Imaginar-se que xutant una pilota es genera energia que després es pot utilitzar per encendre un led o carregar el mòbil requereix fantasia. És el que hi van posar investigadors de l'Institut de Ciències Fotòniques de Catalunya (ICFO), estudiants del col·legi Oms i de Prat de Manresa i l'equip docent.

«Tocs de llum» és l'activitat científica que s'ha dut a terme al centre escolar manresà i que ha implicat tots els seus alumnes: dels més grans als més petits. L'eix central ha consistit en la creació d'una pilota de futbol que converteix en energia el moviment que es produeix mentre s'hi juga. Xutar, xutar i xutar.

La primera a provar-ho

La idea va partir de l'Institut de Ciències Fotòniques per acostar la ciència als joves. En aquest cas a través del joc. Els lligams del centre investigador amb la Fundació La Pedrera va fer que l'Oms i de Prat hagi estat la primera escola de provar i avaluar aquest projecte educatiu i científic.

El primer pas era muntar catorze pilotes. Tasca que van assumir alumnes de primer i segon d'ESO. «Un aprenentatge tècnic i pràctic en estat pur», destacava la directora del centre, Gemma Vilaseca, arrodonit amb la presència de quatre investigadors de l'IFCO al centre. «Tot un luxe».

Una vegada les bobines, els imants, les plaques i les bateries van ser a l'interior de la pilota, aquesta es va tancar amb cinta aïllant. Els primers que la van tenir enllestida ho van celebrar com si haguessin marcat un gol per tot l'escaire, i els més agosarats ja van començar a fer-la rodar als passadissos. Tot seguit el repte va ser jugar-hi. No va costar gaire. Tots els alumnes s'hi van posar al pati de l'escola. Com més moviment, més energia, i el moviment es produeix jugant en equip.

La ciència és divertida

L'altre valor que aportava l'experiment científic és que els alumnes havien de decidir en què i com gastar l'energia acumulada. «La pilota no és que salvi el món d'una crisi energètica ni del canvi climàtic, sinó que es tracta d'aprendre que hem de produir més energia neta per un cantó però també canviar d'hàbits per gastar-ne menys», segons un dels responsables del grup de transferència tecnològica de l'ICFO, Giorgio Colangelo. «Ens agradaria que els nens i les nenes vegin que abans de fer un descobriment cal tenir molta fantasia per imaginar-se una cosa que no existeix, i que la ciència és divertida». A l'Oms i de Prat ho han comprovat posant-hi fantasia, però també jugant.