El Sindicat Espanyol de Maquinistes i Ajudants Ferroviaris (Semaf) mantindrà aturada la línia R4 de Rodalies al tram entre Manresa i Sant Vicenç de Castellet fins que es determini quina va ser la causa (o causes) de l'accident de divendres passat a Castellgalí i s'implantin noves mesures de seguretat per evitar un altre sinistre. De moment, no hi ha data per al restabliment del servei.

Així de contundents s'han mostrat fonts del sindicat en declaracions a Regió7. «Només s'ha rehabilitat la part danyada de la via i potser s'han aplicat protocols d'actuació diferents, però el risc d'accident és el mateix, perquè no s'han pres mesures de seguretat especials en aquest tram», han lamentat les mateixes fonts. Dilluns a la nit, Renfe va comunicar que finalment el servei de tren no es reprendria dimarts a primera hora, tal com s'havia anunciat al llarg de tota la jornada, en espera de finalitzar les investigacions obertes per Renfe i Adif. En el text, la compa-nyia informava que «un cop es determinin quines mesures s'han d'implantar al tram i la transitorietat fins a la seva posada en servei, Renfe restablirà el servei ferroviari en aquest trajecte».

La decisió es va prendre després que el sindicat de maquinistes fes públic a les xarxes que paralitzava el servei de tren entre les estacions de Manresa i Sant Vicenç de Castellet «per existir risc greu i imminent de poder repetir-se accidents de circulació iguals o semblants a l'ocorregut el 8 de febrer passat». Els delegats de prevenció de riscos del sindicat poden obligar a aturar el servei de tren si no compleix les condicions necessàries.

Els maquinistes exigeixen que la investigació es faci de forma «independent» i que un cop finalitzi es reparin les «deficiències de les actuals instal·lacions de seguretat», malgrat que no desvelen quines són aquestes mancances.

«Desinversió» a favor de l'AVE

El que sí que subratllen és que l'antic sistema de bloqueig que té la línia de Manresa -l'única de Rodalies que no disposa de l'anomenat Bloqueig Automàtic Banalitzat (vegeu l'edició d'ahir)- «probablement no sigui el que ha fallat, ja que no es tracta del disseny de la línia, sinó de les instal·lacions i les mesures de seguretat que hi ha en aquest tram». Des del sindicat denuncien que hi ha hagut una «desinversió» els darrers anys en les línies convencionals a favor de la xarxa d'alta velocitat: «Els comitès de riscos fa temps que reclamen millores».

El coordinador de comunicació de Semaf, Diego Martín, apunta que la investigació d'un accident ferroviari «es pot allargar mesos, però un cop es coneguin les causes els tècnics ja podran determinar quines mesures, cautelars o definitives, cal aplicar». En aquesta línia s'han expressat també fonts de Renfe consultades per aquest diari: «No ens podem anticipar a la conclusió de la investigació [que duen a terme la Convenció d'Investigació d'Accidents Ferroviaris (CIAF) del ministeri de Foment i l'Agència Estatal de Seguretat Fer-roviària (AESF)]. Hem de ser garantistes en matèria de seguretat», diuen, i es mantenen prudents davant la pregunta de quines podrien ser les causes de l'accident o les mesures que caldrà adoptar. També quan se'ls pregunta sobre la pressió rebuda dels maquinistes per corregir les deficiències.

Treballadors d'Adif han valorat en declaracions a aquest diari que s'està fent una investigació «molt exhaustiva, no només sobre el ter-reny sinó també analitzant moltíssimes dades», fet que no permet aventurar, insisteixen, quan es podrà restablir el servei de tren.