Influencer de moda com a hobby i esteticista de professió. La manresana Josefina Arnau, de 55 anys, penja cada setmana 3 o 4 vídeos a Youtube, xarxa on, amb el seu sobrenom Josenna Canal, trenca estereotips, entre milenials. Dona consells de bellesa i maquillatge. També mostra els seus outfits i els posa nota. La clau per haver arribat gairebé als 34.000 seguidors, diu, és que és una persona molt propera.

Com algú que no ha crescut amb les xarxes socials decideix entrar a Youtube i aconsegueix mantenir-hi un canal durant 6 anys?

Fins fa 11 anys no tenia ni tan sols un ordinador. Va ser el meu home qui me'n va regalar un i quan tenia algun moment em mirava vídeos de maquillatge. I de cop, un dia es va plantar a casa amb una càmera JVC i tot el material de vídeo i em va dir: «Nena, a gravar!».

Edita vostè mateixa els vídeos? Com ho fa?

Els meus vídeos no necessiten gaire edició, normalment utilitzo el Corel Visual quan vull fer una peça més elaborada. Sempre intento gravar-ne 3 o 4 en un dia i així ja tinc fets els de tota la setmana. Em canvio de roba i de pentinat perquè no sembli tot el mateix. Llavors si surt alguna cosa que no està prevista, la gravo.

Els usuaris de Youtube solen ser molt joves, però vostè s'hi ha fet un lloc. Tothom pot fer-ho?

L'edat no ens ha de limitar a l'hora de decidir ser youtuber. Sí que és un món mil·lennista i és més difícil per a una persona d'edat més avançada. Però també hi ha dones que no se senten identificades amb noies de 20-25 anys i en canvi amb mi s'hi poden veure reflectides. Crec que el secret és ser molt honest amb un mateix i sobretot amb els teus seguidors, no perdre l'essència intentant imitar el que fan els grans youtubers, i mantenir la teva identitat.

En els vídeos se la veu propera i natural.

Quan provo alguna cosa no faig teatre; ni poso 'morritos' quan faig servir un pintallavis. Senzillament ho faig. Busco un tracte real i proper.

Però el que domina a la xarxa és la cosificació de la dona.

Les influencers solen donar una imatge molt perfecta sobre la vida. Abans de penjar una foto l'han feta 500 cops. I sempre solen ser joves, perfectes... i entenc que una noia que veu tot això es vulgui convertir en aquest model de persona. Però el problema és que es poden arribar a frustrar. S'ha de relativitzar, perquè les xarxes socials són un món molt fictici i no és la vida real.

Les marques la recompensen d'alguna manera?

Fins fa un parell d'anys totes les coses que apareixien en els vídeos me les pagava jo. Ara sí que m'envien alguns productes. Però cap marca em paga per ensenyar-la.

Pesen els estereotips actuals de la bellesa femenina?

El cànon de la bellesa actual està molt marcat, una noia estilitzada sense cap imperfecció física... tot i que és cert que comencen a veure's models de talla més grans en algunes passarel·les.