"Treballem molt i parlem molt poc" i, en canvi, "qui més parla i més crida hi ha vegades que sembla que tingui la raó", cosa que genera "frustració i una sensació d'injustícia". Joan Calmet, regidor d'Habitatge i Barris de Manresa, ha encetat amb aquesta reflexió la roda de premsa convocada aquest matí de divendres per l'Ajuntament de Manresa per repassar la feina que s'està fent en l'àmbit social. Sense assenyalar la PAHC directament en cap moment, però amb referències continuades a aquesta plataforma, Àngels Santolària, regidora d'Acció Social i Cooperació, ha afegit que "utilitzar la demagògia és fàcil, però nosaltres hem de ser seriosos i rigorosos". També ha recalcat que molt sovint la feina que es demana als serveis socials no és la que li pertoca estricament. "No som una immobiliària. És com si ens vinguessin a l'Ajuntament a demanar feina".

Les dades que han aportat els regidors parlen d'una situació d'enquistament, ho ha definit Calmet, en el sentit que cada vegada hi ha més persones que depenen dels Serveis Socials durant més temps. Tots dos han insistit en la bona feina que estan fent les tècniques d'aquesta àrea; en el treball ingent que porten a terme i en el fet que és una material molt sensible i que haver de ser qui decideix si un habitatge és per a una família o una altra no és gens fàcil. En concret, les dades que han aportat fan referència a les actuacions per evitar desnonaments, els pisos de lloguer social adjudicats i les gestiona per evitar talls de subministrament, entre d'altres. També han fet esment al Pla Local d'Habitatge 2017-2022.

68 pisos de lloguer social

Pel que fa als pisos de lloguer social, de l'1 de gener del 2017 al 30 de setembre del 2018, l'Ajuntament n'ha adjudicat un total de 68: 23 de la societat municipal Forum o propietat de l'Ajuntament, 18 a través de la comissió interna que gestiona els habitatges cedits per l'Agència Catalana de l'Habitatge, i 27 més a través de la Mesa d'Emergència (per a persones que ja tenen data assenyalada de desnonament). En el darrer cas, hi ha 39 famílies més que han rebut una resposta favorable per part de l'administració i que estan a l'espera de rebre habitatge.

Sobre aquest tema, Santolària ha explicat fil per randa el procediment per adjudicar un pis per fer entendre que és una tasca rigurosa i que es procura que sigui el màxim de justa.

156 desnonaments aturats

Quant als desnonaments, l'Ajuntament n'ha aturat 156 entre el 2017 i el que portem del 2018, 80 dels quals corresponen a aquest any. Els darrers representen una mitjana de dos desnonaments aturats per setmana o de deu al mes. En concret, els cinc últims es van aturar la setmana passada.

Un treballador en exclusiva fent informes

Per evitar talls de subministrament (aigua, gas, electricitat), el 2017 es van redactar 1.362 informes favorables i es van atorgar ajudes econòmiques per al pagament de rebuts per un valor total de 86.868,56 euros. En el que portem d'aquest 2018, se n'han redactat 1.887, amb els quals s'han pogut evitar fins a 991 talls. Quant als ajuts concedits per pagar rebuts, fins al 30 de setembre se n'han concedit per valor de 52.751,06 euros. Santolària ha explicat que hi ha un treballador que es dedica en exclusiva a redactar aquests informes. Un exemple, ha dit, de la feinada que impliquen.

També han aportat dades dels expedients oberts pels serveis socials. Per temes relacionats amb habitatge van ser 1.113 el 2017 i 899 entre el gener i juny d'aquest 2018. En total (per a qualsevol problemàtica), han estat 4.606 aquest 2018 (fins a l'agost), 1.859 dels quals entre juliol i agost. Només la darrera setmana se n'han obert 46 de nous.

Sobre el Pla Local d'Habitatge, Calmet ha recalcat que de les 38 accions concretes que inclou, a 30 de setembre del 2018 se n'han iniciat 25 de les 29 previstes aquest 2018, que sumen un pressupost de 1.060.306 euros.