El director de l'Agència Catalana de Turisme (ACT) del Departament d'Empresa i Coneixement, David Font, acompanyat del diputat de Turisme de la Diputació de Barcelona, Miquel Sàmper, de l'alcalde de Manresa, Valentí Junyent, i del president del Consell comarcal del Bages, Agustí Comas, han presentat aquest dimarts a Manresa el Pla de màrqueting turístic de Catalunya 2018-2022. A l'acte hi han assistit uns seixanta professionals d'empreses i entitats del sector turístic del Bages, Osona, Anoia i Moianès (de la marca turística Paisatges de Barcelona) i del Berguedà (de la marca turística Pirineus). Els assistents han pogut conèixer de la mà del director de l'ACT els principals reptes que planteja el Pla pel que fa a la promoció turística del nostre territori. El pla de màrqueting només s'ha presentat a Sant Cugat i a Manresa, amb una voluntat de descentralitzar les accions de l'Agència Catalana de Turisme. La presentació del pla de màrqueting s'ha fet a la tarda, però al matí també s'ha dut a terme la presentació la presentació a nivell de Manresa.

L'objectiu principal de la Generalitat és posicionar Catalunya com una de les millors destinacions turístiques del món, entre les tres primeres d'Europa, i, al mateix temps, ajudar el sector a fer un màrqueting d'alta eficàcia. Aquest Pla de màrqueting marca els reptes de l'ACT pels propers quatre anys així com l'estratègia i accions per a la promoció turística de Catalunya a l'exterior. Es tracta d'un document concretat de forma conjunta amb agents turístics, patronats de turisme i sector privat, que permetrà que l'ACT segueixi sent no només pionera sinó que també excel·leixi en la tasca diària de promoció del nostre país a nivell turístic.

En aquest document, que té vigència des d'ara fins al 2022, però que posa la mirada fins el 2025, havia estat encallat per l'aplicació de l'article 155 de la Constitució que va fer el govern del PP. L'executiu de Rajoy va mirar amb lupa la feina que es feia des de Turisme de la Generalitat i quina era la imatge exterior de Catalunya que es projectava al món. Font ha explicat que aixecat el 155 s'ha pogut treballar amb un document que ja estava enllestit des de l'estiu passat.

El director de l'ACT, David Font, ha declarat que "el nou Pla de màrqueting turístic de Catalunya 2018-2022 té com a objectiu la desconcentració i la desestacionalització turístiques, fet que pot afavorir zones del país que fins ara no han tingut una activitat turística intensa". De la mateixa manera, també ha volgut assenyalar que "tots els territoris tenen elements turístics que poden ser un reclam pels nostres visitants, només cal que el propi territori tingui les eines i la voluntat de posar-les on valor".

Per al diputat de turisme de la Diputació de Barcelona, "l'objectiu és aconseguir un millor impacte del turisme al conjunt de Catalunya, en termes econòmics, socials i ambientals. Aconseguir una demanda que valori el nostre país i tot el que aquest ofereix als visitants. Per això, ens cal un full de ruta compartit, que pugui ser interpretat per tot el conjunt d'agents turístics del país, que ens permeti assolir els nivells d'ambició i expectatives que hem dipositat en el turisme, com a motor econòmic i de desenvolupament social". Així, ha conclòs que "aquest Pla de Màrqueting és el full de ruta que necessitem per posicionar la nostra oferta turística al món i per poder captar l'atenció i l'interès d'aquells que més poden apreciar allò que som i del que posem al seu abast".

El nou Pla presenta una vintena d'iniciatives que s'han de posar en marxa, orientades a resultats, i Font en destaca les que fan referència a nous productes anomenats 4D, que contribueixin a la Desconcentració, Desestacionalització, Diversificació i augment de la Despesa, la voluntat d'oferir més més experiències fora de la temporada alta, l'interès per generar una comunicació integrada de màrqueting per no dispersar esforços, desenvolupar una estratègia de màrqueting digital, treballant intensament amb el web i les xarxes socials. aprofitar tant com sigui possible l'actiu que són els Centres de Promoció Turística de Catalunya (11 arreu del món), la implementació del nou sistema de marques, la redefinició dels serveis que ofereix l'ACT al sector privat i enfortir les relacions amb els patronats de Turisme de les diputacions i de l'Ajuntament de Barcelona, i la creació de la marca Grand Tour de Catalunya (GTC), un itinerari que recorrerà Catalunya per esdevenir una excel·lent oportunitat de descoberta del territori en 5-10 dies amb serveis d'alta qualitat i una atenció personalitzada.

Aquest nou Pla de màrqueting turístic de Catalunya marca com a objectius per al 2022 incrementar un 9% els viatges dels turistes durant els mesos de març, abril, maig i octubre; augmentar la despesa mitjana per turista i dia; i pel que fa a la desconcentració territorial, incrementar un 11% el nombre de viatgers que s'allotgen en establiments turístics fora de la costa. També es tracta d'augmentar el reconeixement de la marca Catalunya així com consolidar la nostra destinació turística com una de les tres primeres de la Mediterrània tot aplicant una estratègia de creixement responsable i sostenible.

Els actors que ahir van participar en la presentació van defensar el paper que té David Font com a interlocutor del sector, la seva voluntat de sumar i de fer seure a la mateixa taula totes les parts que poden participar en projectes turístics.