El departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat ha posat en marxa el mecanisme per encarregar una auditoria de la línia de transport públic en autobús entre Manresa i Barcelona que opera l'empresa Monbus. L'auditoria permetrà fer un seguiment i una avaluació del servei de bus i contrastar les múltiples queixes dels usuaris.

En el cas de la línia entre Igualada i Barcelona, també operada per Monbus, la realització de l'auditoria va ser el pas previ a l'obertura de l'expedient de caducitat de la concessió del servei de transport de viatgers.

El departament de Territori ha assegurat a Regió7 que l'encàrrec de l'auditoria no implica que s'obri un altre procés de rescat d'una concessió sinó que el que es farà serà concretar si hi ha mancances en el servei i, en cas afirmatiu, s'avaluarà el seu abast.

L'auditoria té com a objecte avaluar les mancances del servei amb l'objectiu de poder prendre mesures de millora i també «determinarà les responsabilitats que pot tenir l'operador per incompliment de les condicions de prestació del servei», en el cas que n'hi hagi. Es tracta, segons el departament de Territori, de «tenir una radiografia de com està el servei que permeti anar més enllà de la informació que transmeten a la Generalitat tant els usuaris com els ajuntaments i la mateixa companyia». Per aconseguir-ho es faran inspeccions per comprovar el funcionament del servei, l'estat dels vehicles i l'atenció i informació als usuaris.Una mirada externa

L'auditoria s'encarregarà, com a la de la línia d'Igualada-Barcelona, mitjançant l'Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona per fer un seguiment exhaustiu del servei que ofereix l'empresa Hispano Igualadina, del grup Monbus, a la línia de bus Manresa-Olesa-Barcelona.

L'auditoria serà externa i servirà tant per sancionar, si cal, com per fer propostes de millora. Durant el període de l'auditoria, es faran inspeccions i controls per comprovar el compliment de les condicions de prestació del servei a les hores punta del matí, migdia i vespre.

Els treballs de seguiment i auditoria seran encarregats per l'ATM a empreses externes, prèvia la licitació corresponent, que treballaran conjuntament amb els serveis d'inspecció del departament de Territori i Sostenibilitat.

Bus Exprés

La notícia arriba poc dies després que el departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat anunciés que Manresa disposarà del servei Bus Exprés a la primavera, el que donarà més freqüències i trajectes directes a Barcelona. I que aquest servei seria operat per Monbus, que és qui té la concessió de la línia.

D'aquesta manera, la capital del Bages entrarà dins la xarxa de Bus Exprés, que a hores d'ara ja té més d'una quarantena de línies. Les xarxes d'altes prestacions són serveis d'autobusos que es caracteritzen per la seva alta freqüència; l'ús de vehicles moderns i accessibles; velocitat comercial alta; informació en temps real, circulació per carrils segregats i una gran demanda.

Per donar resposta al gran increment de la demanda de serveis de transport interurbà amb autobús, la Generalitat desplega la implantació d'aquesta xarxa de vehicles d'altres prestacions, que inclou les línies d'autobusos interurbans amb més demanda de cada demarcació, amb el nom d'Exprés.cat.

Pel que fa al fet que, a hores d'ara, Manresa hagi quedat exclosa del reforç de bus amb Barcelona quan hi hagi episodis d'alta contaminació atmosfèrica mitjançant la xarxa de Bus Exprés -de la qual sí que formen part ciutats de les comarques de la Catalunya Central com Igualada, Vic i Esparreguera-, el departament de Territori ha volgut subratllar que a Manresa es reforça la línia de Renfe de Rodalies, la R-4, mentre que en altres ciutats on es reforça el bus no és possible donar més servei de ferrocarril.