Per primer cop en els últims 10 anys l'Ajuntament de Manresa no haurà de pagar res a l'empresa concessionària de la l'Ajuntament de Manresazona blava de la ciutat per finançar el 55 % de l'ocupació garantida de les places d'aparcament controlat al carrer.

El contracte que hi havia fins ara entre el consistori i Eyssa estipulava que l'empresa tenia un import garantit equivalent a l'esmentat 55 % de l'ocupació. Com que no s'hi arribava, era el govern qui havia de pagar la diferència. 300.000 euros llargs cada any els últims 4 exercicis. El 2016 es va batre el rècord: 350.891 euros.

Ara fa un any de l'ampliació

Les condicions del nou contracte que va entrar en vigor just fa un any i que va suposar augmentar gairebé el doble de places, de 654 a 1.182, conjuntament amb una rebaixa del preu, ha capgirat la situació. Era l'objectiu del govern, segons va explicar ahir el regidor de Mobilitat de l'Ajuntament de Manresa, Jordi Serracanta.

Va assegurar que a partir d'ara «la zona blava la paga qui la utilitza, no tots els ciutadans. Se sosté per si mateixa, i això és el més just». Segons els seus càlculs, d'aquí al 2023, que és quan s'acaba el contracte amb la concessionària Eyssa, l'Ajuntament s'estalviarà dos milions d'euros. Gairebé mil euros cada dia, va fer notar. La contrapartida és que a Manresa hi ha menys places d'aparcament lliures. No tan sols al centre com fins ara, sinó a tot el seu entorn.

Amb el nou contracte es va reduir del 55 al 50 % l'índex d'ocupació garantida. Aquesta reducció afecta només les 654 places del contracte inicial, no les de nova creació de l'any passat. Si hi ha ocupació o no, va a risc i ventura de l'empresa concessionària.

Segons dades de l'Ajuntament, els sis primers mesos d'aquest 2018 s'ha assolit aquest 50 % de l'ocupació, dada en la qual es tenen en compte totes les places d'aparcament controlat que hi ha a Manresa, noves i velles, tot i que només és l'ocupació sobre les 654 que hi havia inicialment. Segons el nou contracte, l'Ajuntament no haurà de fer cap pagament addicional corresponent al 2018.

Serracanta, acompanyat de la cap de Mobilitat de l'Ajuntament de Manresa, Queralt Torres, va manifestar que l'anterior contracte de la zona blava causava una situació «lesiva per a la ciutadania i per a l'Ajuntament de Manresa». Va defensar que es revisessin les clàusules de l'aparcament controlat tot i que això signifiqués gairebé doblar-les i posar-n'hi 515 més. «Sempre hem defensat que no s'havia de ser immobilista», i va assegurar que «si no ens haguésism mogut i no haguéssim sigut valents políticament, no hi hauria aquest estalvi de dos milions d'euros d'aquí al 2023» si les xifres tenen la mateix evolució que les d'aquest any.L'estalvi es notarà el 2020

L'estalvi, però, no es notarà fins d'aquí a dos anys. Enguany encara li tocarà pagar la liquidació corresponent al 2016, que és la més important de tots els temps: 350.891 euros. L'any vinent es pagarà la del 2017, que es calcula que s'acostarà als 330.000 euros. I no serà fins a l'exercici 2020 que l'Ajuntament començarà a estalviar-se aquests diners.

Des del 2005 que hi ha dèficit en el servei de la zona blava de Manresa. Tan sols el 2007 es va superar el 55 % de l'ocupació i va generar uns beneficis de 26.536 euros. Des d'aleshores, però, els diners que hi ha de destinar l'Ajuntament no han fet res més que pujar (vegeu gràfic).

De gener a juny del 2018 la mitjana d'ocupació de les 1.182 places ha estat del 38,9 %. A la zona més cèntrica, que tenen tarifa blava, és del 43,75 %, mentre que l'any passat va ser del 41,5 %. Les de la segona corona, la tarifa taronja que és més econòmica, s'ha situat en el 25,67 %. La primera costa ara 1,70 euros l'hora, i la segona, 1,50. Abans hi havia un preu únic d'1,90. Tot i aquesta rebaixa la zona blava de Manresa continua sent una de les més cares de tot l'Estat.

Serracanta va explicar ahir que el canvi de contracte amb l'empresa Eyssa es va tirar endavant per procurar un estalvi econòmic per a les arques municipals i els usuaris del servei, i també per millorar la mobilitat i facilitar la rotació a les zones d'aparcament, bàsicament en àrees comercials.