Depressió, estrès o ansietat ja no són patrimoni dels adults. També afecten els adolescents i cada cop més es diagnostiquen en menors a causa, sobretot, de la sobreestimulació en una societat on tot va molt ràpid. En canvi, en un estat de calma i sense tensions, els estudiants poden aprendre més, i millor, a ser més creatius i a saber respondre d'una forma adequada a les situacions de la vida quotidiana. És a dir, a tolerar situacions d'estrès, per exemple.

Arribar a aquest estadi és el que pretén el programa educatiu Lotus. L'Ajuntament de Manresa l'impulsa per tercer any consecutiu, i es desenvolupa en diferents escoles i instituts de la ciutat. Va començar com una prova pilot i ara ja hi ha prop de 2.400 estudiants que hi participaran al llarg d'aquest curs, més del doble que l'any passat. A més a més 250 professors faran formació per posar en pràctica a l'aula mètodes de gestió emocional i valors.

La iniciativa es va presentar ahir al col·legi Pare Algué, un dels centres que hi participen. L'objectiu bàsic és que els alumnes incrementin el seu nivell d'autoconsciència i benestar, reduir l'estrès i l'ansietat, i crear un clima més saludable a l'aula i a l'escola. Això es fa amb treballs per desenvolupar l'autoconeixement, la consciència corporal, tècniques de relaxació, d'atenció i concentració, i regulació d'emocions. Es fan servir eines de psicologia, neurociència, mindfulness

Lotus forma part del projecte Manresa 2022 en el terreny educatiu. Es tracta d'una iniciativa perquè els alumnes aprenguin a resoldre conflictes, a reforçar els valors de l'autoestima, respecte, solidaritat, pau i sostenibilitat. La finalitat última que es busca és formar futurs ciutadans més conscients i més compromesos amb el seu entorn i amb els altres.

És el tercer curs que es fa «i estem més que contents perquè hi ha retorn. El que fem agrada i els professors ens confirmen que funciona», va explicar el regidor de Turisme de l'Ajuntament de Manresa, Joan Calmet. La regidora d'Ensenyament, Mercè Rosich, va destacar que la iniciativa aporta un valor afegit a les escoles de Manresa i a més a més hi implica tota la comunitat educativa: mestres, professors, alumnes i les famílies, a les quals també arriba la informació.

La coordinadora del projecte, Màrcia Cechini, d'Aula Aura, considera que el món de l'educació viu un canvi de paradigma. Actualment la informació es pot aconseguir fent un clic, amb la qual cosa el paper de l'escola transcendeix més enllà de la formació acadèmica i els continguts. «El que hem de fer és que els nens i nenes pensin, que siguin crítics, que aprenguin a gestionar les seves emocions, a tolerar situacions d'estrès i a adaptar-se».

Enguany al projecte, en constant evolució, s'hi ha introduït una nova iniciativa: donar pautes perquè, més enllà de les sessions pròpies de Lotus, es puguin dur a terme a les aules pràctiques senzilles i curtes de relaxació.