n'hi haurà dues més, cadascuna de les quals durarà un parell de mesos.

A la segona fase s'executarà per parts els perímetres entre la nova zona central i els edificis a la cantonada de la carretera de Vic amb el Passeig, carretera de Vic amb carretera de Santpedor i a la desembocadura de la carretera del Pont de Vilomara. En aquesta part de les obres ja no hi haurà tantes incidències en el trànsit perquè la rotonda ja estarà en funcionament i el distribuirà. Tan sols s'haurà de tallar la carretera del Pont per fer la connexió amb la part nova. Es calcula que serà l'octubre o el novembre vinent.

La tercera fase consistirà en els acabaments de la nova plaça fins a les façanes que inclou voreres més amples i la pacificació al carrer Jacint Verdaguer, i també voreres noves i arbrat a la carretera de Santpedor.

Altres conseqüències de les obres és l'eliminació de tots els aparcaments a l'entorn de l'obra, canvis de lloc dels contenidors de les escombraries, de les parades de l'autobús més pròximes i de les zones de càrrega i descàrrega.

L'objectiu d'aquest esquema circulatori és fer compatible el trànsit de pas amb tenir el màxim d'àmbit d'obra possible per executar la nova rotonda, segons el tècnic de l'àrea d'Urbanisme, David Closes.

Davant aquests canvis Aloy i Serracanta van demanar ahir «que la gent eviti passar per la Bonavista i que abans d'entrar a la ciutat estudiï per quin dels accessos de la ronda li és més fàcil en funció del lloc on hagi d'anar».

Nous recorreguts

Segons Aloy, la primera fase és la més complexa, i s'engega ara perquè el gruix important dels treballs es dugui a terme els mesos d'estiu, que és quan hi ha menys mobilitat. Aprofitant això, pels volts de la Festa Major de Manresa, a final d'agost, ja es posaran en marxa els canvis de mobilitat en tota aquesta zona.

Entre els més destacats hi ha els canvis de sentit a la carretera del Pont de Vilomara, que serà ascendent; el de Sant Joan d'en Coll, a l'inrevés del que és ara; i el primer tram del Gaudí, que serà en direcció a la carretera de Vic. Es construirà una petita rotonda a la plaça del Remei i també es canviarà el sentit del Joan XXIII i part del Bilbao. D'aquesta manera «quan es torni a recuperar la mobilitat habitual i sobretot amb l'arrancada del curs escolar hi hagi hagut una fase transitòria perquè la gent s'acostumi als canvis».