L'Ajuntament de Manresa ha traslladat aquesta setmana als propietaris de l'edifici que es va esfondrar parcialment el 2 d'octubre passat al carrer Galceran Andreu la proposta d'adquirir la finca, segons ha pogut saber Regió7.

Es tracta d'un edifici que està qualificat com a equipament des del planejament urbanístic del 1981, motiu pel qual no s'hi poden dur a terme obres de gran envergadura ni tampoc es pot en-derrocar i construir de nou. Així ho ha explicat a aquest diari el regidor d'Urbanisme, Marc Aloy. «Les obres necessàries perquè l'edifici compleixi les condicions de seguretat tenen probablement un cost molt elevat i cal veure si és assumible per als propietaris», apunta. A més, assegura que en estar qualificat com a equipament s'hi poden fer obres de manteniment o conservació, però no grans obres de substitució, de nova construcció o d'ampliació. «Si estigués qualificat per a usos residencials els propietaris s'haurien d'espavilar. Com que és equipament, tot i la desgràcia ocorreguda ara hi ha l'opció que se'l quedi l'Ajuntament», valora el regidor.

Vint desallotjats

L'ensorrament parcial de l'immoble es va produir dimarts de la setmana passada al vespre, quan va caure una de les parets mitgeres de la segona planta i va deixar un gran forat al lateral del bloc. La causa va ser una filtració d'aigua continuada que va acabar dissolent la tàpia de la paret. Feia temps que hi havia l'avaria però ningú se'n va adonar, segons Aloy.

Davant el risc de col·lapse, el mateix dimarts al vespre es van desallotjar les 20 persones que vivien a l'edifici. «El primer que vam fer va ser parlar amb els veïns i assegurar-nos que tenien on dormir. La majoria va dir que aniria a casa d'amics o familiars i només vam haver de reallotjar quatre persones», detalla Aloy, que davant les acusacions d'alguns propietaris nega «que haguem deixat ningú al carrer. És el primer de què ens vam preocupar». Recorda, però, que en casos com aquest -es tracta d'un edifici privat- són els propietaris els que tenen l'obligació de buscar un allotjament alternatiu als seus llogaters.

Reunió amb els propietaris

Per conèixer amb més detall quina és la situació de les famílies i parlar de les opcions a seguir a partir d'ara, l'Ajuntament es va reunir dilluns amb propietaris i veïns dels 12 pisos que hi ha al bloc. Es va acordar que podrien tornar a entrar-hi a buscar les pertinences que encara no havien pogut recollir «però sempre acompanyats de tècnics de l'Ajuntament» -divendres es va tapiar l'edifici per motius de seguretat- i se'ls van exposar les diverses opcions, entre les quals hi ha la compra dels pisos per part del consistori. També es van programar visites als pisos que encara no s'havien pogut inspeccionar.

Amb les propostes sobre la taula, dilluns és previst que la comunitat de propietaris es reuneixi per determinar quines són les seves preferències. I dimecres al migdia es tornaran a trobar amb personal de l'Ajuntament per traslladar la seva decisió. «L'edifici està molt deteriorat, és vell i no s'hi ha fet el manteniment necessari. Quan hem proposat l'adquisició municipal als propietaris, més d'un ha respirat alleujat», diu Aloy.

En cas que acceptin vendre, caldrà negociar el preu dels habitatges. Aloy, però, recorda que els propietaris han d'assumir les despeses de tot el que s'ha fet fins ara, malgrat que assegura desconèixer de quin import es tracta.