Prop de 600 persones han participat en alguna de les activitats del Congrés de la Societat Espanyola de Simulació i Seguretat del Pacient (SESSEP) celebrat a les instal·lacions de la UManresa-FUBfins aquest dissabte. Els participants han aprofitat els quatre dies que ha durat per aprendre i compartir coneixement al voltant de l'ús de la simulació com a eina d'aprenentatge i, també, com a eina innovadora per millorar el rendiment dels professionals de la salut.

El congrés ha incorporat activament la metodologia de la simulació i l'aprenentatge actiu en les activitats, que ha estat un dels seus elements diferencials.

Els responsables del congrés n'han valorat molt positivament els resultats. Esther León, presidenta de la SESSEP, constata que ha suposat un canvi de dimensió en relació amb edicions anteriors. «Hi ha hagut més participants, cosa que interpretem com un símptoma de l'interès que genera la simulació en l'àmbit de la formació dels professionals de la salut. És una metodologia que cada cop s'utilitza més. El congrés ens ha permès reflexionar sobre el seu potencial innovador i la seva capacitat per impulsar la millora professional, tant en termes individuals com d'equips de treball».

Per la seva banda, Aida Camps, secretària de la SESSEP i coordinadora del Centre Internacional de Simulació i Alt Rendiment Clínic (CISARC) d'UManresa, ha subratllat que un dels elements diferencials ha estat la incorporació de l'aprenentatge actiu en moltes de les sessions. «El congrés ha utilitzat la simulació com a vehicle per transmetre i generar coneixement en bona part de les seves activitats. La simulació ha estat alhora metodologia i contingut».

Activitat intensa

Les 234 persones acreditades en el 6è Congrés Nacional de la SESSEP han assistit a la presentació de 36 comunicacions, 7 tallers pràctics i 3 diàlegs, sempre al voltant de noves tècniques, recursos, línies de recerca i reflexions sobre la simulació i la seguretat del pacient. D'altra banda, una conferència de l'astrofísic Ignasi Ribas va permetre eixamplar horitzons i conèixer com la simulació també és una eina indispensable en una disciplina tan diferent de la medicina com l'astronomia. El congrés ha finalitzat amb una jornada de simulació per a estudiants de medicina i infermeria.

La UManresa-FUB ha programat altres activitats al voltant del congrés que n'ha eixamplat l'impacte tant en termes de contingut com de participants. Així, dimecres, en col·laboració amb el Departament d'Ensenyament, va organitzar una jornada sobre la simulació clínica com a metodologia d'aprenentatge competencial adreçada a docents de cicles formatius sanitaris i sociosanitaris.

L'endemà, també com a activitat precongressual, es va celebrar la jornada Smart learning - Smart Health, organitzada conjuntament amb la Unió Consorci Formació. Hi van prendre part 150 responsables de formació i desenvolupament de talent en organitzacions de salut i socials per descobrir com els facilitadors tecnològics transformaran en un futur proper la formació contínua del sector. La sessió inaugural, a càr-rec del robot de protocol Pepper, va ser molt il·lustrativa.