L'Ajuntamet ha traspassat a la Generalitat (a l'Agència de l'Habitatge de Catalunya) la responsabilitat de regular les inspeccions tècniques dels edificis (ITE). Com ja va informar Regió7 dissabte, l'ordenança municipal del 2007 per fer aquesta feina es va derogar al darrer ple a favor d'un decret de la Generalitat del 2015 per portar a terme la mateixa tasca. Del total de 6.188 edificis que haurien de passar l'ITE, han complert l'ordenança 2.432. Representen el 80,44% dels 3.023 als quals es va arribar a fer el requeriment per passar la inspecció. Als 3.165 restants fins als 6.188 ja no se'ls ha arribat a fer i se n'haurà de fer càrrec la Generalitat.

Els 3.023 edificis dels quals s'ha cuidat l'Ajuntament de demanar l'informe als seus propietaris per passar la ITE -a partir de l'ordenança municipal del 2007 que ara s'ha derogat- es van construir entre els anys 1954 i 1973. Del total, 2.432 (80,44%) van complir amb l'ordenança i, d'aquests, 2.015 van resoldre l'informe del tot i van rebre el certificat d'aptitud (83%) per part de l'Ajuntament. Els 417 restants encara l'han de resoldre del tot per poder rebre el certificat. Per contra, del total de 3.023, 591 (el 19,55%) no han presentat en cap moment l'informe.

El parc més vell

Marc Aloy, regidor d'Habitatge, destaca, pel que fa als requeriments executats, que es tracta de percentatges molt elevats, tenint en compte que parlem del parc d'habitatges de més edat i que, per tant, tenir-ne resolt del tot més del 80% és una gran notícia.

El regidor explica que regular les ITE és «una feina enorme» i que, per les dificultats per agafar més personal per portar-la a terme -assenyala el fre que va suposar la Llei 27/2013 de racionalització i sostenibilitat de l'Administració Local- el 2015 ja no es van fer nous requeriments. Són els 3.165 que han quedat pendents-edificis construïts a partir de l'any 1974- i que ja haurà d'assumir la Generalitat. Recorda que el decret a partir del qual ho farà, del 2015, tenia un precedent, un decret del 2010 que es va demostrar del tot insuficient. Com a resultat, el grau de compliment de l'obligació de realitzar les inspeccions era molt superior a Manresa que al conjunt del país. En concret, el desembre del 2014, segons dades de l'Agència d'Habitatge de Catalunya, el compliment del decret de la Generalitat de 2010 no arribava al 7% al conjunt del país, mentre que el compliment de l'ordenança municipal a Manresa, en el període comprès entre el 2007 i el 2014 era del 71%, detalla Aloy.

Una ordenança pionera

L'ordenança de Manresa va tenir un caràcter pioner i exemplaritzant, fins al punt que tres anys més tard, el 2010, la Generalitat va aprovar un decret sobre la inspecció tècnica dels edificis d'habitatges, que recollia obligacions establertes en l'ordenança de Manresa (instituí un sistema de control periòdic de l'estat dels edificis i preveia l'emissió d'un certificat segons aquest estat i l'adopció de mesures correctores necessàries, etc). Malgrat tot, aquell decret de la Generalitat no es va dotar d'un equip tècnic que permetés fer un seguiment exhaustiu dels expedients. Per això, l'Ajuntament va decidir mantenir les competències en aquesta qüestió.

Finalment, conscient de les mancances del decret del 2010, la Generalitat en va aprovar un de nou el 2015, que va donar un nou impuls a les inspeccions i que incorporava canvis substancials. Entre altres, estableix una nova categorització de les deficiències de l'edificació i es preveuen mesures cautelars urgents. També, en cas de deficiències greus, la persona tècnica responsable ho ha de comunicar a la propietat i a l'Ajuntament. I també és rellevant que els nous informes d'inspecció s'han d'elaborar i presentar a través d'una nova eina telemàtica, que permet que les bases de dades siguin compartibles entre Generalitat i Ajuntament.