Els temps canvien, i els casaments en són un indicador. La mostra Fira Nuvis, que ahir va tancar portes al Palau Firal de Manresa després de dos dies d'exposició amb més de 1.500 assistents (segons l'organització), ha fet paleses les darreres tendències, que responen a la demanda d'un servei cada cop més especialitzat i fet a mida. Tret de l'aliança i del vestit de núvia, que mantenen l'estil clàssic perpetuat de generació en generació, les bodes que busquen els joves d'avui s'assemblen poc a les dels seus pares, i queden molt lluny de les dels seus avis.

El dia del casament és «el seu dia», les parelles volen una atenció personalitzada, i això realça el paper dels serveis complementaris, que el client pot triar al seu gust, des de la decoració fins a la introducció de nous elements per entretenir els convidats, com un photocall per fer-se fotos.

Però, sobretot, ha canviat l'emplaçament, antigament més condicionat pel fet que la cerimònia es feia a l'església. Ara es busca un únic espai per a la cerimònia i el banquet, i en molts casos, les masies han pres força en detriment del restaurant, «o fins i tot les cases de colònies, per poder-se quedar a dormir», comentava ahir Joan Matavera, de la masia Puigguillem de Sant Andreu de la Vola, a Sant Pere de Torelló. En aquest cas, no s'hi pot pernoctar, però dins la mateixa masia hi ha lloc per a la cerimònia civil, l'aperitiu i el banquet, en espais separats.

Molt més enllà del banquet

En general, es tracta de masies especialitzades en aquest tipus d'esdeveniments, «i ja fem nosaltres de wedding planner», que inclou l'organització completa del casament, afegeix Matavera, i no es limita tan sols a la cerimònia, l'aperitiu i el banquet.

A nivell lúdic, per exemple, inclou inflables o monitors de lleure per als més petits, «i si als adults els agrada, la música en directe a la cerimònia o a l'aperitiu. També es pot fer un castell de focs, o un viodeomapping projectat a la façana amb imatges de la parella, i en alguna ocasió fins i tot ha arribat el nuvi en helicòpter».

Emplaçaments del tipus masies «permeten fer casaments més personalitzats», explica Dolors Guarro, de floristeria Rosa d'Abril de Manresa i vinculada també a la masia Parcerisas de Rajadell. També ha notat que darrerament «hi ha hagut molts canvis en els espais, fins al punt de fer-ne en cases particulars», explica. A nivell decoratiu amb elements florals, explica que «la tendència és a buscar el vessant natural i el vessant romàntic», i això es tradueix «en colors molt clars, flors poc carregades, o el verd de la natura». Apunta que també hi ha interès per la fantasia, «amb colors daurats i platejats».

La personalització dels casaments també ha arribat al sector de la fotografia. «Ara la foto és com un vestit a mida», apuntava ahir Joan Ferrer, de fotografia Ferrer Oliveras, de l'Hospitalet, des del seu estand de la fira. «Hi segueix havent la part del record familiar, però també es busca la diversió», per exemple, amb la presència de photocalls

Ferran Blanch, que venia de Tremp com un dels representants de les empreses Emotion Weddings i Foto Crazy a la Fira Nuvis d'aquest cap de setmana, apuntava «la necessitat d'oferir serveis complementaris» al client més enllà de l'àlbum, com pot ser «un tràiler de la boda, fotos extretes del vídeo, o fotografies de l'abans i del després del casament.

La núvia, tradicional

Si alguna cosa es manté ferma en els casaments és el vestit de núvia, «blanc i amb cua llarga», explicava una de les mestresses de la igualadina Glamour, Marga Martí. I en tot cas, si algú fuig del clàssic, «busca un vestit llis caigut, que no marqui gaire el cos, però igualment d'un blanc trencat o un color clar», afegia Àngels Morales, dependenta de Forrellat Fusió, de Sabadell.

Entre els convidats, ja hi ha més varietat, «i abunden els colors més vius, sobretot entre les mares de la parella, com el vermell o el verd». També ha evolucionat el calçat, que sí que fuig de l'estil més clàssic de la sabata de taló blanca, fins al punt que «la núvia et pot venir amb un vestit blanc i la sabata verda, fins i tot de tipus vamba», assegura Morales. De joies, «més aviat poques».

Pel que fa al nuvi, la darrera tendència «són tons blaus, que van desbancant el negre, tot i que continua sent el rei», sosté Albert Finestres, de la botiga Omm'o, de Manresa. Quant a corbata, «es porta ampla, però hi torna a haver interès pel corbatí, que fa més festa, sobretot entre els convidats».

Quinze dies lluny de casa

Els estands d'agències de viatges també han tingut una presència destacada a la mostra Fira Nuvis d'enguany, i amb una demanda coincident pel que fa a les destinacions més buscades pels clients que es volen casar.

Un safari per l'Àfrica, o els Estats Units [especialment la costa oest, però també Nova York], «no fallen mai», apuntava ahir Marc Ramon Cortés, de Century Box. I també el Japó o el sud-est asiàtic. Mònica Solves, de Monviatges, de Manresa, encara puntualitzava: «La zona de Bali i i Tailàndia, combinat amb les Maldives».

Són viatges llargs, als quals la majoria de nuvis destinen quinze dies, i que solen fer poc després de casar-se, si bé «cada cop hi ha més parelles que s'esperen, sobretot si es casen a l'estiu; llavors s'esperen a l'octubre o el novembre per abaratir costos».

El creuer té poc èxit entre els nuvis, «tret de si són parelles amb fills».