Avui fa 10 anys que va obrir portes el pàrquing de la Reforma de Manresa, un equipament tan cobejat com de gestació problemàtica amb afectacions que arriben fins a l'actualitat.

Ho va fer amb un retard de 21 mesos, després de més de 3 anys d'obres, amb tota la plaça encara per fer. D'ençà que l'Ajuntament va aprovar, el 20 d'octubre del 2003, l'adjudicació de l'aparcament a l'empresa Estacionamientos y Servicios SA (Eysa), es van donar mitja dotzena de dates per a la seva obertura.

Les obres van començar l'agost del 2005, amb una durada prevista de 18 mesos. El primer ajornament en va situar l'acabament a la primavera del 2007. Després, a final d'aquell any. Tot seguit, a l'abril del 2008 i, posteriorment, al juliol i a l'agost. Finalment, va ser gairebé al desembre.

La seva utilització va ser escassa. Quan ja havien passat més de 3 anys, un dissabte a les 12 del migdia quedaven lliures 298 de les 350 places. Quan es complien 4 anys de l'obertura només tenia el 4% d'ocupació. I la cosa empitjorava. Si el 2011 el 95% de les places de rotació, les que no estan llogades per abonats, van quedar lliures, el 2012 el percentatge va ser del 96%.

De manera sorprenent, l'empresa Eysa situava aquests percentatges dintre de la normalitat i assegurava que amb un 4% o un 5% s'arribava als objectius dels primers 5 anys.

Pàrquing fallit al Milcentenari

Aquest plantejament contrasta amb el fet que se signés que Eysa estaria obligada a construir un aparcament soterrat al Milcentenari si el de la Reforma assolia un rendiment superior al 40% d'ocupació mitjana anual durant un període de 15 anys a partir de la signatura de l'acord, el 2003.

Cal dir que, en el seu moment, una ocupació mitjana del 40% es devia trobar factible, però això contrasta amb el fet de considerar que una ocupació deu vegades inferior fos correcta.

La consecució d'un aparcament subterrani sota el Milcentenari és una reivindicació recurrent de l'Associació de Comerciants de Sobrerroca, Plaça Major, Sant Miquel i entorns.

Un altre tema que cueja és l'ampliació de 3 anys més la concessió a Eysa de l'explotació de la zona blava de Manresa. La concessió se li acabava el 2020 i s'ha perllongat fins al 2023.

El sobrecost que finalment va haver d'afrontar l'Ajuntament de Manresa per les obres de la plaça de la Reforma va ser avaluat en 6.546.573,23 euros.

El doble de places

Un altre rebot de l'acord amb Eysa perquè l'empresa, del grup Fomento de Construcciones y Contratas, pagués la construcció de l'aparcament, la plaça i la connexió urbanística amb la Seu ha estat, per una banda, l'encariment dels tiquets de la zona blava fins a convertir-los en uns dels més cars del conjunt de l'Estat i, fins i tot, superiors a capitals europees.