Membres de l'Associació de Mares i Pares (AMPA) de l'escola Flama han constituït una comissió per estudiar accions de mobilització en defensa d'un menjador «digne» per al centre escolar. Segons informa l'AMPA a través d'un comunicat, les instal·lacions actuals «no compleixen els requeriments de la normativa sanitària, no tenen cuina i són insuficients per encabir els 300 escolars que hi dinen cada dia».

L'entitat, segons exposa, feia temps que treballava, d'acord amb les administracions, amb l'objectiu de construir una cuina per a l'escola, però aquesta mateixa setmana, després de mesos de treball i de converses, el Departament d'Ensenyament els ha comunicat que ni licitaran les obres ni permetran que sigui l'AMPA qui tiri el projecte endavant. L'argument de l'administració és que és un espai públic i que l'entitat no té competències per fer-ho. L'assemblea de pares, que es va reunir aquesta setmana, va acordar impulsar accions de protesta per resoldre una situació que hores d'ara consideren «insostenible».

La gestió del servei de menjador de l'escola està delegat a l'Associació de Mares i Pares gràcies a un acord entre aquesta entitat i la direcció del centre, que està d'acord que siguin els pares els qui decideixin els criteris d'aquest servei. Cal tenir present que l'Escola Flama és un centre que està fora del terme municipal de Manresa, però que forma part de la xarxa d'escoles de la capital del Bages. El fet que el centre estigui fora del nucli urbà impedeix que la majoria d'escolars puguin dinar a casa i això ha fet que el servei estigui molt massificat, amb puntes de 330 infants que dinen en un espai de les dimensions d'una cargolera més una petita construcció annexa. Malgrat tot i que aquesta situació fa anys que dura, fonts de l'AMPA asseguren que «l'actuació de l'administració fins ara ha estat nul·la».

Per aquest motiu, des de l'any 2015, l'AMPA va començar a reclamar a l'Ajuntament de Manresa, que és el titular de l'edifici, la construcció d'una nova cuina. Expliquen que malgrat hi va haver un compromís de redactar un projecte, «aquest no es va complir». Un any després, aquesta demanda es va traslladar al Consell Comarcal, que és qui té delegades les competències de gestió de menjadors escolars, però aquesta institució va argumentar que no tenia capacitat per donar servei a una quantitat tan important de nens en una escola sense cuina. En el comunicat, l'AMPA afegeix que «davant la inacció de les administracions competents», els representants de les famílies, d'acord amb l'escola, decideixen continuar lluitant i inicien els tràmits per construir la cuina nova parlant amb possibles empreses interessades en fer-ne tant la construcció com la gestió posterior del servei.

Aquest procés es duu a terme informant el Departament d'Ensenyament, que es compromet a fer la licitació de l'obra. Un cop ja es tenia la proposta de tres empreses disposades a tirar endavant el projecte a canvi d'una amortització a càrrec de la gestió del servei de menjador, l'AMPA la va presentar aquesta setmana al Departament. L'AMPA denuncia que «malgrat que hi havia hagut converses des de feia mesos i sabien que s'estava treballant en aquesta línia, el Departament a darrera hora va dir que no concediria la llicència i que tampoc permetria als pares que la puguessin licitar amb l'argument que es tracta d'un espai públic».

Davant d'aquesta situació, «el Departament d'Ensenyament només ha ofert solucions provisionals i temporals per al proper curs i, apropiant-se de la feina de l'AMPA, licitarà les obres de la cuina, aprofitant les condicions pactades amb les empreses i usurpant la gestió a les famílies per traspassar-la al Consell Comarcal del Bages». Els pares no estan d'acord que l'esforç econòmic l'hagi d'assumir l'AMPA i que finalment siguin el Consell Comarcal i l'empresa que aquest decideixi qui n'assumeixi la gestió, ja que d'aquesta manera les famílies perden el control sobre els criteris tant educatius com alimentaris de l'espai de menjador. D'altra banda, es desconfia dels compromisos de l'administració, ja que no és la primera vegada que «ens prometen una cosa, com quan ens van dir que ens farien un nou edifici a Manresa, i no s'acaba complint».

.

La demanda dels pares se sustenta en quatre aspectes clau: disposar d'unes instal·lacions dignes i que compleixin la normativa sanitària, que s'hi serveixi un menjar de qualitat i cuinat al centre, que la gestió continuï sent de l'AMPA i que sigui l'administració pública qui assumeixi el cost de la instal·lació que és a una escola pública.