El projecte educatiu per ensenyar els estudiants de Manresa a gestionar les emocions i valors, anomenat Lotus, no para de créixer. Aquest curs 2018-2019 ha doblat el número d’alumnes participants. Dels 1.019 que hi va haver el curs passat s’ha passat a 2.379 de 10 centres d’ensenyament diferents. 8 són de primària i dos de secundària. El que va començar com una prova pìlot, s'ha consolidat en tres anys.

A més a més 250 professors dels claustres de tots els centres que participen a Lotus prenen part en una formació per posar en pràctica a l’aula els mètodes basats en l’educació emocional.

L’objectiu bàsic és que els alumnes incrementin el seu nivell d’autoconsciència i benestar, reduir l’estrès i l’ansietat, i crear un clima més saludable a l’aula i a l’escola. En definitiva, generar un estat de calma. Això es tradueix en un millor ambient per aprendre, ser més creatius i tenir eines per respondre a situacions que generen la via quotidiana.

Lotus forma part del projecte Manresa 2022 en el terreny educatiu. Es tracta d’una iniciativa perquè els alumnes aprenguin a resoldre conflictes, a reforçar els valors de l’autoestima, respecte, solidaritat, pau i sostenibilitat. La finalitat última és formar futurs ciutadans més conscients i més compromesos amb el seu entorn i amb els altres.

Això es fa amb treballs per desenvolupar l’autoconeixement, la consciència corporal, tècniques de relaxació, d’atenció i concentració, regulació d’emocions. Es fan servir eines de psicologia, neurociència, mindfulness i ioga.

Aquest dimecres s’ha fet la presentació al col·legi Pare Algué de Manresa, on alumnes de cinquè de primària van participar a la primera sessió del projecte Lotus.

És el tercer curs que es fa «i estem més que contents perquè hi ha retorn. El que fem agrada i els professors ens confirmen que funciona», ha explicat el regidor de Turisme de l’Ajuntament de Manresa, Joan Calmet. La regidora d’Ensenyament, Marcè Rosich, ha destacat que la iniciativa aporta un valor afegit a les escoles de Manresa i a més a més hi implica tota la comunitat educativa: mestres, professors, alumnes i les famílies, a qui també els hi arriba la informació.

Qui coordina el projecte Lotus és Màrcia Cechini, d’Aula Aura. Considera que el món de l’educació viu un canvi de paradigma. Actualment la informació es pot aconseguir fent un «click», amb la qual cosa el paper de l’escola transcendeix més enllà de la formació acadèmica i entra en la formació de persones conscients i crítiques. És aquí on Lotus hi pot ajudar.